Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Metoder til kvalitetsudvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Metoder til kvalitetsudvikling"— Præsentationens transcript:

1 Metoder til kvalitetsudvikling
Kvalitet i pleje og behandling Metoder til kvalitetsudvikling Aktionsforskning Aktionslæring Mette De metoder vi har valgt at benytte til kvalitetsudvikling i klinisk praksis er AF og AL – og jeg skal nok om lidt afdække disse metoders kendetegn og styrker - men først vil jeg lige fortælle hvordan metoderne overordnet kan medvirke til kvalitetsudvikling Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

2 Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt
JoHari-window Known by self Unknown by self Known by others Open arena Blind spot Unknown by others Facade Unknown Mette Formålet med aktionslæring og aktionsforskning er at afdække og diskutere alle felter i vinduet – men ofte er det Blind spots og Unknown area der giver størst anledning til kvalitetsudvikling i praksis. Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

3 Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt
STRUKTURER MED FUNDAMENT AF OMSORG/TILLID/RESPEKT SKABER PLADS TIL UDVIKLING Sygeplejerske refleksion Ledelses refleksion Refleksion i og over praksis Sygeplejerske refleksion Refleksion i og over praksis Spl specialist post doc Ledelses refleksion Ledelses refleksion Sygeplejerske refleksion Ole Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

4 Faktorer med indflydelse på graden af implementering (Kjerholt 2011)
Ydre rammer: Relevant projekt, forkert tidspunkt Mening: What´s in it for me? Roller/ansvar: Hvem har ansvar for projektet? I mit ph.d projekt fra 2011 (som jeg har præsenteret på tidligere landskonferencer) afdækkede jeg bla hvad årsagerne til plejepersonalets manglende aktive deltagelse i aktionsforskningsprocessen skyldtes, og denne figur viser resultatet af analysen – 3 temaer: Og nu over til en beskrivelse af aktionsforskningens kendetegn: Og nu vil jeg fortælle lidt om aktionsforskning, da denne praksisforskningstilgang er den tilgang, vi har valgt at benytte i vores forskning i og om sygeplejepraksis. Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

5 Aktionslæring/aktionsforskning – hvad kræver det?
Accept og respekt for andre(s) forståelseshorisonter Villighed til at lade sin adfærd og holdninger være genstand for refleksion (for at afdække blinde pletter) – og det kræver tillid og tryghed at stille sin viden/uvidenhed til skue! Ledelsesmæssig opbakning/prioritering – relevante organisatoriske rammer til anvendelse af metoderne Mette Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt

6 Aktionsforskningsprojekt:
”Kontinuitet, patient – og pårørende inddragelse i individuelt tilpassede hæmatologiske patientforløb” Mette: Nu vil jeg præsentere et konkret aktionsforskningsprojekt, som vi har gennemført på vores afdeling, så I kan se hvordan vi har omsat vores intentioner til konkret praksis: Ole Toftdahl Sørensen Mette Kjerholt


Download ppt "Metoder til kvalitetsudvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google