Trimmet byggeri værktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Advertisements

Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
I dansk nybyggeri er der særlige fugtproblemer, som maleren skal tage med i sine overvejelser: Materialer der er født våde, fugtige eller tørre Hvordan.
Last Planner System V/Erik Jung
Trimmet byggeri Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Arbejde med standarter og forbedringskultur.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Supplier development project Lageranalyse og ændring af push/pull Operated by Valcon & Implement.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Supplier development project 28.Aug. 15 Lageranalyse og ændring af push/pull Operated by Valcon & Implement.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Fordybelse i et projekt
Virksomhedens omkostninger
Online arbejdsmiljøuddannelse
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Instruktion til mødeledere
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Tools for Supplier Development
Akkreditering i speciallægepraksis
Søfartslovgivning og skibsadministration
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
Trimmet byggeri for alle
Det man ikke ser har man ikke ondt af
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Køreteknik.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUMO - analyse.
Medarbejderaktier TDC
Placering, orientering og tegngivning
Tools for Supplier Development
Sådan bruger du præsentationen
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Grundliggende principper
Videnskabeligt projekt
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Præsentationens transcript:

Trimmet byggeri værktøj

AMU-mål for Værktøjerne i trimmet byggeri Deltagerne opnår et sådant kendskab til værktøjerne i trimmet byggeri, at de kan bidrage til værdiskabelse og bedre samspil mellem aktørerne i byggeriet. Deltagerne kan således identificere kilder til spild i byggeprocessen og dermed medvirke til at sikre bedre bygbarhed, materiale- og pladslogistik samt kan bidrage til at skabe sunde processer, hvor samarbejdet mellem de enkelte fagområder foregår gnidningsløst og konstruktivt. I forbindelse med anvendelse af værktøjerne kan deltagerne tage hensyn til lovgivning, herunder regler for sikkerhed, miljø og arbejdsmiljø

Hvad handler de to dage om? Indledning . Problematikker i trimmet byggeri: Lean – spil til illustration af problematikker Hvad er en standard? Værktøjer i trimmet byggeri SPILD - søgning SMED (intern tid og ekstern tid) 5 x hvorfor 80/20 reglen (effekt/indsats De syv strømme Fiskeben Værktøjerne i trimmet byggeri brugt på standardproceduren Tidsramme 5 min

Produktions-lean/trimmet byggeri Produktion-lean Forarbejdning F. Eks maskine mandskab Råvarer/halvfabrikata Halvfabrikata/færdigvarer Trimmet byggeri Bygning Mandskab/materialer Mandskab færdige med arbejdet Tidsramme: 2 min

Velkommen til Spandespillet eller ‘Parade of Trades’ Tidsramme: 30 min

Velkommen til Spandespillet eller ‘Parade of Trades’ I dette spil laver vi tre grupper af 6 – 7 personer. Ved hver person skal der stå en spand (til venstre) og et scoreark (til højre for spanden) Hver deltager får en terning. Tidsramme: 30 min

Spandespillet eller ‘Parade of Trades’ En lille byggeplads med 7 fag Byggeprocessen består i at 35 dyvler skal flyttes fra spand til spand Hver linie på scorearket er en uge I uge 1 starter Betoner’ne med kapacitet som terningen viser Hver håndværker (slår med terningen) og en fører selv regnskab på scorearket. I uge 2 kommer mureren til, herefter slår beton. I uge 3 kommer tømreren til, herefter Tag og så betonen’eren igen i uge 4 osv. Vi arbejder nemlig videre på det arbejde der blev lavet i ugen før Spandespil eller ‘Parade of Trades’

Spandespil eller ‘Parade of Trades’ En terning viser i snit 3,5 øje 1+2+3+4+5+6=21 øjne og 6 sider 35 dyvler giver derfor arbejde til 10 uger Men alle starter jo ikke på samme tid, så vi har en uge imellem hver fag Første fag færdigt efter 10 uger sidste fag færdigt efter 16 uge På grund af variationer i de enkelte fags præstationer vil det tage længere tid. Ved brug af en alm terning vil variationen (normalt statistisk) medføre en forsinkelse på 1 -2 uger og en tabt kapacitet på 10 – 20 enheder. Spandespil eller ‘Parade of Trades’

Spandespil eller ‘Parade of Trades’ Vi fører nøje regnskab 1. kolonne: Hvor stor kapacitet I havde – det antal øjne sjakket slog 2. kolonne: Hvor meget I fik lavet – antal dyvler sjakket flyttede 3. kolonne: Den kapacitet der ikke blev brugt – forskellen mellem kolonne 1 og 2 I dette spil vælger vi at MURER og VVS har særlig store variationer i deres præstationer (er mere ustabile). Det gør vi ved at beslutte at ulige antal øjne betyder 1 enhed Og lige antal øjne betyder 6 enheder. Nu spiller vi spillet Spandespil eller ‘Parade of Trades’

