Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Præsentation af Patientens bog
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Metoder og Status i Danmark
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Organisatorisk brugerinddragelse
Hukommelsesklinikken
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Afdelingsleder Morten Freil
Kompetent til at støtte livet med kræft
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Uddannelseslæger i front
Velkommen til Lægedage
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
brugerinddragelse i Danmark
Obligatorisk selvvalgt opgave
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Gastroenterologi:Hepatologi i fremtidsperspektiv
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
S IRCULUS Patienttilfredshedsundersøgelse August 2015.
Årskursus i Hjertemotion
Palliation til børn og unge
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Lindrende behanding.
Det nationale kvalitetsprogram
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
De pårørende i beslutningsrummet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
Kontakt til deltagerne
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Ny procedure for injektion af Anti-VEGF
SITUATIONSBESTEMT OPMÆRKSOMHED - en kvalitativ undersøgelse
Præsentationens transcript:

Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker Øjenafdelingen, AUH Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker 27. Januar 2017 Udviklings-og uddannelsesansvarlig sygeplejerske Signe Mygdal Jørgensen

Øjenafdelingen-fakta 130 ansatte (incl. forskere) - heraf 46 sygeplejersker 50.000 årlige ambulante besøg 7900 årlige operationer Den Danske Hornhindebank

Hvad rører sig? Regionalt plan Behandlingsret Nye kvalitetsmål - FMK - Kliniske databaser Patientinvolvering Lokalt plan Behandlingsret - Opgaveglidning - Omorganisering Nye kvalitetsmål - Forbedringsprojekter Patientinvolvering - Det brugerinddragende hospital - Synslinjen Forskning Nationalt plan er vi under de samme rammer. Regionalt plan under region midt. Jeg vil i det mit oplæg uddybe hvordan vi i 2016 har arbejdet med patientinvolvering i øjenafdelingen.

”Det brugerinddragende hospital” Treårig projekt mellem VIBIS, AU og AUH Midler fra trygfonden Formål: At afprøve allerede kendte metoder for brugerinddragelse i dansk kontekst Fællesbeslutningstagen Brugerstyret behandling 18 afdelingen fra AUH – Øjenafdelingen patienter med AMD på det ene øje

Hvorfor AMD-patienter? Personalets oplevede at patienterne manglende viden om forløb - Spørgeskemaundersøgelse Dilemma i beslutningen om behandlingen skal fortsætte, ved våd AMD på et øje Forholder ældre patienter sig anderledes til sundhedsvæsenet Spørgeskemaundersøgelse blandt sygeplejerskerne forår 2015 - Hvornår i forløbet har patienterne mange uafklarede spørgsmål? - Overblik over hvilket udfordringer personalet oplevede patienterne havde - Ofte stillede spørgsmål Dilemma når der skulle tages stilling til om patienterne skulle fortsætte behandling på et øje med meget dårligt visus når det gode øje kompenserede og patienten ikke mærkede forskel. Står behandlingen mål med indsatsen. Inklusionskriterier Visus ≥ 0.63 (det ”gode” øje) Visus < 0.32 (øje med våd AMD) Min. Forundersøgelse samt to eller flere injektioner Kognitivt velfungerende og kan læse og forstå dansk

Indsamling af data Virkelighedsudforskning - Interview af patienter gav viden om hvad den enkelte var optaget af - Information om patienternes vidensniveau - Viden om patienternes holdning til inddragelse i beslutning om forløb Fund i interview: Manglende viden om sygdom og behandling Kontrol af det ”gode øje” vigtig Usikkerhed om behandlingseffekt Ikke ønske om at træffe beslutning/oplever ikke at være kompetent til dette Ubehag ved behandlingen

Mål Viden - patientinformation Redskaber - beslutningsstøtteredskaber Overblik At give patienterne mere viden At udarbejde et redskab der skaber overblik over den enkelte patients oplevelser, præferencer og ønske om beslutning Overblik over de objektive målinger, herunder visus- og billedændringer Vi skulle derfor arbejde med at give patienterne tilrettet viden om sygdom og forløb, samt udarbejde et redskab som: systematisk indsamling af patientens subjektive oplevelser og overvejelser, sammenholdt med objektive målinger Samtaleskema: Udarbejdet efter fund i interview samt beslutningsstøtteredskaber fra DBH Samtaleskemaet er et tværfagligt redskab som udfyldes og følger patienten ved kontrolbesøget Efterfølgende lavet prævehandlinger med samtaleskema og materiale tilrettet

For at danne visiuelt overblik i AMD forløbet

Fordeling af patienter

Hvad siger personalet? Tidskrævende i en presset hverdag Grundig forberedelse i materialet er vigtigt At blive fortrolig med samtalerne Patienternes viden træder tydeligt frem Svært at slippe styringen Fokusgruppeinterview - Tidskrævende i en presset hverdag Spl. udsagn: ”man kommer bagud i programmet.” - Grundig forberedelse i materialet er vigtigt - At blive fortrolig med samtalerne Det er en kontinuerligt udviklende proces at lære at afholde samtalerne med patienterne. For hver gang blev det nemmere. - Patienternes viden træder tydeligt frem Der var viden om patienterne der dukkede op som personalet ikke vidste selv efter langt forløb i klinikken. - Svært at slippe styringen Svært at slippe styringen. Personalet oplever det som utrygt. Fordel: Pt får lov til at fortælle om egne oplevelser, men dette bliver desværre opfattet som en belastning grundet øget tidspres. Dvs. Patientens gevinst bliver en ulempe for personalet.

Synslinjen Et samarbejde mellem Dansk Blindesamfund og Øjenafdelingen AUH Michael kontaktede afdelingen

Formål Rådgivningstelefon Støtte, hjælp og vejledning til patienter med synstab og deres pårørende Imødekomme de patienter der ”falder igennem” Frivillig basis

Projektet Toårig projekt Seks uddannede frivillige synsrådgiver Ekstern finanseret Telefonrådgivning pr. 1. december 2016 Synsrådgiver i øjenafdelingen fra februar 2017 Projektet startet i Århus. Målet er resten af landet. Uddannelsen indeholder, jura, viden om sygdomme og kriseteori. Supervision Fonde og legater

Tak for opmærksomheden