DGI Institutionsidræt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Små glade ben i tal.
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Præsentationens transcript:

DGI Institutionsidræt Skolereform DGI Institutionsidræt

Dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring uanset alder… ”fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rum opfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed.” Kulturministeriets udvalg for idrætsforskning, 2011

Dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring uanset alder… ”læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse.” Kulturministeriets udvalg for idrætsforskning, 2011

Dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring uanset alder… ”fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring.” Kulturministeriets udvalg for idrætsforskning, 2011

Hvad kan vi bruge denne viden til i foreningerne?

Skolereformens grundpiller - aftale om et fagligt løft af folkeskolen Tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i skolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Tre overordnede indsatsområder: En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger DGI Institutionsidræt Navn Navnesen

Understøttende UV Fag og emner Adskilt Idræt (faget) fra boglig undervisning Integreret i boglig undervisning Kombineret med boglig undervisning – men uden sammenhæng Fag og emner Understøttende UV

Bevægelse i skolereformen… 45 minutters motion og bevægelse hver dag Alle lærere skal senest i 2020 have linjefag Efteruddannelse af lærere Idræt som prøvefag efter 9. klasse Én ekstra lektion i idræt om ugen i 1. klasse Mulighed for oprettelse af eliteidrætsklasser Tættere samarbejde mellem lærere og pædagoger Tættere samarbejde mellem skole og det lokale foreningsliv DGI Institutionsidræt Navn Navnesen

Den åbne skole Kommunens folkeskoler skal indgå i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts og foreningsliv. Tættere samarbejde mellem skole og foreninger Andre detaljer fx kan foreningslivet få mulighed for at få plads i skolebestyrelser og der kan oprettes eliteklasser mv. DGI Institutionsidræt Navn Navnesen

Den åbne skole (lokale foreninger) Den åbne skole 1. Aktiviteter, som synliggør lokale foreninger og idrætstilbud 2. Aktiviteter, som understøtter særlige discipliner/faglige mål i idræts-undervisningen 3. Aktiviteter, som kan være med til at inspirere lærerne. 4. Aktiviteter, som giver eleverne mulighed for fælles oplevelser. DGI Institutionsidræt Navn Navnesen

2 eksempler fra Rødkærsbro Idrætsforening DGI Institutionsidræt Navn Navnesen

Rødkærsbro Idrætsforening Stiftet 1971 1140 aktivitetsmedlemmer 10 aktiviteter

§ 2. Formål Foreningens formål er at tilbyde lokalbefolkningen deltagelse i forskellige idrætter, som fremmer forståelsen for fællesskabet og medansvar samt bidrager til den enkeltes sundhed og velvære. Det er endvidere et formål at lave aktiviteter, der på anden vis aktiverer medlemmerne og fremmer samvær på tværs af lokalbefolkningen.

Samarbejdspartnere Rødkærsbrohallen og hallens bestyrelse Skole og SFO Facilitet – inde og ude Aktivitet - samarbejde Mødested – oplevelser Skole og SFO Idræts SFO Idrætspraktik i 9. kl.

Samarbejdspartnere DGI Midtjylland Foreningsfitness DBU Jylland, JHF Viborg idrætsråd Boligforeningen Andre foreninger Andre institutioner Virksomheder Viborg kommune

Et samarbejde mellem RIF og skolen Idrætspraktik i 9. kl. Et samarbejde mellem RIF og skolen

Formål: At motivere unge til at blive en del af en forening som træner eller leder At synliggøre de realkompetencer, som foreningsarbejde giver unge At knytte de unge tættere til RIF

Indhold: Frivilligt: 1 måned i praktik som hjælpetræner/træner, dvs. 4-8 gange Får små opgaver i træningen Det er tilladt at fortsætte ud over den ene måned Obligatorisk: Oplæg om trænerrollen i idrætstimerne fra DGI konsulent.

Praktisk: Dem som vil være med udfylder seddel i idrætstimen Man bliver kontaktet af en den pågældende træner Tager hensyn til arbejde, egen sport m.v. Ønske: Opbakning fra forældre – når man har sagt ja, så gør man også et forsøg.

Opstart af idræts SFO Møde med SFO leder – aftale Ramme: RIF træner kommer 1 gang pr. måned og laver træning/aktivitet med en del af indskolingen. Konkret: Håndboldkamp mellem 2 og 3. klasse Step for pigerne Fodbold for 1. klasse Miniton for 0. kl Tennis flere eftermiddage for klassen

Samarbejde skole og idrætsforening DIF og DGI anbefaler Respekt for de forskellige kulturer Kommuner tager ansvar for at man mødes Kortlægge evt. konflikter ift. længere skoledag Skolen har initiativpligten Samarbejdet er et tilbud for foreningerne Nemt, enkelt og lokalt tilpasset Neutral økonomi for foreningen Navn Navnesen

Modeller for samarbejde DIF og DGI anbefaler Partnerskabsmodel Foreningen leverer idrætsaktiviteter Profilskolemodel DGI’s bud på mere bevægelse i skoledagen 1 års forløb for lærere, pædagoger og ledelse Trænermodel Foreningen stiller træner til rådighed Navn Navnesen

Modeller for samarbejde DIF og DGI anbefaler Indsatsmodel Særlige indsatser til særlige børn Talentmodel Elitetræning Eliteidrætskommuner Intromodel Foreningen introducerer sine tilbud Karavanemodel DIF/DGI karavane på besøg Inspirationsmodel Videndeling Navn Navnesen

Gruppedrøftelse Forældreperspektivet: Hvilke bevægelses-/idrætsmuligheder ville du gerne have i skoletiden? Foreningsperspektivet: Hvad kan gevinsten for foreningen være? Hvor er mulighederne for samarbejde? Hvor er barriererne for samarbejde? Navn Navnesen