Spandespil eller ‘Parade of Trades’ Arbejder alle fag jævnt vil vi være færdige efter 16 uger, hvordan gik det? Tæl antal af spildte øjne sammen Samlet tab er x ud af 7 gange 35 dyvler=245, eller et tab på ca. …% Spandespil eller ‘Parade of Trades’

Spandespil eller ‘Parade of Trades’ Hvornår afleverede de forskellige fag? Men hvorfor bliver de første fag klar til tiden mens de sidste bruger længere tid? Og hvordan kan vi gøre det bedre? Spandespil eller ‘Parade of Trades’

Formål med procedurer/ standarder. Meningen bag bedste praksis Gruppedrøftelse: Hvad kan firmaet opnå ved at indføre standarder ? Drøft fordele og ulemper ved at indføre standarder. Gør det nogen forskel om man ser det fra svendeøjne eller ledelsesøjne. Grupperapportering i plenum Udfordring: Balance mellem standard – disciplin – personlig frihed og fleksibilitet. Tidsramme: 20 min

Valg af standardområder 1. Vælg et emne fra din dagligdag på byggepladsen Fx Modtagelse og levering af materialer eller Placering og håndtering af materialer på byggeplads 2. Beskriv nu punkt for punkt hvordan denne handling udføres Hver gruppe drøfter først problematikkerne/udfordringerne i hvert emne. Hver gruppe vælger nu ét emne Hver gruppe præsenterer deres valg. Tidsramme 20 min

Værktøj og materiel Hvordan oplever du de nuværende procedurer GRUPPEARBEJDE Hvordan oplever du de nuværende procedurer Omkring jeres emne. (én af gangen fortæller gruppen) Forslag til ny standard/procedurer/regler. (tænk på alt lige fra investering i nyt til kassation af gammelt) Noter punkter i gruppens procedure på planche. Gruppepræsentation af forslag til standard. Tidsramme 60 min

Introduktion til lean -værktøjer De 5 leanprincipper Værdi for kunden (alt hvad du foretager dig skal have værdi for kunden) Værdistrøm (hver gang du foretager dig noget skal det tilføre slutproduktet værdi) Flow (når du sætter noget i gang så gør det færdigt hvis det er muligt) Træk-skub (sæt først noget i gang, når du kender behovet) 5. Konstante forbedringer (KAIZEN) (vær opmærksom på de daglige ting som kan øge effektiviteten) Samlet tidsramme for præsentation og gruppearbejde om de 5 principper: 40 min

Se på Tag jeres forslag til procedure for værktøj frem og se på den igen.. Se på Værdi for kunden (alt hvad du foretager dig skal have værdi for kunden) Hvem er kunden i de enkelte punkter i jeres procedure? Er kunden hele tiden i centrum i procedure? Tilret jeres procedure hvis princip 1 giver grund til det. Tidsramme: 8 min

Se på 2. Værdistrøm Se på alle aktiviteter i jeres procedure. (hver gang du foretager dig noget skal det tilføre slutproduktet værdi) Se på alle aktiviteter i jeres procedure. Tilfører alle punkterne i jeres proceduren værdi? Er kunden villig til at betale for alle punkter i jeres procedure? Tidsramme: 8 min

Se på 3. Flow (når du sætter noget i gang så gør det færdigt hvis det er muligt) Er der flow i jeres procedure? Kommer der til at ligge inaktive beholdninger på de forkerte steder? Når jeres procedure starter, er der så kontinuitet i processen eller er der uhensigtsmæssige stop undervejs? F. eks fra værktøj købes til det er i hænderne på den rette bruger. Tilret jeres procedure hvis dette giver anledning til det. Tidsramme: 8 min

Se på 4. Træk-skub (sæt først noget i gang, når du kender behovet) Hvad sætter proceduren igang? Er det indkøb i håb om at nogen på et tidspunkt skal bruge det ? Hvor lang tid må der max gå fra behov melder sig til værktøjet er i hånden? Hvad skal der til for at speede proceduren op så den kan gennemløbes under max tid? Kunne det være hensigtsmæssigt? Tilret jeres procedure hvis dette giver anledning til det. Tidsramme: 8 min

Se på 5. Konstante forbedringer (KAIZEN) (vær opmærksom på de daglige ting som kan øge effektiviteten) Hvad skal der til for at vi fremover sikrer løbende forbedringer i jeres procedure? Hvordan skabes en kultur på byggepladsen der har fokus på løbende forbedringsmuligheder? Tidsramme: 8 min

At jage spildet Muda på dansk: ”spild” Tidsramme for gennemgang af spildtyper: 5 – 10 min 17-09-2018

De 8 spildtyper 1. Overproduktion Har vi overproduktion? Produktion af produkt (del af/til produkt) kunden ikke har efterspurgt Spild af tid og materialer Muligt datoudløb Unødvendig kapitalbinding Har vi overproduktion? 17-09-2018

De 8 spildtyper 2. Ventetid Hvor har vi ventetid? Vente ved nedbrud Omstilling Mangler varer / svar / viden / information ….. Venter på leder eller anden kollega Hvor har vi ventetid? 17-09-2018

De 8 spildtyper 3. Bevægelse …noget vi skal se på i spillet her? Unødvendige bevægelser i selve arbejdsområdet Skridt, bukke sig, dreje sig, række ind over mv. …noget vi skal se på i spillet her? 17-09-2018

De 8 spildtyper 4. Ineffektive processer Kan vi få en status…? For tidlig produktion, for mange produktionstrin Lange cyklustider, ompakning Kan vi få en status…? 17-09-2018

De 8 spildtyper 5. Lagre / buffere Lager = alle steder/ Store lagre, for store buffere, forkerte ting på lager, arealer som er spildte Lager = alle steder/ perioder, hvor varen venter/ ikke behandles 17-09-2018

De 8 spildtyper 6. Transport Lange transportveje, ineffektiv transport 17-09-2018

De 8 spildtyper 7. Defekter Mange defekte produkter? Spildte materialer, uplanlagt vedligehold, sortering, inspektion, fejlagtige instrukser Mange defekte produkter? 17-09-2018

De 8 spildtyper 8. Menneskelige ressourcer Får vi udnyttet ressourcer Dårlig udnyttelse af kompetencer…. Får vi udnyttet ressourcer optimalt? 17-09-2018

Eksempel Spildtype Overproduktion Ventetid Transport Over-processing Lager Bevægelse Materialespild/omarbejde Intellekt

Eksempler på spild Type Symptom Forholdsregler Overproduktion Stabler af igangværende arbejde Sæt spørgsmålstegn ved baggrunde (for produktionsmål, stop, arbejdsmønstre) Mål og udførelse uklart Standardiser igangværende arbejde og marker området Standarder uklare Fortsæt layoutet: Overvej produktionsflow'et Fralægning på forhåndenværende steder Ventetid Operatøraktivitet lav Kortlæg standardarbejde Operatør arbejder i langsomt tempo Konstruer en arbejdsfordeling Operatører er afhængig af maskinens takt Afbalancer arbejdet Tag mere arbejde ind eller spred det ud hvis nødvendigt Transport Varen flytters flere gange Analyser flow processen Mange transporter Kan processer kombineres? Mange travle løftevogne Kan processer kobles sammen? Mange Gaffeltruck Stor udstyr mellem maskiner Over-processing Variation mellem forskellige operatører Fastslå kvalitetsstandarden og hvordan standard operationer opnås/konstrueres Variation mellem standard og faktisk udførelse Træn operatører Aktiviteten tilfører ikke værdi fra et kunde-synspunkt Overvej hvorfor processen udføres Øget brug af simple ”lærere” og redskaber Lager Foreskrevet lagermængde overskredet Undersøg standarder og procedurer for: Lageridentifikation – materiale Gamle data på materialeseddel Vilkår forringet – lagerplacering – supplering tilbagetrukket Lager af containere med igangværende arbejder Undersøg basis for batch størrelse Avancerede lagersystemer Undersøg omstilling i produktionen Bevægelse Komponentkontrol osv. svært tilgængelige Brug 4M checkliste Dobbelthåndtering Mand (operatør) Layout ikke standardiseret Maskiner Udstyr spredt over et stort område Materialer Operatør skal bukke sig Metoder Materialespild/ omarbejde Dårlig udnyttelse af materialer Klar identifikation af problem(er), årsager og forholdsregler Kasseret arbejde Beskriv fremgang Høj inspektionsindsats Hvis leverandør er involveret: Giv feedback og ingen accept af dele, der ikke lever op til standard Problemer i samling Anlæg til om-arbejde Klare standarder for mål Klager fra kunder Uregelmæssighed i arbejdet Intellekt Dårlig udnyttelse af medarbejders evner

Trimmet byggeri værktøjer Trimmet byggeri er anvendelsen af principperne bag Lean Construction overført til byggeriet. Trimmet byggeri er først og fremmest en anderledes måde at tænke på mht. planlægning og styring af byggeprojekter.

Trimmet byggeri- hvorfor?

Fiskeben og 5 x hvorfor 5xhvorfor og fiskeben er begge gode problemløsningsværktøjer inden for Lean. Både når det gælder administration og produktionen. Ofte er de 2 værktøjer gode at anvende sammen, men det er selvfølgelig an på situationen.

Fiskeben Her går man fra et problem og så tegner man et fiskeben/sildeben med 6 ben. De 6 ben udgør 6 områder. Alle starter med M – Metoder, Materialer, Maskiner, Mennesker, Management og Modtager. Man brainstormer ud fra de 6 fiskeben. Hvad kan være årsagen til problemet?

Fiskebensdiagram Variationer Menneske Materiale Maskine Metode Miljø Leverandør Menneske Materiale Psykiskbalance Fejlmåling Magnetisme Råmaterialer Dygtighed Tolerancer Instruktion Forkert materiale Omhyggelighed Sundhedstilstand Fejl fra foregående proces Fejlbetjening Rust Variationer Værktøj Rækkefølge Måleværktøj Psyk. klima Uklar specifikation Reparationer Maskingruppe Fejl på skitse Slitage Vibration Støj Dele Instruktion Indstillingsnøjagtighed Akkord Temperatur Maskin Slitage Træning Lys Hastighed El-variationer Tilspænding Fugt Træk Smøring Maskine Metode Miljø

5 x hvorfor 5 x hvorfor er et værktøj hvor man spørger “Hvorfor” til et problem. Hovedreglen er, at man skal spørge 5 x hvorfor til et problem for at komme ind til årsagen. Det kan være 3 gange er nok og det kan være at 7 gange er nødvendigt.

5 x hvorfor Problem Ved at gentage ’hvorfor’ arbejdes der mod grundårsagen. Beskriv evt. observationer som kan hjælpe til problemløsningen. Hvorfor ? 1´ Årsag Hvorfor ? 2´ Årsag Hvorfor ? 3´Årsag Rodårsagen Hvis det besluttes, at dette er årsagen, kan problemet opstå igen da grundårsagen ikke er fundet. Hvorfor ? 4´ Årsag Hvorfor ? 5´Årsag Tidsramme ( både præs + gruppearbejde) 25 min.

5 x hvorfor Brug korte og enkle sætninger Vær så præcis som mulig. Undgå ord som forkert, dårlig, o.s.v Kvantificere beskrivelser. …. 0,2 mm for kort, ugenlig vedligehold o.s.v Stop ikke hvis du kan spørge hvorfor igen og få svar Grundårsagen er fundet, når aktionen har fjernet fejlen for evigt Analyse skal være udarbejdet på grundlag af fakta. Hvis fakta ikke umiddelbart haves, skal der bruges tid på at fremskaffe dem Ikke alle løsninger skabes på grundlag af erfaringer

5 x hvorfor Faldgruber! Hurtige konklusioner Arbejder med symptomer og ikke årsager Har ikke tilstrækkelig med fakta Opsøger ikke objektet og problemområde Arbejder med problemer som er generelle og store Involverer ikke relevante personer

5 x hvorfor ?????????? ???Spør?e Jør?gen??? Tag jeres forslag til procedure og prøv at stille kritiske spørgsmål og bliv ved med at spørge ind for at finde rodårsagen. Tidsramme: 10 min

PDCA P - Plan D - Do C - Check A - Act PDCA er et styringsværltøj, som bruges til at planlægge og gennemføre forbedringer med. P - Plan Lav en plan med mål og delmål, hvem der er involveret, hvilke aktiviteter skal igangsættes, hvem skal gøre det, og hvornår skal det ske. D - Do Planen sættes i værk, og aktiviteterne gennemføres som planlagt. C - Check Følg op på alle aktiviteter, og tjek om målet er nået. A - Act Hvis C – Check viser at noget ikke vvirker, så lav justeringer. Tidsramme: Præs + arbejde med pdca 30 min

PDCA kortspil Spil PDCA kortspil efter reglerne

PDCA Gruppearbejde: Lav ved brug af værktøjet PDCA en plan for indførelse af jeres standard. Husk også en tidsplan. Præsentation i plenum

SMED: Single digit Minute Exchange of Die ……. Eller helt enkelt: Nedsættelse af procestriden

Det handler om begreberne ekstern tid og intern tid. Intern: Aktiviteter, som kun kan foregå, når processen er igang. Extern: Kan finde sted før eller efter processen er startet Her kommer et lille videoklip om pitstop 1950 og 2013 https://www.youtube.com/watch?v=RRy_73ivcms Tidsramme 15 min

De 4 trin i SMED metoden E E I I E I I Trin 1 Trin 2 Trin 3 Måle uden at skelne mellem intern og ekstern tid Trin 2 Skelne mellem intern og ekstern tid Trin 3 Konvertere intern til extern tid Trin 4 Forbedre ved at reducere intern og ekstern tid

Gruppearbejde Gennemgå jeres procedure med ”SMED” – øjne.

