ERHVERVSCASE Generelt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Indledende aktiviteter
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Markedsvurdering.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Generel introduktion til EC
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Formalia ved opgaveskrivning
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Synopsis VIP13 HH3.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Eksamen.
2  Muligheder: At hun har mange år til at udvikle virksomheden. Iværksætterpris = samarbejde Trusler: Store firmaer og kendte designere.  Omverdensmodellen:
Handlingsalternativer
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Synopsis.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Grønlandske efterskoleelever Langt de fleste elever har et godt efterskole ophold i Danmark Det er en stor hjælp for senere uddannelsesforløb at de har.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Præsentation af forretningsplan
SRO 2018 hHx.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Præsentation af forretningsplan
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

ERHVERVSCASE Generelt Sæt jer grundigt ind i casematerialet (interviews, artikler, regnskab) Find evt. selv supplerende materiale (hjemmeside, artikler, regnskaber) Lær virksomheden at kende: Idé, mission, vision Produkt/produkter (PLC/Boston) De 4 P’er / Værdikæde Markedet (markedsform/konkurrencemæssig position) Leverandører, kunder, konkurrenter (omverdensmodel) SWOT (stærke, svage sider)(muligheder, trusler) Vurder mulige handlingsforslag i forhold til mulighed for faglige modeller (AØ, VØ) Vurder konsekvenser af foreslåede handlingsforslag GRUNDIGT (for og imod) Tænk over fremlæggelsesstrukturen (rød tråd / logisk rækkefølge sammenhæng) Logisk struktur: Beskriv, analyser, vurder

Fremlæggelse (gruppe): 1: Superkort indledning / præsentation 2: Eventuelt Disposition for fremlæggelse 3: Kort virksomhedsbeskrivelse (faglig, evt. med tilpassede modeller) 4: Virksomhedens økonomi (Regnskab: omsætning/overskud (ca. kr.) – udvikling (god/dårlig)) 5: SWOT 6: KSF’ere (2-5) (Hvad er virksomhedens eksistensgrundlag/-berettigelse?) (Idé, mission, vision) 7: Udfordringer (5-10) (IKKE bare en omformulering af KSF’ere) 8: Udvalgte udfordringer (Én per gruppemedlem) 9: Handlingsforslag (med mulighed for at demonstrere faglighed) (Brug faglige termer (ord)) 1-3 per udfordring (brug kun relevante og tilpassede modeller) Foretag eventuelt et valg mellem de mulige handlingsforslag (hvis I har mere end ét) 10: Konsekvens af handlingsforslag (ikke kun de negative, tværtimod) (herunder vurdering af økonomisk konsekvens)

Fremlæggelse (eksamen): (Eventuelt 1+2) Ellers direkte til 6-10. (Selvfølgelig med fokus på egen valgt udfordring) Men husk: Man skal også kunne redegøre for de i synopsen andre beskrevne ”valgte udfordringer”) Herudover: Metode (arbejdsfordeling og overvejelser i forbindelse med gruppens valg af udfordringer), Kilder (hvor har I fået den relevante information fra) Kildekritik (kan man stole på den information I har indhentet? Hvor kommer den fra?) Generelt: Udlevering af en oversigt over jeres power point slides giver et godt indtryk. Det samme gør en god Synopsis (selvom den ikke direkte tæller med i bedømmelsen) (Men det gør den måske indirekte fordi censor til eksamen vil have en eller anden forudfattet mening om de elever der har lavet henholdsvis en flot og en dårlig Synopsis)