Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Garantiskolekonference 2013
Advertisements

kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Skolereform august 2014………………
Lærerprofessionen - en definition.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Forældremøde 7. klasse.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Budskab Synlig læring skaber nye rammer og forudsætninger for: Tydelige forventninger (motivationsorienteringer) Feedback/feedforward Læringsprogression.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse….
10. klasse og 10. klassecentre resultater fra forskningen
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Februar 2017 PKU-konference
Brobygning – EUD og efterskolerne
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
UU - Status og uddannelsesstatistik
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Tro på dig selv - det gør vi
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
UU - Status og uddannelsesstatistik
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Teoretisk Pædagogikum
Nyt fra ministeriet Billeddias
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Sammenhængende Unge Indsats i Vallensbæk Kommune
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser Garantiskolen i Silkeborg Den 28. oktober 2013

Overblik Reform af folkeskolen med ikrafttræden 1. august 2014 (elementer efter næste folketingsvalg medio 2015) Reform af erhvervsuddannelserne med (ønsket) ikrafttræden den 1. august 2015 Ny fleksuddannelse (ønsket) etableret ”medio 2015” Justering af vejledningen – (ønsket) ikrafttræden medio 2014 Planlagt fremsættelse af EUD i Folketinget februar 2014 Reform af kontanthjælp med ikrafttræden 1. januar 2014 – FØP/fleksjob 1. august 2013 18-09-2018

Tværsektorielle udfordringer Folkeskolereform Erhvervsskolereform Kontanthjælps- og FØP- og fleksjobreform Udfordringen med at få de unge i uddannelse og beskæftigelse angår mange aktører. Centralt: Silotænkning Lokalt: Tværsektorielle udfordringer pga. behov for helhedsorienteret indsats Folkeskolen er en vigtig aktør, men ikke den eneste. Men folkeskolen er en VIGTIG AKTØR: Et fundament. Tillad mig at citere fra Lov om folkeskolen § 1: § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. = Idealforestillingen om en borger i det danske samfund – folkeskolen en bærende søjle = Rigtig meget fokus på samspillet med samfundet og tiden EFTER folkeskolen, videre uddannelse, beskæftigelse deltagelse i samfundet 18-09-2018

Trivsel i folkeskolen Skolebørnsundersøgelsen 2010 Redigeret af Mette Rasmussen og Pernille Due Forskningsprogrammet for Børn og Unges Sundhed Statens Institut for Folkesundhed Syddansk Universitet København 2011 18-09-2018

Mål og værdier i skoleledelse LEDELSE AF FOLKESKOLERNE - MOGENS JIN PEDERSEN, ANDERS ROSDAHL, SØREN C. WINTER, ANDERS POSSELT LANGHEDE, MIKKEL LYNGGAARD, VILKÅR OG FORMER FOR SKOLELEDELSE sfi 2011 18-09-2018

Fokus fra skoleledelsen 18-09-2018

De unges søgemønstre 18-09-2018

Frafald 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Gymnasiale uddannelser 16 % 15 % 14 % 13 % Erhvervsfaglige uddannelser 44 % 43 % 46 % 48 % Uni-C og UVM 18-09-2018

Studenterhue eller svendebrev? Undersøgelsen viser, at 13 % af en studenterårgang fire år efter huen enten har taget eller er i gang med at tage en erhvervsuddannelse. 22 % af disse unge havde allerede inden gymnasiet overvejet, om de skulle gå på en erhvervsuddannelse. Men de ender altså med at vælge gymnasiet i stedet. Studenter i erhvervsuddannelserne En undersøgelse af gymnasiale dimittenders valg og veje gennem uddannelsessystemet EVA 2013 18-09-2018

Udfordringer Trivsel og motivation til læring for eleverne, især drenge Skoleledelsens strategiske fokus på ungdomsuddannelse De unges uddannelsesvalg Frafald og omvalg i erhvervsuddannelserne Dobbeltuddannelse Bedre samfundsmæssig nytte af uddannelsessystemet Nytte: Bliver pengene brugt på en fornuftig måde i uddannelsessystemet? Får de unge et job? Får virksomhederne de rigtige og velkvalificerede medarbejdere? Er systemet effektivt? 18-09-2018

Skolereformen Obligatoriske valgfag fra 7. klasse med 2 lektioner om ugen – koncept for lokale valgfag Elev- og uddannelsesplanen i en samlet elevplan UEA skal udfordre eleverne på deres uddannelsesvalg Analyse af afgangsprøvens betydning EUD-reform knyttes an til skolereformen med vejledningen som middel til bedre sammenhæng Tilbygning til 10. klasse i EUD-reformen UPV er nævnt i begge reformer Vi skal ikke gennemgå systemet minutiøst, men se på nogle af de elementer som udfolder sig i feltet mellem folkeskole og ungdomsuddannelser. Her zoomer vi så ind på samarbejdet mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne i AFTALEN om skolereformen Obligatoriske valgfag: Her var KL tidligt ude! Beskriv KL’s forslag ift. Folketingets aftale 18-09-2018

EUD10 Nyt spor ved siden af almen 10. klasse og 10. klasse på fri- og efterskoler og 20/20 modellen For dem der ikke har opnået 02 i 9. klasse Obligatorisk almen del samme som 10. klasse med toning mod EUD Valgfri del som er målrettet EUD 6 ugers obligatorisk brobygning 30 pct. af tiden i samarbejde med erhvervsskole Prøve i dansk og matematik (opnå min. 02) 18-09-2018

Vejledningsopgaven UPV fremrykkes til 8. kl. med objektive kriterier Særlig indsats ”fokusering” af vejledningen for de 20 pct. ikke-parate i 8.-9. kl. Ca. 80 pct. skal benytte e-vejledning, ug.dk, kollektiv vejledning og introkurser Alle elever i 8. klasse på introkurser til erhvervsrettede uddannelser Stadig intentioner om at vejledningen skal udfordre de unge på deres uddannelsesvalg (søgemønstre) …30 pct. måltal for EUD 18-09-2018

Fleksuddannelsen Unge under 25 år som ikke er uddannelsesparate 2-årigt fleksibelt og selvstændigt uddannelsestilbud til ”assistent”-niveau Holdfællesskab 2 fag på D-niveau, det ene dansk Beskæftigelsesrettet – ”erhvervstræning” Samspil med virksomheder Lokale konsortier mellem institutioner, UU visiterer Statslig kvotestyring, 15-20 udbudssteder, 150 elever pr. sted 18-09-2018

Hovedelementer i EUD-reformen Adgangskrav Forenklet struktur Ungdomsmiljø og voksen EUD Videregående uddannelse Mere undervisning Lærerkompetencer Indsats for praktikpladser Adgangskrav spiller op mod FSK-reform Forenklet struktur, fast track er ok MEN kan blive problem fra unge fra kontanthjælp/uddannelsespålæg Lærerkompetencer: Vil man samarbejde med folkeskolen om dette? Ikke så meget fokus på overgangen i EUD-reformen som i folkeskolereformen Fravær af fokus på valgfag og toninger linjer i samarbejde med udskolingen: DET er nødt til at være en lokal prioritering. 18-09-2018

Samarbejde om udskolingen Linjer findes mange steder Samarbejde med ungdomsuddannelser er mest om 10. klasse Mest med gymnasiet Er på vej frem 18-09-2018