ERHVERVSCASE Generelt Sæt jer grundigt ind i casematerialet (interviews, artikler, regnskab) Find evt. selv supplerende materiale (hjemmeside, artikler, regnskaber) Lær virksomheden at kende: Idé, mission, vision Produkt/produkter (PLC/Boston) De 4 P’er / Værdikæde Markedet (markedsform/konkurrencemæssig position) Leverandører, kunder, konkurrenter (omverdensmodel) SWOT (stærke, svage sider)(muligheder, trusler) Vurder mulige handlingsforslag i forhold til mulighed for faglige modeller (AØ, VØ) Vurder konsekvenser af foreslåede handlingsforslag GRUNDIGT (for og imod) Tænk over fremlæggelsesstrukturen (rød tråd / logisk rækkefølge sammenhæng) Logisk struktur: Beskriv, analyser, vurder
Fremlæggelse (gruppe): 1: Superkort indledning / præsentation 2: Eventuelt Disposition for fremlæggelse 3: Kort virksomhedsbeskrivelse (faglig, evt. med tilpassede modeller) 4: Virksomhedens økonomi (Regnskab: omsætning/overskud (ca. kr.) – udvikling (god/dårlig)) 5: SWOT 6: KSF’ere (2-5) (Hvad er virksomhedens eksistensgrundlag/-berettigelse?) (Idé, mission, vision) 7: Udfordringer (5-10) (IKKE bare en omformulering af KSF’ere) 8: Udvalgte udfordringer (Én per gruppemedlem) 9: Handlingsforslag (med mulighed for at demonstrere faglighed) (Brug faglige termer (ord)) 1-3 per udfordring (brug kun relevante og tilpassede modeller) Foretag eventuelt et valg mellem de mulige handlingsforslag (hvis I har mere end ét) 10: Konsekvens af handlingsforslag (ikke kun de negative, tværtimod) (herunder vurdering af økonomisk konsekvens)
Fremlæggelse (eksamen): (Eventuelt 1+2) Ellers direkte til 6-10. (Selvfølgelig med fokus på egen valgt udfordring) Men husk: Man skal også kunne redegøre for de i synopsen andre beskrevne ”valgte udfordringer”) Herudover: Metode (arbejdsfordeling og overvejelser i forbindelse med gruppens valg af udfordringer), Kilder (hvor har I fået den relevante information fra) Kildekritik (kan man stole på den information I har indhentet? Hvor kommer den fra?) Generelt: Udlevering af en oversigt over jeres power point slides giver et godt indtryk. Det samme gør en god Synopsis (selvom den ikke direkte tæller med i bedømmelsen) (Men det gør den måske indirekte fordi censor til eksamen vil have en eller anden forudfattet mening om de elever der har lavet henholdsvis en flot og en dårlig Synopsis)