De 7 strømme Forudgående aktiviteter - De forudgående arbejder skal være afsluttede Plads - Der skal være den nødvendige plads til at udføre arbejdet. Information - Informationer i form af tegninger og beskrivelser skal foreligge. Materialer - Materialerne skal være tilstede. Materiel - Materiellet skal være tilstede. Mandskab - Mandskabet skal være til stede. Ydre forhold - De ydre omstændigheder bl.a. myndigheder skal være i orden. Arbejdsmiljø Indtænkt som en naturlig del af sikkerhed .

Gruppearbejde værktøjsstandarden: De syv strømme Gruppearbejde værktøjsstandarden: Er forudsætningerne (de syv strømme) ok i de enkelte punkter i jeres standard? Er der noget man kan gøre for at sikre det? Hvilke udfordringer giver det for jeres standard? Tidsramme 40 min

Grupperne præsenterer deres (tilrettede) for holdet. Hvad er de væsentligste forskelle på den oprindelige og den tilrettede? Tidsramme 30 min

Valg af holdstandard for værktøj Ved afstemning vælges den bedste af de 4 udarbejdede standarder. I plenum drøftes det om der er elementer fra de tre andre som skal indføjes i den valgte. Tidsramme 20 min

80/20 reglen Tag først de lavt hængende frugter Problem Effekt/indsats Det er ofte sådan at 80 % af mulige problemer skal findes inden for 20 % af arbejdsopgaverne. Effekt/indsats Det er også ofte sådan at du med 20 % indsats kan opnå 80 % af mulig gevinst (besparelse) . Der er en talemåde som siger: Tag først de lavt hængende frugter

Arbejde med 80/20 reglen Problem Hvor er de 80 % af mulige problemer med den valgte standard ? Identificer det!! Effekt/indsats Med fokus på ovennævnte 80% hvor kan vi så med 20 % indsats eliminere hovedparten af det mulige problem. Man kan også spørge på en anden måde. Hvor kan vi med en lille indsats få størst gavn af den nye procedure? Hvilke elementer i den nye procedurer er mere omstændelige at indføre? Der arbejdes med post-it som sættes på et Indsats/effekt-skema. Tidsramme 20 min

Tegn dette effekt/indsats diagram på en planche. Placer post-it på planchen.

Arbejde med forslag til valgfri emne Problemer eller erfaringer du har oplevet omkring emnet og konsekvenserne. (én af gangen fortæller gruppen) Forslag til ny standard/procedurer/regler for emnet. Noter punkter på planche. Gruppepræsentation af forslag til standard. Procedure testes med Leanværktøjerne som ved procedure for værktøj.. Tidsramme: 30 – 45 minutter

Last Planner System™ Last Planner System™ er et værktøj i Lean Construction udviklet specielt til byggeriet og med hensyn til byggeriets særlige forhold.

Formålet med Last Planner System er at skabe bedre forudsigelighed og pålidelige tidsplaner, der holder i praksis. Midlet er inddragelse af de personer, der faktisk udfører arbejdet. Resultatet er bedre kommunikation, overblik og flow, hvilket igen medfører bedre overholdelse af tid, bedre økonomi, bedre sikkerhed og større arbejdsglæde.

Last Planner System nedbryder planlægningen af arbejdet på byggeprojektet i tre niveauer: Procesplanen, periodeplanen og ugeplanen. Procesplanen er den indledende planlægning af hele forløbet. Periodeplanen er fremsynet og har fokus på at fjerne forhindringer for produktionen. Ugeplanen er detailplanlægningen mellem sjakkene på byggepladsen.

Pas på! Det kan lyde simpelt, men der er mange steder, hvor man skal være opmærksom for ikke at køre af sporet.

Det kan fx være dominerende projektledelse Det kan fx være dominerende projektledelse. Det er vigtigt, at projektledelsen giver plads til at underentreprenørernes viden kommer frem. Både ved proces og periodeplanlægningen og især ved ugeplanlægningen med formændene.

Evaluering af pilotkursus Om måden kurset er afviklet på Anvendelsen af tiden Fordelingen Foredrag/plenumdrøft/gruppearbejde Anvendelsen af leanværktøjer på standarden Tidsramme 30 min