Frivillige patientstøtter rykker ind på hospitalet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Livsstilsændringer og sundhed Tema 1: Lyst og energi til at deltage i fællesskabet Tema 2: Fokus på egen sundhed Tema.
Viborg Naturpark. PROGRAM Velkomst v/ Anna Margrethe Engbæk Schmidt, Klima- og Miljøudvalget Oplæg om frivillighed og samskabelse v/ Lars Stentoft, kulturdirektør.
2 JUNE 2014 COWI POWERPOINT PRESENTATION 1 Evaluering af etableringen af Familieambulatorierne.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Henrik Nielsen, CEO ASNET Board Præsentation af ASNET Board.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Præsentation af resultaterne fra
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Ordenes betydning Alkoholiker
Akkreditering i speciallægepraksis
Bestyrelsesundersøgelse 2016
På vej mod Fremtidens scleroseforening
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Hvor meget hjælper familier i dag?
ÅRHUS AFDELING.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
BADMINTON.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
OK18 Det statslige forlig
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Nysgerrighed og indsats
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Det rette tilbud fra første kontakt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Voksenvejledningsnetværk Delresultater fra evalueringen
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkomstmøde i MA
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Børne- og Familieafdelingen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
STEMMEHØRING Samsø ved stemmehører Lisbeth og Chris
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Efterbyggelse.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Forstærket indsats overfor storrygere på Vestegnen og Sydamager
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Ældre Sagens Distriktsdag, den
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Frivillige patientstøtter rykker ind på hospitalet Et samarbejde mellem Hjerteforeningen og HE Midt Temadag den 26 september 2016 i DSR Annette Fenger, HE Midt Hanne L. Andersen, HF

Program: Baggrund og opstartsfasen af pilotprojektet. Hvad er en patientstøtte? Hverdagen med patientstøtter på hospitalet Den første evaluering Derfor valgte HE Midt at drifte projektet. Udvikling af patientstøtteområdet Fordele og udfordringer ved patientstøtteordningen Spørgsmål?? Punkt 1 er Annette på først med projektet set fra hospitalets side. Dernæst er Hanne på med opstart fra HF side Punkt 2: Hanne Punkt 3: Annette Punkt 4: Hanne Punkt 5: Annette Punkt 6: Hanne Punkt 7: Hanne Punkt 8: begge

Baggrund for opstart primo 2012: Henvendelse fra patient i hjertemedicinsk ambulatorium om formodet behov ( uddannet patientvejleder) Kardiologisk overlæge positiv Strukturændring i rådgivningscenter i Viborg kommune med reduceret åbningstid Første opstartsmøde i januar 2012 med samarbejdspartnere

Projektbeskrivelse blev udarbejdet og godkendt Praktiske ting skulle løses PR - første sted i landet - og informationsstrategi Enige om pilotprojekt med start den 1. april 2012 til d. 31. december 2012. Hyppige møder i starten

Opstartsfase set fra hospitalets side: Hvilke patienter: I eller op til udskrivelse ved indlagte patienter Efter udskrivelsen og ved ambulatoriebesøg Hvor og hvornår: Viborg en gang om ugen formiddag Skive hver 14. dag Faste dage og tidspunkter Tidsbestilling?

Opstartsfase set fra hospitalets side: Introduktion i hjertemedicinsk sengeafsnit og hjertemedicinsk ambulatorium – også ved nyt personale Tilvænning for personalet på hospital – lidt skepsis hos nogle om opgaver Praktiske ting (kaffe etc.) Lære hinanden at kende – hilse på ved ankomst Etiske spilleregler

Opstartsfase set fra Hjerteforeningens side Efterspørgsel blandt hjertesyge/pårørende Nogle hjertesyge meldte sig på banen HF ønskede mere Intern snak med de frivillige Uddannet rådgivende patienter Henvendelse fra en rådgivende ptt., der havde lavet en aftale med overlæge Ib Klausen. Den frivillige og 1 repr. fra HF blev inviteret til et møde d. 19. januar 2012. Enighed i gruppen

Praktiske foranstaltninger: Synlighed Navn til de frivillige/ordningen Tøj Uddannelse Samarbejdsaftale Organisering Rekruttering Opbakning Hvem gør hvad

