Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren"— Præsentationens transcript:

1 Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren
Oplæg i forbindelse med VUC Årsmøde 2018, Hotel Nyborg Strand Mads Peter Klindt (lektor, ph.d. ) Center for Arbejdsmarkedsforskning (CARMA) Institut for Statskundskab Aalborg Universitet

2 Dagsorden Globalisering, digitalisering og liberalisering
Behovet for mere og bedre livslang opkvalificering Paradokser i voksenuddannelsessystemet anno 2018 Fortsat liberalisering og NPM: Nødvendighedens politik eller selvmål? Spørgsmål / diskussion

3 Globaliseringen skaber pres for liberalisering, men de nationale institutionelle rammer medierer dette pres. Kilde: Thelen (2014) Varieties of Liberalization

4 Fremtidens arbejdskraftbehov

5 Aktivitet på de erhvervsfaglige uddannelser

6 Hvor mange 18-25 årige har gennemført en erhvervsfaglig uddannelse?

7 Danskernes basale færdigheder
voksne danskere har dårlige eller mindre gode læsefærdigheder voksne danskere har dårlige eller mindre gode regnefærdigheder Over 1 mio. voksne danskere har svært ved at bruge en computer ift. at løse dagligdagsopgaver. Kilde: VEU-ekspertgruppen (2017) Nye kompetencer hele livet

8 Digitalisering og beskæftigelse

9 VEU-aktivitetsudvikling

10 Virksomhedernes brug af VEU

11 Ufaglærte er stadig de mindst motiverede

12 Opsummering af tingenes tilstand
For få unge gennemfører en erhvervsuddannelse Mange danskere har brug for at få løftet deres basale kompetencer ift. læsning, skrivning, regning og IT. Mange ufaglærte og kortuddannede kan ikke selv se behovet for VEU Et fåtal af kommunerne satser på uddannelse i beskæftigelsesindsatsen (den rådne banan har førertrøjen på) De virksomheder, der efterspørger VEU, efterspør mere fleksible og skræddersyede udbud Meget VEU-aktivitet er privat udbudt eller virksomhedsintern VEU Mange virksomheder har uerkendte behov for at få løftet deres medarbejderes kompetencer

13 Paradokser i VEU-sektoren 1) VEU-dagsordenen kører i ring
Paradokser i VEU-sektoren 1) VEU-dagsordenen kører i ring. Trepart om VEU fra 2017 minder påfaldende meget om den trepart, der kørte i 00'erne. Der er sammenfald ift. problemidentifikation, analyseresultater og anbefalinger. ”For at Danmark skal kunne håndtere de udfordringer, der følger af globaliseringen og den teknologiske udvikling (…) vil en videre udvikling af virksomhedernes omstillingsevne og de ansattes kompetenceniveau, fleksibilitet og sammensætning få afgørende betydning (…) Udfordringerne består i at øge motivationen for og efterspørgslen efter VEU (…) at fremme samspillet mellem virksomhederne og de offentlige VEU-udbydere (…) at afdække og synliggøre de ansatte faktisk kompetencer (…) at gøre de offentlige uddannelsestilbud mere relevante og fleksible (…) i forhold til den enkeltes arbejdssituation og virksomhedernes behov” Trepartsudvalget (2006) Livslang opkvalificering og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet – rapport fra trepartsudvalget: Bind 1

14 Paradokser i VEU-sektoren 2) Uddannelsesmønstrene bliver ikke brudt.
Matthæus-effekterne består stadig; ufaglærte og kortuddannede får mindst VEU. På trods af øget fokus på mangel på erhvervsfaglige kompetencer, EUD-reform m.v. falder andelen af unge, der starter på en erhvervsuddannelse

15 Paradokser i VEU-sektoren 3) NPM og NPG–regimer lever side om side i den offentlige sektor
Der er øget behov for, at institutioner indenfor uddannelse, beskæftigelse og erhvervsfremme samarbejder og koordinerer deres indsatser ift. virksomhederne, men til stadighed er institutionerne i høj grad præget af en kommercialistisk tilgang til VEU (fokus på "salg", "kunder" og erobring af nye "markeder"), der modvirker forsøg på langsigtede strategiske indsatser, samarbejde og udvikling af partnerskaber. Djøf'erne har reddet os fra græske tilstande Jeg tror faktisk, at det ville have været en katastrofe, hvis ikke vi havde haft både et godt bureaukrati og new public management-styringen (…) Den modernisering af den offentlige sektor, vi har haft siden 1980’erne, har sørget for, at vi har den bedst fungerende offentlige sektor i verden. Den mest effektive, den mest transparente, den mindst korrupte. Det er en fantastisk succeshistorie. Der er simpelthen styr på det i Danmark, på en måde man ikke ser i ret mange andre lande. Kilde: Kurt Klaudi Klausen og Ove Kaj Pedersen i Mandag Morgen.

16 Paradokser i VEU-sektoren 4) Stort fokus på formelle kompetencer men lav interesse for validering af ikke-formelle kompetencer I analyser af arbejdstyrkens kompetenceudfordringer er der stor fokus på kompetencemangler, f.eks. ift. dansk, matematik og IT. Omvendt er der meget lidt fokus på at af afdække, dokumentere og synliggøre ikke-formelle personlige kompetencer eller kompetencer erhvervet gennem praktiske erfaringer. Der er et stort potentiale for brug af RKV og kompetenceattester som - måske - vil kunne øge mange kortuddannedes viden om of motivation for VEU.

17 Spørgsmål til VUC’erne
Hvilke udfordringer og problemer italesætter I selv i forhold til styrkelsen af arbejdsstyrkens kompetencer? Hvad gør I / hvad kan I gøre for at styrke kortuddannedes motivation for VEU, og hvad gør I for at understøtte, at flere vælger at tage en erhvervsuddannelse? Hvad gør VUC’erne for at styrke samarbejdet mellem beskæftigelses- og erhvervsfremmeaktørerne? Og de andre uddannelsesinstitutioner? Hvordan taler I om jeres uddannelsesprogrammer, eleverne og virksomheder: ”produkter”, ”ydelser”, ”salg”, ”kunder”. Er der et andet sprog end det, der hentet fra den private sektor? Hvad gør I / hvad kan I gøre for at styrke validering af personlige og ikke-anerkendte kompetencer?

18 Tak for i dag!


Download ppt "Paradokser og skismaer i voksenuddannelsessektoren"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google