Frivillige patientstøtter rykker ind på hospitalet Et samarbejde mellem Hjerteforeningen og HE Midt Temadag den 26 september 2016 i DSR Annette Fenger, HE Midt Hanne L. Andersen, HF
Program: Baggrund og opstartsfasen af pilotprojektet. Hvad er en patientstøtte? Hverdagen med patientstøtter på hospitalet Den første evaluering Derfor valgte HE Midt at drifte projektet. Udvikling af patientstøtteområdet Fordele og udfordringer ved patientstøtteordningen Spørgsmål?? Punkt 1 er Annette på først med projektet set fra hospitalets side. Dernæst er Hanne på med opstart fra HF side Punkt 2: Hanne Punkt 3: Annette Punkt 4: Hanne Punkt 5: Annette Punkt 6: Hanne Punkt 7: Hanne Punkt 8: begge
Baggrund for opstart primo 2012: Henvendelse fra patient i hjertemedicinsk ambulatorium om formodet behov ( uddannet patientvejleder) Kardiologisk overlæge positiv Strukturændring i rådgivningscenter i Viborg kommune med reduceret åbningstid Første opstartsmøde i januar 2012 med samarbejdspartnere
Projektbeskrivelse blev udarbejdet og godkendt Praktiske ting skulle løses PR - første sted i landet - og informationsstrategi Enige om pilotprojekt med start den 1. april 2012 til d. 31. december 2012. Hyppige møder i starten
Opstartsfase set fra hospitalets side: Hvilke patienter: I eller op til udskrivelse ved indlagte patienter Efter udskrivelsen og ved ambulatoriebesøg Hvor og hvornår: Viborg en gang om ugen formiddag Skive hver 14. dag Faste dage og tidspunkter Tidsbestilling?
Opstartsfase set fra hospitalets side: Introduktion i hjertemedicinsk sengeafsnit og hjertemedicinsk ambulatorium – også ved nyt personale Tilvænning for personalet på hospital – lidt skepsis hos nogle om opgaver Praktiske ting (kaffe etc.) Lære hinanden at kende – hilse på ved ankomst Etiske spilleregler
Opstartsfase set fra Hjerteforeningens side Efterspørgsel blandt hjertesyge/pårørende Nogle hjertesyge meldte sig på banen HF ønskede mere Intern snak med de frivillige Uddannet rådgivende patienter Henvendelse fra en rådgivende ptt., der havde lavet en aftale med overlæge Ib Klausen. Den frivillige og 1 repr. fra HF blev inviteret til et møde d. 19. januar 2012. Enighed i gruppen
Praktiske foranstaltninger: Synlighed Navn til de frivillige/ordningen Tøj Uddannelse Samarbejdsaftale Organisering Rekruttering Opbakning Hvem gør hvad
Første pjece
Frivillige rådgivere - Viborg sygehus
Hvad er en patientstøtte? Frivillige hjertesyge Indledende samtale Kontrakt? Basisuddannelse Supervision 2 gange / år FUS hvert 2. år Sparring efter samtaler 2 praktiske møder pr. år
Krav til den frivillige Har personlige kompetencer og erfaringer i at leve med eller have et barn med en hjerte-kar-sygdom Er afklaret i forhold til sin egen hjerte-kar-sygdom/ sit barns hjerte-kar-sygdom Kan og har lyst til at indgå i et netværk af patientstøtter eller frivillige forældre Kan i mødet med den anden være fordomsfri, respektfuld og indlevende Har kommunikative og medmenneskelige egenskaber Kan være tilstede uden at påtage sig ansvar for at løse problemer Har forståelse for krisereaktioner og forskelligheden i reaktioner Patientstøtten/ den frivillige forælder skal desuden have tilstrækkelig tid til at yde en frivillig indsats og være indstillet på at deltage aktivt i uddannelse og efteruddannelse
Hjerteforeningens Basiskursus for Patientstøtter og Frivillige Forældre Velkomst og deltagerpræsentation Oplæg om Hjerteforeningen Lidt baggrund: Peer to peer Almindelige reaktioner på alvorlig sygdom Gruppearbejde: Hvad er en god samtale? Psykisk førstehjælp Aktiv lytning Hjælp til overblik Erfaringsudveksling
Konceptbeskrivelse Baggrund Teori Krav til den frivillige Rammer og vilkår Herunder økonomi Kvalitetssikring. Faste møder med de hospitaler, de er repræsenteret
Hverdagen med patientstøtter Fungerer rigtig godt Patienter og personaler meget tilfredse Patientstøtterne godt kendte i sengeafsnit Sidder nu et centralt sted synligt for alle ved cafeborde med pjecer, banner og kaffe Tidspunkt nu eftermiddag en gang om ugen Ved ankomst er patienter spurgt/tilbudt en snak Mangler stadig til ambulatoriet Etiske spilleregler overholdes
Evaluering efter 3 måneder: Hvem deltog i samtalen? 16 patienter 11 fra Viborg 1 fra Canada 4 ikke noteret
Rådgiverregistrering Hvem deltog i samtalen? Alder 31-40 år 2 41-50 år 1 51-60 år 61-70 år 3 71-80 år 81-90 år Gennemsnit ~ 65 år I alt 16 deltagere For alle patienterne var det første samtale
Indlagte eller ambulante? Medlemmer af Hjerteforeningen?
Hvor henvises patienterne til: Emner i samtalen: Patienternes sygdom Grunden til indlæggelse, diverse undersøgelser og operationer Hvordan man skaffe oplysninger om sygdom, rettigheder og hjælpemidler Fremtiden, hvordan er det at leve med en hjertekarsygdom Hvor henvises patienterne til: Omkring halvdelen af patienterne henvises ikke videre Hjerteforeningens Rådgivninger Hjertelinjen Lokale Hjerteforeninger
Udvikling af patientstøtteområdet På nuværende tidspunkt er der patientstøtter på 5 sygehuse. Sundhedscentre Udringninger til nye medlemmer Patient til patient Forældrestøtter på RH og Aarhus Universitetshospital Ung til ung støtter på uddannelse i weekenden Tilstedeværelse ved rehab. holdene Hospitaler skeptiske Kommuner åbne Øget fokus fra omverdenen
Frivillig patientstøtter Patient til patient: - personligt - telefonisk Uddannelse: - basiskursus - supervision - FUS-samtaler Basiskursus Supervison Fus-samtaler
Fordele ved patientstøtter Der er brug for dem De kan noget, proff. ikke kan De er meget pligtopfyldende De bruger meget tid Ikke særlig krævende Mange ideer til forbedringer af tilbuddet Et spørgsmål om at rekruttere nok Uafhængig af det daglige pres
Udfordringer ved patientstøtter De kan få tilbagefald De kan melde fra De er i perioder ikke så egnede til ”at give”. Svær erkendelse Svære at rekruttere Svære at fastholde Fastholdelse i konceptet Forpligtelse til at deltage i diverse møder
Spørgsmål ?????