Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Advertisements

Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Forandring med psykologi og indsigt. Den lokale forandringsagents kommunikative kvaler …og en vej til større gennemslagskraft Kommunikationsforsker og.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Kommunikationskursus
handel, event og mediegrafik
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Introduktion til SPV-kursus
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sklerodermi og det mest spændende organ!
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Pleje og observation af den nyopererede patient
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Forberedelse til eksamen
Baggrund HOT Nurse – Handling Oxygenation Targets - Nurse.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Centralforeningen for Stampersonel
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Velkommen til DGI Miniton
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Køreteknik.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Velkommen til DGI Miniton
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
FSUIS Landskursus – Mænd og kræft Henriette Jensen, Sygeplejerske, MKS
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Placering, orientering og tegngivning
Knallertens udstyr.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Alle rettigheder forbeholdes
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Future Vejle-inspiration
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Reaktionen ved små snitsår
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring En kvalitativ undersøgelse af oplæring på intensivafdelingen   Maria Pindstrup Søndergaard KANDIDAT SPECIALE Intensiv sygeplejerske og Cand.Cur. Sygeplejerske med særlig klinisk funktion: Uddannelse, undervisning og udvikling maps@rn.dk  

Sygeplejens rationaler: Biomedicinske rationale Neoliberale rationale Omsorgsrationalet (Holen 2011, pp.133–138). Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Hvordan fremtræder grundlæggende sygepleje i oplæringssituationen mellem oplæringssygeplejersken og den nyansatte sygeplejerske på et intensivafsnit? Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Grundlæggende sygepleje: Virginia Henderson Patricia Benner Alison Kitson Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Metode: Humanvidenskabelig Kvalitativ tilgang Hermeneutisk design Hans-Georg Gadamer (1900-2002) Deltagerobservation James Spradley (1933-1982) Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Deltagere: Deltager Erfaring i intensiv Specialuddannelse Tidligere erfaring med som oplæringssygeplejerske Erfaring som sygeplejerske Nyansat 1 10 dage Nej   Oplærings sygeplejerske 1 3 år Ja Nyansat 2 1½ måned 4 år sygeplejerske 2 Over 12 år Nyansat 3 6 år sygeplejerske 3 Nyansat 4 2 måneder 8 år sygeplejerske 4 9 år Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Resultater: Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Genstandsområde: ”…så skal patienten være med i det, der foregår. Jeg snakker med patienten, …” ”…hun kan se at ventilations- posen ikke er samlet og sat til, hun kan godt lide, at den er det, både hos patienter som er intuberet og hos patienter som ikke er, bare lige så det er klar hvis der sker noget.” Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Kulturelle temaer: ”Er du klar?” spørger hun [oplæringssygeplejersken] ham, inden hun sætter masken på. ”Det er godt, nu finder du en rytme med den, det ser godt ud…”. Den nyansatte vil gerne, at hun hjælper, når de når til kroppen, så kan de tage hver sin side…”vi skal også passe på dropfod” hun [oplæringssygeplejersken] folder en dyne og lægger under patientens fødder, de lægger puder under armene, …. Mens de barberer patienten siger oplæringssygeplejersken, at det for patienten nok er lidt lige meget, men at det er SÅ vigtigt for de pårørende. De taler ikke til patienten undervejs. Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Kulturelle temaer: ”Hun fortæller, at hun så småt er ved at overtage plejen. Hun gør det meste selv nu. Men jeg er så langsom siger hun. Oplæringssygeplejersken fortæller at hun ikke er langsom, men omhyggelig og mangler jo stadig lidt håndelag.” ”Oplæringssygeplejersken siger ” du vil nok slå alarmen fra, ellers får du pip”, hun går over til den nyansatte. Pumpen driller og går i ”baglås”, hun overtager at få den i gang igen.” Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Kulturelle temaer: ”Inde på stuen er ergoterapeuten i gang med at måle patientens hofter med et målebånd. Den nyansatte og oplæringssygeplejersken går i gang med at sætte inhalationen til. Bioanalytikeren afbryder, da hun er i tvivl om EKG’et er lavet tidligere, det ser det ud til ud fra hendes papirer.” ”Den nyansatte spørger oplæringssygeplejersken, der står på den anden side af sengen, om noget og de taler sammen, hun vender hovedet og ser på patienten og smiler ”det er bare mig der spørger, og så snakker vi hen over hovedet af dig”.” Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Kulturelle temaer: ”…at hun er blevet taget rigtig godt imod på afsnittet, ”…alle har været så søde, …og så bliver det prioriteret at man kan få sit måltid i ro, og at det bliver respekteret. Man bliver passet på…”” ”Nabosygeplejersken har sat en skillevæg op mellem patienterne, hun læner sig ind over og spørger til, om de vil ud til kaffe.” ”Nabosygeplejersken stikker smilende hovedet ind, ”nu skal I altså ud,…” Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Tematisk ramme: ”Vi har flere gange fået at vide at … at nu har I måske lært noget… men æhh.. de er mere syge her, så de reagere på en anden måde… eller de reagere mere voldsomt her…æhm… så der syntes jeg godt nogen gange, at det kan være svært at så … at sige hvor meget af det kan jeg sådan, føre direkte over og hvor meget af det skal sådan æhh…. skaleres lidt før man kan få det herover…” ”…ikke så meget sådan… fagspecifikt…[om oplæringssygeplejersken brug af den viden den nyansatte har med sig]” Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Den nyansattes udfordring. Opsummering: Den nyansattes udfordring. Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard

Emner til diskussion i afsnittet: Hvordan kan vi anvende nyansattes kompetencer i intensiv. Hvad skal nyansatte oplæres i, hvad skal gives fokus og anerkendelse. Hvordan tager vi fagligt godt imod nyansatte, evt kursus. Fokus på egen fagidentitet Oplæringssygeplejerskens rolle Være opmærksom på om afbrydelser er nødvendige. Anerkende og prioritere eget fag Ikke blive usynlige i eget fag Lade patienten fortsat være omdrejningspunktet i oplæringssituationen Italesættelse og balance i grundlæggende intensivsygepleje, især fokus på humanistisk kundskab/relation. Kandidatspeciale Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring Maria Pindstrup Søndergaard