Metoder til kvalitetsudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Advertisements

Metoder til kvalitetsudvikling
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Et pilotprojekt på naturskolen
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
DUBU Superbrugerrollen
Akutteamets målgruppe
Det mobile laboratorium – et eksempel fra praksis om succesfuldt samarbejde på tværs. Sundhedkonferencen Bioanalytikerunderviser Susanne Andresen.
Fra bærende værdier over nybyggeri til ny adfærd
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
Baggrund HOT Nurse – Handling Oxygenation Targets - Nurse.
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Lektion 5 Afslutningsmødet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
3. november 2015.
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Udvalgte resultater Januar 2016
PL møde med praksisfeltet
Køreteknik.
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temadag 2018.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
Nye identiteter for patienter og sundhedspersonale
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Projekt lindrende indsats
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
1. Relationel kommunikation
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Ledelsesevaluering.
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Arbejdsglæde & samarbejde
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Fra byggesten til praksis
Sammen forebygger vi (Gen) indlæggelser Healthcare innovation Leadership d. 14.marts 2019 Samarbejdsprojekt mellem Aalborg Universitetshospital, Region.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Metoder til kvalitetsudvikling Kvalitet i pleje og behandling Metoder til kvalitetsudvikling Aktionsforskning Aktionslæring Mette De metoder vi har valgt at benytte til kvalitetsudvikling i klinisk praksis er AF og AL – og jeg skal nok om lidt afdække disse metoders kendetegn og styrker - men først vil jeg lige fortælle hvordan metoderne overordnet kan medvirke til kvalitetsudvikling Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt JoHari-window Known by self Unknown by self Known by others Open arena Blind spot Unknown by others Facade Unknown Mette Formålet med aktionslæring og aktionsforskning er at afdække og diskutere alle felter i vinduet – men ofte er det Blind spots og Unknown area der giver størst anledning til kvalitetsudvikling i praksis. Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt STRUKTURER MED FUNDAMENT AF OMSORG/TILLID/RESPEKT SKABER PLADS TIL UDVIKLING Sygeplejerske refleksion Ledelses refleksion Refleksion i og over praksis Sygeplejerske refleksion Refleksion i og over praksis Spl specialist post doc Ledelses refleksion Ledelses refleksion Sygeplejerske refleksion Ole Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

Faktorer med indflydelse på graden af implementering (Kjerholt 2011) Ydre rammer: Relevant projekt, forkert tidspunkt Mening: What´s in it for me? Roller/ansvar: Hvem har ansvar for projektet? I mit ph.d projekt fra 2011 (som jeg har præsenteret på tidligere landskonferencer) afdækkede jeg bla hvad årsagerne til plejepersonalets manglende aktive deltagelse i aktionsforskningsprocessen skyldtes, og denne figur viser resultatet af analysen – 3 temaer: Og nu over til en beskrivelse af aktionsforskningens kendetegn: Og nu vil jeg fortælle lidt om aktionsforskning, da denne praksisforskningstilgang er den tilgang, vi har valgt at benytte i vores forskning i og om sygeplejepraksis. Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

Aktionslæring/aktionsforskning – hvad kræver det? Accept og respekt for andre(s) forståelseshorisonter Villighed til at lade sin adfærd og holdninger være genstand for refleksion (for at afdække blinde pletter) – og det kræver tillid og tryghed at stille sin viden/uvidenhed til skue! Ledelsesmæssig opbakning/prioritering – relevante organisatoriske rammer til anvendelse af metoderne Mette Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

Aktionsforskningsprojekt: ”Kontinuitet, patient – og pårørende inddragelse i individuelt tilpassede hæmatologiske patientforløb” Mette: Nu vil jeg præsentere et konkret aktionsforskningsprojekt, som vi har gennemført på vores afdeling, så I kan se hvordan vi har omsat vores intentioner til konkret praksis: Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt