Fra almendidaktik til fagdidaktik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Model oversigt Tryk F5 og skift til næste slide – De røde knapper vil sende dig direkte til det valgte. Nederst på siden er en knap som hedder “Menu” –
Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Digitalisering og medialisering
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Undervisningsplanlægning
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Lærerprofessionen.
Almen studieforberedelse
Kladde til informationsdias
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Præsentation af teorien transfer
Kulturforståelse niveau C
Deltagerstyret undervisning
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Religion og videnskabsformer
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Teori, metodologi og metode
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Resultat af interviewundersøgelse
Design af kulturtræningsforløb for ECCO
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
It-støttet religionsundervisning
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.

Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Almen Didaktik Indhold og form
Hvad peger forskningen på?
Fagdidaktisk kursus i biologi
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Didaktiske planlægningsmodeller
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

Fra almendidaktik til fagdidaktik Teoretisk Pædagogikum 17-18 Fra almendidaktik til fagdidaktik

Undervisning i økonomi - udfordringerne Elevernes kendskab fra folkeskole - meget proces Forforståelse – begreber Begreber –oftest upræcise og lægmandsagtige (aflæring først?) Udfordringen – hvordan undervises ikke økonomer i økonomi?

Grundlæggende didaktiske spørgsmål Eleven – hvem skal lære? Indhold – hvad skal der læres? Formål - hvorfor skal det læres? Arbejdsform – hvordan skal det læres? Læreren – af hvem skal det læres?

Hvem er dine elever? Elevforsætninger Forforståelse Er der sket en ændring?

Økonomiundervisning – sat på spidsen Deduktiv – tavleundervisning (det viser undersøgelser) Teorien er kompliceret – derfor gennemgås den på tavlen og trænes med opgaver Økonomer har selv oplevet den deduktive form – mange gange – det er en tradition Det er en rationel måde at gøre det på – undersøgelser peger på økonomiundervisere er ”præget” af den økonomisk tankegang – et input fra underviser skaber økonomer som output – inefficiens er en mulighed hvis eleverne selv tilegner sig stof, der bruges for meget tid og der kan være fejlindlæring

Hvad skal man kunne i økonomi - 5 majors Kunne søge information om eksisterende økonomisk viden Have kendskab til eksisterende økonomisk viden Kunne forklare indholdet af eksisterende økonomisk viden Kunne anvende eksisterende økonomisk viden Kunne skabe ny viden Økonomisk teori handler om en økonomisk virkelighed og skal bruges til at forstå og analysere denne virkelighed. Man kan ikke siges at forstå økonomiske teorier hvis man ikke kan koble disse teorier til den økonomiske virkelige.

Hvordan kan økonomiundervisningen alternativt tilrettelægges Inspiration hentet fra andre samfundsvidenskabelige uddannelser og naturvidenskab Eksperimenter f.eks. spilteori – udbud/efterspørgsel Feltstudier – lande – markeder – sektorer Opgaver – afprøve det indlærte Caseundervisning – lande/økonomisk situation. Minder meget om eksamensopgaverne Simuleringer - Vismandsspillet Rollespil og argumentationsøvelser Problembaseret læring

Sammenhængen mellem teori og anvendelse Skal ske så tidlig som muligt i forløbet Teorien skal opleves som et forståelsesværktøj i forhold til den virkelige verden De analytiske kompetencer skal bringes i spil Eksamen – hvad skal eleven til eksamen

Arbejds- og undervisningsformer - overordnet Det induktive princip henviser til, at eleverne arbejder med et problem. Eleverne er selv aktive i at undersøge dette og her igennem opnå en faglig kundskab. Det induktive princip grunder i en opfattelse af, at viden er et individuelt anliggende. Det deduktive princip grunder på en opfattelse af viden som eksisterende i sig selv. Viden kan derfor struktureres og meddeles. Centralt bliver derfor lærerens overvejelser over formidlingen.

Didaktik Didaktik som orden – samtale skaber struktur på viden Didaktik som rækkefølge Didaktik som valg – underviser vælge metode/stof Didaktik som metarefleksion – curriculumtradition og begrundede valg, den reflekterende praktiker

De nye læreplaner i IØ Hvor i den didaktiske historie har læreplaner fundet inspiration? Hvad betyder de nye læreplaner for de didaktiske valg for den enkelte underviser?

Samspillet med almendidaktikken Fra basisfag til skolefag (formål, tilpasset) Basisfag Fagdidaktik Almendidaktik

Skolefaget og didaktik Fagdidaktikken tager udgangspunkt i skolefaget og dermed læreplanens mål Formål og mål i læreplanen peger mod relevante og brugbare dele fra almendidaktikken Med en ny læreplan er der plads til og behov for afprøvning – den reflekterende praktiker

Den didaktiske trekant STOF Elevcentreret / læringsorienteret Lærercentreret / indholdsorienteret Læring ELEV(ER) LÆRER Elev/lærer samspilsorienteret

Didaktisk trekant + læringssyn Stoffet Elevcentreret Læringsorienteret position Konstruktivistisk/ Kognitivistisk læringsteorier Lærercentreret indholdsorienteret position Praksislæring Tilgang til undervisning Eleven Lærer & elev samspilsorienteret position Socialkonstruktivistisk læringsteori Læreren Menu