UNDERVISNINGENS FORLØB

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelsesberetningen – forstået ud fra Bibelens teologiske ramme Louis Nielsen.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Kan en kærlig Gud dømme mennesker? Gud er kærlighed. Det står selv i Bibelen. Han elsker hele verden, altså alle mennesker. Hvorfor i al verden har han.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
DESIGN. GeometriskOrganisk FORMSPROG FUNKTIONELT DESIGN.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Drømmegiveren? Har du haft besøg af…. Drømmen… Alle… alle har en drøm Måske kan du ikke beskrive den Måske har du glemt den Måske tror du ikke længere.
Velkommen…. Grænser Venner Signaladfærd Det er weekend og nat Kim er en fyr mellem år Kim er på vej hjem fra en fest Kim har venner med i bilen.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Vejledningssamtale - rådgivning Skolens ledelse har en forpligtelse til at rådgive og vejlede ansatte, som har behov for det. Hvis skolens leder vurderer,
Grubletegninger Lys.
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
S1.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Alle rettigheder forbeholdes
E-learning om ballonprojektet
Studieretningsprojektet
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Brombær solcellen.
Notatteknik.
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Dannelse og ledelse Formidlingschef Berit Anne Larsen, SMK
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Innovationsforløb Modul 3 ©
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUCCES MED SALG 1.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Bagehjælpemidler.
Karl Henrik Flyums model
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Demokrati og medborgerskab
Han vil ud og møde sin Gud
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Danmarks Vejlederforening
Hvad er meningen med dit liv?
Alle rettigheder forbeholdes
En introduktion af Otto
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
- En genre som alle andre
Robotterne kommer - Ozobotterne.
Arbejdsglæde & samarbejde
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
397 – Forunderlig er nådens Gud 1, S1
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

UNDERVISNINGENS FORLØB FØR-delen Oplæg om lyskilder og lysdesign. Opgave 1: Mini-analyse af lampe Opgave 2: Mini-analyse af rum UNDER-delen Oplæg om skitsering Opgave 3: Skitseringopgaver Opgave 4: Design en lampe EFTER-delen Opgave 4 afsluttes

Hvad er en lyskilde? Formål: Sikre, at alle eleverne er med på emnet og begreberne Ordbogen: Naturlig eller menneskeskabt genstand som udsender lys fx Solen, et stearinlys eller en elektrisk pære Spørgsmål: Er der lyskilder her i rummet? Hvilke typer? (fortæl om dagslys og kunstig belysning) Hvad er den største lyskilde, der findes? (Svar: solen) En lampe er en skal/en bærer af lyskilden. En lampes funktion er at holde/bære og evt. bearbejde lyskilden. Det kan gøres på rigtig mange måder – både praktisk, funktionelt og æstetisk.

Kender I denne lampe? (Fotokilde: Louis Poulsen) Spørgsmål: Er den moderne eller gammeldags i sit design? Hvilket årstal tror I, den er designet? (Svar:1958 – bestillingsopgave til Langeliniepavillonen i København) Den betragtes som et dansk designikon – hvorfor tror I? Designikon ifølge Lars Dybdahl, designforsker Designmuseum Danmark ‘Et dansk designikon har et langtidsholdbart liv og en varig effekt. Det er en attitudestærk genstand, som er kendt af talrige danskere gennem flere generationer, og man kan finde det i både vores privatliv og i det offentlige. Når en genstand er blevet til et designikon, er det, fordi det har en funktionalitet, samtidig med, at det vækker associationer og betydninger. Alle objekter har en funktionel og en betydningsrig side. Når vi taler om designikoner, står den betydningsrige side meget stærkt, da det er et objekt, vi alle kender og knytter følelser til. Et designikon er, når et bestemt produkt bliver en symbolsk repræsentant for den type, det er.’

PH - Poul Henningsen Manden bag PH lampen (Fotokilde: Louis Poulsen) Fokus: på PH som innovativ problemløser Spørgsmål: Kender I ham her? PH - Poul Henningsen 1894-1967 Arkitekt (Revy)forfatter Journalist/kulturkritiker Verdenskendt som manden bag PH Lamperne

Lysets og lampens udvikling (Fotokilde: Louis Poulsen) Fokus: frem til slutningen af 1880’erne var ild grundstenen i al kunstig belysning – først herefter startede udviklingen af lamper til elektrisk belysning

Forskellige lampetyper Kilde/inspiration http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Belysning/belysning

Forskellige lampetyper Kilde/inspiration http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Belysning/belysning

Hvad er det særlige ved PH lampen? (Fotokilde: Louis Poulsen) Den tæmmer lyset Den blænder ikke – uanset hvorfra man kigger på den. (PH gik bl.a. op i, at skarpt lys er usundt for øjnene) Den er lysøkonomisk dens skærme er udformet, så lyset spredes mest muligt, og ikke går til spilde Den er indvendigt malet i en farve, der hjælper til at reflektere lyset mest muligt Skitsen: viser Poul Henningsens tegning af lysets baner fra en af hans lampemodeller. I fem år eksperimenterede PH, som han blev kaldt, med at mildne el-pærens skærende og blændende lys. Hans første praktiske forsøg var gadebelysning med seks lygtestandere opstillet på Slotsholmen i 1920. Endelig i 1925 fandt PH-lampen sin form med de tre skærme, der gav både rum og mennesker et blødt, ensartet lys. De første PH-lamper så dagens lys den 20. februar 1926 ved åbningen af en automobiludstilling i den nye kæmpehal, der senere blev døbt Forum (Kilde: denstoredansk.dk)

Hvad er vigtigt, når man arbejder med lysdesign? (Fotokilde: Louis Poulsen) Reklame for PH lampen (1939) - ‘….den (lampen) giver et mildt duschbad af Lys.’ Læg mærke til argumentet om den forkortede studietid, og en god eksamen! Funktionen – hvad skal lampen oplyse? Et lille område – fx et spisebord eller et helt rum? Skal den hænge, stå, ligger eller …? Lys som stemningsskaber – koldt og varmt lys

Stemningsfuld belysning (Fotokilde: Louis Poulsen) Stikord: Hotelværelse, Japan Indirekte belysning Loftslampe Væglamper

Funktionel belysning (Fotokilde: Louis Poulsen) Stikord: Esbjerg Sygehus Loftsbelysning Koldt – ren funktion, ingen hygge-stemning

Mere end en lampe… (Fotokilde: Louis Poulsen) Stikord: Planet Hollywood, Las Vegas Udendørs belysning Fungerer samtidigt som reklamesøjle

Stemningsfyldt og funktionelt (Fotokilde: Louis Poulsen) Stikord: Privat bolig, Japan Funktionel belysning, der oplyser det nødvendige Giver mulighed for at nyde udsigten/aftenmørket

Form og funktion I (fotokilde: Louis Poulsen) Stikord: Statsministeriet, Danmark Æstetisk Et lys, der fylder hele rummet (ambient)

Form og funktion II (Fotokilde: Louis Poulsen) Stikord: Et privat hjem Et eksempel, de fleste kan referere til Funktionel belysning