Første pjece

Frivillige rådgivere - Viborg sygehus

Hvad er en patientstøtte? Frivillige hjertesyge Indledende samtale Kontrakt? Basisuddannelse Supervision 2 gange / år FUS hvert 2. år Sparring efter samtaler 2 praktiske møder pr. år

Krav til den frivillige Har personlige kompetencer og erfaringer i at leve med eller have et barn med en hjerte-kar-sygdom Er afklaret i forhold til sin egen hjerte-kar-sygdom/ sit barns hjerte-kar-sygdom Kan og har lyst til at indgå i et netværk af patientstøtter eller frivillige forældre Kan i mødet med den anden være fordomsfri, respektfuld og indlevende Har kommunikative og medmenneskelige egenskaber Kan være tilstede uden at påtage sig ansvar for at løse problemer Har forståelse for krisereaktioner og forskelligheden i reaktioner Patientstøtten/ den frivillige forælder skal desuden have tilstrækkelig tid til at yde en frivillig indsats og være indstillet på at deltage aktivt i uddannelse og efteruddannelse

Hjerteforeningens Basiskursus for Patientstøtter og Frivillige Forældre Velkomst og deltagerpræsentation Oplæg om Hjerteforeningen Lidt baggrund: Peer to peer Almindelige reaktioner på alvorlig sygdom Gruppearbejde: Hvad er en god samtale? Psykisk førstehjælp Aktiv lytning Hjælp til overblik Erfaringsudveksling  

Konceptbeskrivelse Baggrund Teori Krav til den frivillige Rammer og vilkår Herunder økonomi Kvalitetssikring. Faste møder med de hospitaler, de er repræsenteret  

Hverdagen med patientstøtter Fungerer rigtig godt Patienter og personaler meget tilfredse Patientstøtterne godt kendte i sengeafsnit Sidder nu et centralt sted synligt for alle ved cafeborde med pjecer, banner og kaffe Tidspunkt nu eftermiddag en gang om ugen Ved ankomst er patienter spurgt/tilbudt en snak Mangler stadig til ambulatoriet Etiske spilleregler overholdes

Evaluering efter 3 måneder: Hvem deltog i samtalen? 16 patienter 11 fra Viborg 1 fra Canada 4 ikke noteret

Rådgiverregistrering Hvem deltog i samtalen? Alder 31-40 år 2 41-50 år 1 51-60 år 61-70 år 3 71-80 år 81-90 år Gennemsnit ~ 65 år I alt 16 deltagere For alle patienterne var det første samtale

Indlagte eller ambulante? Medlemmer af Hjerteforeningen?

Hvor henvises patienterne til: Emner i samtalen: Patienternes sygdom Grunden til indlæggelse, diverse undersøgelser og operationer Hvordan man skaffe oplysninger om sygdom, rettigheder og hjælpemidler Fremtiden, hvordan er det at leve med en hjertekarsygdom Hvor henvises patienterne til: Omkring halvdelen af patienterne henvises ikke videre Hjerteforeningens Rådgivninger Hjertelinjen Lokale Hjerteforeninger

Udvikling af patientstøtteområdet På nuværende tidspunkt er der patientstøtter på 5 sygehuse. Sundhedscentre Udringninger til nye medlemmer Patient til patient Forældrestøtter på RH og Aarhus Universitetshospital Ung til ung støtter på uddannelse i weekenden Tilstedeværelse ved rehab. holdene Hospitaler skeptiske Kommuner åbne Øget fokus fra omverdenen

Frivillig patientstøtter Patient til patient: - personligt - telefonisk Uddannelse: - basiskursus - supervision - FUS-samtaler Basiskursus Supervison Fus-samtaler

Fordele ved patientstøtter Der er brug for dem De kan noget, proff. ikke kan De er meget pligtopfyldende De bruger meget tid Ikke særlig krævende Mange ideer til forbedringer af tilbuddet Et spørgsmål om at rekruttere nok Uafhængig af det daglige pres

Udfordringer ved patientstøtter De kan få tilbagefald De kan melde fra De er i perioder ikke så egnede til ”at give”. Svær erkendelse Svære at rekruttere Svære at fastholde Fastholdelse i konceptet Forpligtelse til at deltage i diverse møder

Spørgsmål ?????