Ergonomi på Grundforløbet 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
De 8 kostråd Et sundt liv hænger ikke kun sammen med det, du spiser, men også med, hvor meget du bevæger dig – og med din livsstil i øvrigt. Samspillet.
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Sundhedsledelse I Kolding Kommune v/Hanne Thomsen,
Fysisk nedslidning - et arbejdsmiljøproblem Temamøde 23. oktober 2007 i anledning af EU arbejdsmiljøuge 2007 v. Vibeke Andersen Specialkonsulent.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Tunge løft – en fælles udfordring Stjerneklub – Per Stig Jørgensen – Dansk Byggeri.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Løfte – og bæreteknik ved ukurante produkter og emner
Læring om sundhed – en opgave for alle… - og et fælles ansvar!
Karrierelæring på egen krop
Introduktion til SPV-kursus
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Øvelser ved håndtering af ukurante produkter
Integration af arbejdsmiljøfaglige elementer i transportuddannelserne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Københavner-akademiet handler om…
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Udarbejdet af Susanne Jul Petersen og Annette E. Gabrielsen
Anatomiforløb (Januar-februar 2017)
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Arbejdsmiljø – Ergonomi kroppens funktioner Kapitel 8 i bogen
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Danmarks befolkning og sundhed
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Anatomi Lever, nyrer.
Køreteknik.
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Immunsystemet.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Rygsmerter Information og øvelser
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Kødets opbygning For at kunne anvende og tilberede kød hensigtsmæssigt, er det nødvendigt at kende opbygningen af kødkroppens tre væsentligste bestanddele:
Kødets opbygning For at kunne anvende og tilberede kød hensigtsmæssigt, er det nødvendigt at kende opbygningen af kødkroppens tre væsentligste bestanddele:
Kød og kødkvalitet Gf2 slagter.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Fakta om alkohol matematikbanken.dk
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
[klik og indsæt kommunenavn]
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Future Vejle inspiration
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Løbeskader/forebyggelse den 11. marts 2019
MENSTRUATION OG TRÆNING
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Enhed af forskellighed
Bevidsthed Naturens trappestige
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Ergonomi på Grundforløbet 2014 Formålet med faget er: - at der opnås en helhedsforståelse af emnet Ergonomi til brug for aktuelle arbejdsområder i landbrug, gartneri og skovbrug – til gavn for én selv i hverdagen og til gavn for erhvervet og som bidrag til en positiv samfundsmæssig udvikling

Ergonomi Målet for emnet er: At kunne redegøre for fysiske forhold, som kan fremme sundheden og dermed en højere livs- kvalitet At kunne forstå og forklare sammenhængen mellem befolkningens fysiske sundhedstilstand og den samfundsmæssige udvikling At kunne forstå betydningen af forebyggelse og sundhedsfremme og at kunne handle heraf Ergonomi

Kroppens opbygning består af 206 forskellige knogler – vores udgangspunkt Ergonomi

Vores bevægeapparat er en forudsætning for at vi kan være bevægelige og funktionelle både groft og fin motorisk Via vores evne til bevægelse kan vi skabe et fantastisk liv med masser af muligheder både på arbejdet men også i fritiden Et godt og velfungerende bevægeapparat forudsætter: en sund krop, som bliver behandlet godt og …. en sund og nærende livsførelse (kost, søvn, hvile, træning m.m.) Kroppens bevægeapparat ”signalér” til os, hvis noget er galt – enten vi er forkert passive/aktive HUSK  ”Kroppen lyver aldrig” Ergonomi

Ergonomi Ryggens opbygning: Kroppens midterakse 33 hvirvlerlegemer 7 halshvirvler 12 brysthvirvler 5 lændehvirvler 5 hvirvler – korsbenet 4 hvirvler - halebenet Indeholder rygmarven Hvirvler adskilt af discus Noget støttet af kroppen Noget andet ikke (lænd) Herfra udgår alle nerver Ergonomi

Ryggens opbygning (forsat): Ergonomi

Ca. 80 % af alle mennesker får på et eller andet tidspunkt ondt i deres ryg Hos ca. 10 % af alle forsvinder smerterne aldrig – der er tale om kroniske smerter Hos mange mennesker kan det være svært at definere en direkte årsag – men ……. Jo mere vi ved jo bedre kan vi agere og reagere … Det er derfor vigtigt at vide noget om: Ryggens opbygning Ryggens funktion Hvornår er der tale om overbelastning? Ryggens forskellige lidelser Ergonomi

Ergonomi Forskellige ryglidelser kan være: Lumbago (smerter i lænd, hekseskud) Iskias (smerter fra lænd over ballen og i ben) Myoser (både fysisk og psykisk dannet) Slidgigt (slid på discus) Discusprolaps Facetledssyndrom At have en god og sund ryg et langt liv igen- nem er den bedste forudsætning for en god livskvalitet Ergonomi

Ergonomi

Det rigtige løft (tager tid at lære!!!!!!!) Ergonomi

Ergonomi Ethvert løft er afhængig af følgende: Byrdens beskaffenhed – herunder størrelse, vægt og overflade Den fysiske anstrengelse – hvad skal til for at løfte den konkrete genstand? Arbejdsstedets indretning – ordentligt lys, jævnt underlag og god plads m.m. Arbejdsforhold i øvrigt – herunder arbejdsstil- linger, hugsiddende arbejde, knæliggende, samme stilling i lang tid, ordentlig temperatur, træk osv. Ergonomi

Ergonomi Hjælperedskaber / -muligheder – hvilke? Sækkevogn Pallelift Skulderstropper Indretning af ”arbejdsstation” Hjulløfter – tvillingehjul Hejse- og/eller løfteudstyr Trillebør O.a. såsom ATV, traktor, frontlæsser, minilæsser m.m. Ergonomi

ergonomi Træk og skub – her belastes især ryg og skulder: De bløde bruskskiver i ryggen er under pres samt de mindste led I skulderen er det især senerne (muskler), som ved pludselige ryk kan rives over Ses i forbindelse med brug af fodervogne, tril- lebør, halmvogne, trækning af dyr osv. Skub hellere i stedet for at trække – belaster ryggen mere – her bruges kroppens vægt samt musklerne i benene Tjek underlag, byrden og evt. hjælperedskab inden et evt. træk eller skub. ergonomi

Ergonomi Værnemidler kan være af forskellige slags: Høreværn (maskiner, motorsav, dyr m.m.) Sikkerhedsfodtøj (støvler, sko, træsko m.m.) Skærebukser Arbejdstøj til forskellige arbejdsopgaver Arbejdsundertøj Rigtigt arbejdstøj Regntøj M.m. eks. Olieskindsjakke (smudsafvisende) Ergonomi

Ergonomi og Sundhed Noget andet er at være fysisk velkørende: Man kan være 30 år og have en krop som en på 45 år Man kan være 30 år og have en krop som en på 18 år – hvad ønsker du????? Kravet er for mange et ønske om en sund livsstil  dvs. tilpas motion og en tilpas kost Motionere du nok til at kunne spise løs??? En trænet krop  optager hurtigere næring og omsætter hurtigere (især sukker og fedt) En utrænet krop  optager og forbrænder dårligt næringsstofferne – køre rundt i kroppen Ergonomi og Sundhed

Sundhed Det handler om en ting – KRAM!!! K = kost (herunder de 10 kostråd) R = rygning A = alkohol M = motion En sund livsstil kan gøre dig 14 år yngre! Sandheden om sundhed er at være ærlig især overfor sig selv Sundhed