Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrode Flemming Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
DESIGN
2
GeometriskOrganisk FORMSPROG
3
FUNKTIONELT DESIGN
6
ERGONOMISK DESIGN
8
ADFÆRDSÆNDRENDE DESIGN
9
DESIGN MED SIGNALVÆRDI
10
Designprocessen er iterativ (kører i ring...) PRODUKTDESIGN
11
DESIGNPROCESSEN
12
Hovedgreb = den overordnede idé der styrer et designprojekt Hovedgrebet kan godt ændre sig undervejs, men skal holde sig til et evt. designbrief DESIGNPROCESSEN - HOVEDGREB
13
Et designbrief er den 'kontrakt' der er indgået med kunden - den man laver designet for Et brief vil derfor f. eks. skulle indeholde: Formel information om HovediInteressenterne (hvem er hvem og hvad står de for) De overordnede rammer (fysiske, økonomiske, sociale) for løsningen Målgruppen (hvem skal bruge det) Funktionelle krav (Hvad skal de bruge det til?) Æstetiske krav (Udtryk, "historie", associationer osv.) Designets overordnede idé (Hvad er de centrale værdier/begreber designet skal orientere sig efter) DESIGNBRIEF
14
I skal lave grafiske mønstre med blyant Fokuser på: Formsprog - geometrisk eller organisk Gentagelser Rene linier PRAKTISK ØVELSE
16
MANDEN I MIDTEN
17
Opgave: Lav en collage med billeder der afspejler 'manden i midten'. I må gerne bruge PC! Lav en beskrivelse af hvilken type (segment) vi har med at gøre MANDEN I MIDTEN - COLLAGE
18
I skal (om lidt) designe et skolemøbel. Forarbejde: Gå ud og kig på møblerne på Campus. Tag billeder, tegn eller noter hvad I lægger mærke til. Er der en rød tråd i designet? Passer møblementet til omgivelserne? Er der et passende samspil mellem design og funktionalitet? På stedet: Lav en håndfuld skitser til jeres møbel. Sørg især for at det passer ind i omgivelserne (det er det kunde vil have) REGISTRERINGSØVELSE
19
Krav: I skal lave et skolemøbel der er behageligt at sidde i i mange timer i træk. I vælger selv materialer men funktionalitet i samspil med design skal være i fokus. Møblet skal være holdbar i mange år da der er mange der bruger det dagligt. Møblet må godt have 'special features' Det understreges at møblet skal passe til (evt indarbejdes i) omgivelserne I SKAL DESIGNE ET SKOLEMØBEL
20
I skal aflevere jeres designbrief (i udfylder selv et tilsvarende det i teksten ud fra de retningslinier I har fået) I skal aflevere en beskrivelse af projektets hovedgreb I skal aflevere billeder af jeres færdige design, I skal aflevere billeder af jeres (håndtegnede) skitser I skal aflevere billeder af hvor I har tænkt jer møblet skal stå I skal aflevere billeder af en evt. model/mockup AFLEVERING
21
Analyseopgave: Læs om 'analyse af designgenstande' Lav en analyse af en anden gruppes skolemøbel Præsenter analysen for klassen ANALYSEMODEL - DESIGNGENSTANDE
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.