Reykjavik den 27. september 2016

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Datadelingspolitik for forskningsinstitutioner Dansk Data Arkiv.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Offentligt-Privat-Samarbejde
Tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Informationsforvaltning
Selvejende institutioner i Danmark
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Videnskabsteori og faglige metoder
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Potentialevurdering.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Digitalisering: fra dinosaur til gazelle
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Brugerbehov og adgang til arkivmateriale
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvordan forberedes afleveringer, og hvad skal afleveringsbestemmelsen indeholde? Årsmøde i ODA Aarhus d. 13. november 2014 Simon Stidsing Hansen, KOMDA.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Stat Amt/ region Kom- mune Nuværende arbejdsdeling Stats- model Regioner med smal opgaveportefølje Bred kom- munemodel Uændrede.
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Introduktion til arbejdet på et lokalhistorisk arkiv Modul 0 The medium is the message Marshall McLuhan: ”Understanding Media”
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Introduktion til Daisy Indhold Statens Arkiver Hvad er Daisy? Oprettelse af brugerprofil Bestilling i Daisy Centrale begreber i Daisy.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Prioritering og håndtering af kulturens mange muligheder Center for Ledelse og Styring.
Anmeldelse, aflevering og genanvendelse af forskningsdata Heidi Wittendorff Jensen, Området for indsamling af myndighedsdokumentation og forskningsdata,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Bevaring og kassation/gallring af digitalt skabte arkivalier i Danmark
Læring gennem registrering og indberetning
Forskningsdata management
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Den naturvidenskabelige metode
Området for indsamling af myndighedsdokumentation og forskningsdata
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Reykjavik den 27. september 2016 Tanker om et helhedsorienteret syn på samfundsdokumentation offentlige og private arkivalier Reykjavik den 27. september 2016

Danmark på en ny måde Danmark er meget mere end en offentlig og en privat sektor. Livet leves ikke i siloer, men på kryds og tværs af den offentlige og den private sfære. Marked, Civilsamfund og stat

at sikre bevaringen af arkivalier, der har historisk værdi Rigsarkivets opgaver Arkivloven beskriver, hvad Rigsarkivet skal sørge for. Den første af de fem opgaver er: at sikre bevaringen af arkivalier, der har historisk værdi eller tjener til dokumentation af forhold af væsentlig administrativ eller retlig betydning for borgere og myndigheder

Myndighedsopgaven Sikre mulighed for kassation Føre tilsyn med myndighederne, så arkivalierne ikke går tabt Indsamle statslige arkivalier Vejlede og rådgive Samarbejde med regioner og kommuner

Privatarkivopgaven Identificere betydningsfulde private aktører Forsøge at indsamle historisk materiale fra disse aktører Rådgive og vejlede Samarbejde med andre institutioner, som arbejder med privatarkiver

Organisering i det daglige Myndigheds-opgaven, inkl. forskningsdata Privatarkiv-arbejdet Arkivlovens rammer og vilkår betyder, at fx myndighedsarbejdet ikke kan lade være med at bevare historisk værdifuldt materiale og i stedet satse på, at arkivet fra en central privat aktør bevares. Privatarkivarbejdet kan omvendt skele til, om dele af oplysningerne i et privatarkiv allerede er indsamlet som del af et myndighedsarkiv. Hvis det er tilfældet, så kan det kasseres hos den privat aktør.

Et bredere perspektiv på DK Danmark er meget mere end en offentlig og en privat sektor. Livet leves ikke i siloer, men på kryds og tværs af den offentlige og den private sfære. Marked, Civilsamfund og stat

På tværs af offentlig og privat Når en offentlig aktør privatiseres, bliver aktiviteterne så mindre vigtige? Når en privat aktør bliver offentlig, bliver aktiviteterne så mere betydningsfulde? Kommer al aktivitet og initiativ fra den offentlige sektor? Starter al aktivitet og initiativ fra private aktører? Svarene er nej. - Informationer om Storebæltsbroen, driften, fremtidsplanerne mv. er centrale for Danmarks udvikling, borgernes valgmuligheder, infrastrukturudbygningen, erhvervsudviklingen mv., uanset om ejeren er et offentligt eller et privat selskab. Kvaliteten af pleje og omsorg hos en privat aktør skal leve op til nogle bestemte krav, så derfor er det ikke afgørende om aktøren, der leverer produktet er privat eller offentligt. Men oplysning om, at antallet af private aktører stiger meget eller falder meget, kan være interessant og dække over en ny udvikling. Myndighedernes arkiver er væsentlige af flere grunde; det er vigtigt af hensyn til borgernes retssikkerhed og til at sikre gennemskuelighed i den offentlige forvaltning for at undgå magtmisbrug. Aktiviteter hos en offentlig myndighed kan starte en ny udvikling samfundet, eller få borgere og erhvervsliv til at skifte adfærd. Fremtidens forskere kan finde det relevant at undersøge, hvilke overvejelser, som lå bag et lovforslag, en ny lokalplan eller andet. Private borgere, foreninger, virksomheder kan starte en protestbevægelse eller en adfærdsændring lokalt eller nationalt. Den kan blive så omfattende, så skandaliserende eller så indgribende, at myndighederne vælger at reagere på det. Det kan ske fx med ny lovgivning. Den nye lovgivning kan bekræfte en udvikling som borgerne har sat i gang. Dette er meget forenklet sat op. Formålet med det er at fremhæve, at der er et samspil ml. de bevægelser, som sker i civilsamfundet, i markedet og hos myndighederne. Vi tror på, at det må være muligt at dokumentere disse bevægelser, udviklingstendenser og samspil på en mere bevidst og gerne bedre måde end den nuværende organisering og arbejdsmetode giver mulighed for.

Se på helheden, men hvordan? Udgangspunkt i den sektorvise metode + kombinere med ønskede relevante private aktører? Tage udgangspunkt i tendenser, udvalgte udviklingsforløb, særlige begivenheder og udpege private aktører og offentlige kildegrupper til at belyse det?

Sektorvis gennemgang Analysen af de offentlige transportmyndigheder viser, at flere opgaver løses af private virksomheder. Vi udpeger de relevante private aktører og forsøger at få afleveringer fra dem. Forskning i fx sammenhænge ml infrastruktur, erhvervsudvikling og demografi er jo stadigvæk betydningsfuldt for udviklingen af Danmark, selvom det er private aktører der lige for tiden løser mange af de opgaver, som det offentlige tidligere gjorde.

Tematisk tilgang Den grønne bevægelse siden 1970erne Belysning af klima- og miljøbevidstheden gennem udvalg af centrale private aktører samt fokus på relevante kildegrupper i de offentlige myndighedsarkiver.

Rigsarkivet er en blandt mange I indsamlings- og bevaringsarbejdet er det let at glemme: Der er mere end 30 stadsarkiver Der er mere end 550 lokalarkiver Der er biblioteker, museer, universiteter mv, der også bevarer arkivalier. Dem kan vi også skele til, når vi forsøger at indsamle og dokumentere bredt og på tværs af sektorerne. Vi behøver ikke indsamle noget, som allerede er indsamlet andre steder.