Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde
Roskilde Kommunes arbejde med databeskyttelsesforordningen og persondataloven Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde Informationer skal skærmes i henhold til formål. Informationer formidles ukritisk og ofte som en del af uhensigtsmæssig adfærd Vi har ofte adgang til info via flere forskellige enheder, herunder egne noter mv.

2 Informationssikker-hedskoordinator
Sekretær for informationssikkerhedsudvalget. Daglig kontakt til organisationen i spørgsmål vedr. informationssikkerhed Aktiviteter: Politikker og retningslinjer Kampagner Uddannelsestiltag Håndtering af brud på informationssikkerheden (sikkerhedshændelser) Krav om at kommunerne etablerer en sikkerhedsorganisation, i Roskilde, såvel som de øvrige 11 Digit kommuner, er dette etableret på følgende måde: Informationssikkerhedsudvalg: Kommunaldirektør (formand), Informationssikkerhedskoordinator (sekr), Sekretariatscheferne og digitaliseringschef Koordinationsgruppe vedr. informationssikerhed, en gruppe med ca. 10 faste medlemmer, der bl.a. har til opgave at medvirke til implementeringen af GDPR og informationssikkerhedsaktiviteter.

3 GDPR - en del af pakken! Fortegnelseskrav Oplysningspligt Indsigtsret
Registrering / opbevaring / sletning Arkivloven Der er kommet en række krav og skærpelse for de dataansvarlige, eksempelvis har borgerne en række skærpede rettigheder til indsigt. Vi kan ikke afvise en indsigtsanmodning -> husk at denne anmodning kan være bredt formuleret og således skal ekspederes videre, borgerne ser os som en enhed, uagtet at de måske er på biblioteket i traditionelt ærinde. Borgerservicecenterloven ( §3 videregivelse af oplysninger hvis anden kommunal myndighed får løst opgaver i borgerservice Særligt hensyn i forhold til indretning og adfærd med informationer, særligt hvis der løses opgaver fra flere myndighedsområder og eller ved fælleskommunalt borgerservicecenter. Eksempelvis fælles telefonbetjening - vagtordning Arkivloven §7 ( 1) at sikre bevaringen af arkivalier, der har historisk værdi eller tjener til dokumentation af forhold af væsentlig administrativ eller retlig betydning for borgere og myndigheder, 2) at sikre muligheden for kassation af ikkebevaringsværdige offentlige arkivalier, 3) at stille arkivalier til rådighed for borgere og myndigheder, herunder til forskningsformål, samt 4) at vejlede borgere og myndigheder i benyttelse af arkivalier. Stk. 2. Rigsarkivet samarbejder med de kommunale og regionale arkiver.

4 Adfærd Fra teknik til adfærd.
Hvis informationer er tilgængelige, bruger vi dem! Tekniske værn - Organisatoriske værn – Adfærd Adfærd Fra teknik til adfærd. Vi er alle en del af den stærkeste foranstaltning i forhold til at beskytte informationer. Vi er også den største risiko! Mails Filer på delte drev Filer på lokale enheder Makulering Hjælpsomhed… Informationer skal skærmes i henhold til formål. Dataregistrering skal minimeres Informationer formidles ukritisk og ofte som en del af uhensigtsmæssig adfærd Vi har ofte adgang til info via flere forskellige enheder, herunder egne noter mv.

5 DPO Databeskyttelsesrådgiver
Konkrete vurderinger og rådgivning i forhold til persondataretlige spørgsmål. Auditering i forhold til efterlevelse af GDPR Hotline (telefonisk) Sikkerhedshændelser (bistand) Modtager henvendelser fra borgere og medarbejdere i Roskilde Kommune Deltager ved møder i informationssikkerhedsudvalget.

6 DIGIT Vi er en del af et fællesskab der søger at finde og anvende løsninger der kan gøre vores hverdag smartere. Der vil være beslutninger truffet i DIGIT vi skal være loyale overfor. Eksempel på dette er den sikkerhedshåndbog der er udarbejdet i fællesskab. DIGIT håndterer også fælles udbud, eksempelvis nyt ESDH

7 Sikkerhedshændelser Disse skal registreres og de findes i et utal af varianter… Eksempler: Fundne papirer, både inde og ude (fortroligt / følsomt indhold) Mails afsendt usikkert, hvor sikker forsendelse var påkrævet Pludselig ændret adgang til systemer / informationer


Download ppt "Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google