Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004.
Advertisements

IKV i den politiske kontekst
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Livslang læring for alle?
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Lærerprofessionen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Integration på arbejdsmarkedet 19. juni 2008
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Brug af udviklingsfonden BAI konference Mål med udviklingsfond Skabe en efteruddannelseskultur i bygge – og anlægsbranchen – Styrke branchen – kvalitet,
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Hvad er realkompetencevurdering?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Kurt Nygaard Jobcenter Horsens.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Lærerprofessionen.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Morten Lassen, Alle vil kompetenceudvikling - hvorfor sker der så ikke noget?
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Michael Kaas-Andersen Muligheder med mere… Selandia CEU – Bredahlsgade 1 – 4200 Slagelse, telefon ,
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Virksomheders brug af redskaber og metoder til kompetenceudvikling – erfaringer fra opgave 2.6. NCK-debat og.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
DPU – Aarhus Universitet
DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
Hvad er vejledningsfaglighed for noget?
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Landsorganisationen i Danmark Hvor er AMU på vej hen ? Arbejdsmarkedsuddannelsernes fremtid Oplæg v. Anne Bruvik-Hansen, LO Danske Erhvervsskolers Årsmøde.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Cafe Exit og kirkelig resocialisering V. organisationschef Ole Bjørn Andersen Hvordan hjælper vi bedst tidligere indsatte – og hvordan kan sognekirken.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Globaliseringens og EU’s betydning for arbejdsmarkedsforhold i Danmark
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
ER DER MENING MED GALSKABEN – ELLER ER DET BARE KAOS?
KOMPETENCEFORSYNINGmidt 2.0 Temaer og metoder i følgeforskningen
KA/DFH-konference, Proviantgården, 14. september 2017, 9.30 til 12.00
Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum
En ny Forberedende Grunduddannelse
Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren
DI - Dansk Industri DI repræsenterer virksomheder i Danmark,
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor, ph.d. Center for Arbejdsmarkedsforskning (CARMA) Aalborg Universitet mpk@dps.aau.dk Præsentation ifm. FVU-årsmøde 21. september 2017 Hotel Phønix i Aalborg

Lidt om CARMA’s forskning TLM-modellen (transitionelle arbejdsmarkeder) Politologi Styring, regulering, autoritativ fordeling af goder og værdier (magt – i bred forstand) Økonomi Husholdning; studiet af produktionen og forbruget af varer og tjenesteydelser (incitamenter, motivation) Sociologi Studiet af samfundets strukturer og deres betydning for mennesker (kultur, religion, normer, traditioner) Politisk økonomi Politisk sociologi CARMA Kilde: Frit efter Schmid (2002).

Referencer Klindt, M.P. og Sørensen, J.H. (2010) Barrierer og løftestænger for kortuddannedes opkvalificering, Aarhus Universitet NCK. http://vbn.aau.dk/files/41338633/NCK_kortuddannedes_opkvalificering_Klindt_og_S_rensen.pdf Klindt, M.P. og Lassen, M. (2010) Når kompetenceudvikling af kortuddannede handler om mere en motivation, Aarhus Universitet: NCK http://vbn.aau.dk/files/65469951/Klindt_og_Lassen_2010_N_r_kompetenceudvikling_af_kortuddannede_handler_om_mere_end_motivation_NCK_temah_fte_5.pdf Kondrup, S. (2012) Livslang læring for alle? En arbejdslivshistorisk undersøgelse af det ufaglærte arbejdsliv som betingelse for livslang læring og opkvalificering, ph.d.-afhandling, RUC Klindt et al. (2017) Et udfordet AMU-system – mod revitalisering og fornyelse http://vbn.aau.dk/files/252466638/Et_udfordret_AMU_system_FINAL_20170125.pdf VEU-ekspertgruppen (2017) Nye kompetencer hele livet https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/jun/170613-veu-ekspertgruppe-vil-bygge-efteruddannelsessystem-om EVA (2017) Virksomhedernes behov for basale kompetencer https://www.eva.dk/voksen-efteruddannelse/virksomhedernes-behov-basale-faerdigheder

For mange ufaglærte, for få faglærte

Danskernes basale færdigheder 583.000 voksne danskere har dårlige eller mindre gode læsefærdigheder 531.000 voksne danskere har dårlige eller mindre gode regnefærdigheder Over 1 mio. voksne danskere har svært ved at bruge en computer ift. at løse dagligdagsopgaver.

Digitalisering og beskæftigelse

VEU-aktivitetsudvikling

Uddannelsesmotivation igen i fokus

Interesse for VEU

Hvorfor vil de ufaglærte ikke være faglærte Hvorfor vil de ufaglærte ikke være faglærte? Hvorfor vil de kortuddannede ikke på skolebænken? Ja eller nej tak til VEU: Et spørgsmål om mere end bare ”motivation” og ”incitamenter” Uddannelsessektoren præget af uddannelsesoptimisme og blindhed over målgruppens bekymringer Virksomhederne overser behovet for at styrke de basale kompetencer og tænker ofte kortsigtet (se EVA-rapporten) Mange andre faktorer end motivation spiller ind hos målgruppen Manglende viden om egne muligheder Dårlige (lærings-)erfaringer fra grundskolen Arbejdspladsbestemte normer Frygt for tab af status og arbejde Frygt for forventninger om øget funktionel og arbejdstidsmæssig fleksibilitet efter endt uddannelsesforløb

Kortuddannede mellem human kapital og social kapital Formelle kvalifikationer Tillid til sig selv og andre (f.eks. kolleger) Kompetencer Gensidighedsnormer (forventninger om fairness, kammeratskab, man gør sin pligt og kræver sin ret) Viden Netværk Færdigheder (skills) Venskaber, sociale relationer

Ufaglærtes arbejderhabitus og manglende læringsidentiteter Arbejdet er midlet, fritiden er målet (manglende karriere- og udviklingsperspektiv) Arbejdet adler; stærk ansvarsetik (overfor arbejdsgiveren og arbejdet i sig selv) Overholdelse af sociale normer og kollegial adfærd Social kapital vigtigere end human kapital

Hvordan kan læringsidentiteten udvikles hos ufaglærte? Gør det lettere at overskue og tilmelde sig VEU Kollektive uddannelsessatsninger fremfor individuelle Synliggør, at VEU styrker den enkeltes employability og giver nye beskæftigelsesmuligheder Synliggør, at VEU styrker demokratiet … … og giver bedre livskvalitet Uddannelsesbudskabet skal leveres af personer, som målgruppen har tillid til Læring øger lysten til mere læring

Lindø-projektet

Skoledreng eller skraldemand: Hvad vil du helst?