Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DESIGN. GeometriskOrganisk FORMSPROG FUNKTIONELT DESIGN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DESIGN. GeometriskOrganisk FORMSPROG FUNKTIONELT DESIGN."— Præsentationens transcript:

1 DESIGN

2 GeometriskOrganisk FORMSPROG

3 FUNKTIONELT DESIGN

4

5

6 ERGONOMISK DESIGN

7

8 ADFÆRDSÆNDRENDE DESIGN

9 DESIGN MED SIGNALVÆRDI

10  Designprocessen er iterativ (kører i ring...) PRODUKTDESIGN

11 DESIGNPROCESSEN

12  Hovedgreb = den overordnede idé der styrer et designprojekt  Hovedgrebet kan godt ændre sig undervejs, men skal holde sig til et evt. designbrief DESIGNPROCESSEN - HOVEDGREB

13  Et designbrief er den 'kontrakt' der er indgået med kunden - den man laver designet for  Et brief vil derfor f. eks. skulle indeholde:  Formel information om HovediInteressenterne (hvem er hvem og hvad står de for)  De overordnede rammer (fysiske, økonomiske, sociale) for løsningen  Målgruppen (hvem skal bruge det)  Funktionelle krav (Hvad skal de bruge det til?)  Æstetiske krav (Udtryk, "historie", associationer osv.)  Designets overordnede idé (Hvad er de centrale værdier/begreber designet skal orientere sig efter) DESIGNBRIEF

14  I skal lave grafiske mønstre med blyant  Fokuser på:  Formsprog - geometrisk eller organisk  Gentagelser  Rene linier PRAKTISK ØVELSE

15

16 MANDEN I MIDTEN

17  Opgave:  Lav en collage med billeder der afspejler 'manden i midten'. I må gerne bruge PC!  Lav en beskrivelse af hvilken type (segment) vi har med at gøre MANDEN I MIDTEN - COLLAGE

18 I skal (om lidt) designe et skolemøbel. Forarbejde: Gå ud og kig på møblerne på Campus.  Tag billeder, tegn eller noter hvad I lægger mærke til.  Er der en rød tråd i designet?  Passer møblementet til omgivelserne?  Er der et passende samspil mellem design og funktionalitet? På stedet: Lav en håndfuld skitser til jeres møbel. Sørg især for at det passer ind i omgivelserne (det er det kunde vil have) REGISTRERINGSØVELSE

19 Krav:  I skal lave et skolemøbel der er behageligt at sidde i i mange timer i træk.  I vælger selv materialer men funktionalitet i samspil med design skal være i fokus.  Møblet skal være holdbar i mange år da der er mange der bruger det dagligt.  Møblet må godt have 'special features'  Det understreges at møblet skal passe til (evt indarbejdes i) omgivelserne I SKAL DESIGNE ET SKOLEMØBEL

20  I skal aflevere jeres designbrief (i udfylder selv et tilsvarende det i teksten ud fra de retningslinier I har fået)  I skal aflevere en beskrivelse af projektets hovedgreb  I skal aflevere billeder af jeres færdige design,  I skal aflevere billeder af jeres (håndtegnede) skitser  I skal aflevere billeder af hvor I har tænkt jer møblet skal stå  I skal aflevere billeder af en evt. model/mockup AFLEVERING

21 Analyseopgave:  Læs om 'analyse af designgenstande'  Lav en analyse af en anden gruppes skolemøbel  Præsenter analysen for klassen ANALYSEMODEL - DESIGNGENSTANDE


Download ppt "DESIGN. GeometriskOrganisk FORMSPROG FUNKTIONELT DESIGN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google