Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad består mundtlighed af? Hvad skal eleverne kunne?
Advertisements

Retorik – en kort gennemgang af forarbejdningsfaserne
MUNDTLIG FREMSTILLING
Appelformer Logos, etos og patos.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Mundtlig fremlæggelse
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Retorik: De fem Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo
Retorik og Argumentation
Linjefag - mundtlighed Gentofte Ungdomsskole
Pia Svejgaard Pedersen
Forarbejdningsfaserne
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Aristoteles’ fem faser
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Spørgsmålstyper og Interviewspørgsmålenes Sværhedsgrad
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
One Friday Morning.
Beslutningen Beslutningsprocessen. Opfattelse af situationen.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Revision af sikkerhedsdokumentation
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
God Filosofi.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Dannelse, genrer og kreativitet (Update)
Revision af sikkerhedsdokumentation
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FÆLLES målstyring i matematik
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Alternativ reklameassistent
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Ekstern kommunikation
MOT’s virkemidler.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Personlighed og Kompetencer
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
MUNDTLIG FREMSTILLING
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Er skånsk så svært endda?
Illeris trekant og andre referencer
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Enhed af forskellighed
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Præsentationens transcript:

Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler problematisering forstå sagen bedre

Inventio Påstand: alle racister er idioter – enig/ikke enig begrund hvad du mener underbyg din opfattelse bevis?

Inventio Påstand: Burde USA og DK have angrebet Irak ja/nej grunde til andre opfattelser hvad kan støtte andre opfattelser begrund evt. fastholdelse af egen opfattelse

Disposito Hvad vil du sige Sig det Sammenfat pointen Ingen flimmer: ”Nå, men vi skal altså…” Ingen diffuse udgange: ”Nå, men det var vist det hele, tror jeg nok

Elocutio Sprog og stil Tal klart og tydeligt Abstraktion og eksempler logos – fornuft etos – troværdighed patos - følelser

Memoria Husk hvad du vil sige og gøre det virker tungt hvis man læser op af sit manuskript

Virkemidler Pause Tempo Intonation Tryk Kropssprog