Arbejdsmiljørundering /tjeklister

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Advertisements

Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Dialogforum - Engrosmodel
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Modul 6: Personlig salgscoaching
Fordybelse i et projekt
Online arbejdsmiljøuddannelse
Kreative metoder i forebyggelsen af MSB
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Antal besvarelser: 52.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Inspiration spørgsmål og Billeder
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Det man ikke ser har man ikke ondt af
ÅRHUS AFDELING.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Udvalgte resultater Januar 2016
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Webinar om fordringstyper til daginstitution
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Stresshåndteringsgruppe
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Sådan bruges video- s og emnerapporter
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Sådan bruger du præsentationen
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Ledelsesevaluering.
Håndtering af rapporter: Besvarelsen er ikke anonym
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Danmarkspanel uge
Lovliggørelsessager og BR18
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Undervisning i det der er anderledes end nu August 2019 via video
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljørundering /tjeklister Det andet af de tre ”kortlægningsben” i medarbejderundersøgelsen Modul 1

Arbejdsmiljørundering - generelt En metode til kortlægning Arbejdsmiljøgruppen går sammen en ”runde” på arbejdspladsen for at se på en række arbejdsmiljøforhold. Arbejdsmiljørunderingen kan enten omfatte hele arbejdspladsen eller fokusere mere specifikt på enkelte arbejdsmiljøproblemer, arbejdsfunktioner eller arbejdssteder.

Arbejdsmiljørundering – ifm. medarbejderundersøgelsen I medarbejderundersøgelsen skal arbejdsmiljørunderingen ske parallelt med spørgeskemaundersøgelsen og skal omfatte hele arbejdspladsen. Viden fra spørgeskemaundersøgelsen kan evt. give behov for endnu en rundering, der går mere specifikt på enkelte arbejdsmiljøproblemer, arbejdsfunktioner eller arbejdssteder. Runderingen er vigtig, fordi spørgeskema-undersøgelsen ikke dækker alle aspekter af bl.a. fysisk arbejdsmiljø.

I skal danne jer en meningsfuld tjekliste Der er udarbejdet en række tjeklister til medarbejderundersøgelsen Disse tjeklister er et tilbud I kan plukke i er ikke nødvendigvis fuldt dækkende indeholder måske spørgsmål, der ikke er relevante for jer Så pluk, slet, tilføj – for at få de tjeklister der passer til jeres arbejdsplads Arbejdstilsynets arbejdsmiljøvejvisere beskriver, hvilke typer af arbejdsmiljøproblemer, som typisk ses i de enkelte brancher. Arbejdstilsynet har også brancherettede tjeklister, der indeholder konkrete spørgsmål. Tjeklisterne findes på hjemmesiden Krav fra arbejdsmiljøloven: Kravene er baseret på hvilke arbejdsmiljøproblemer, der typisk forekommer i forbindelse med arbejdet, og det er derfor forskelligt fra branche til branche. Det vil sige, at for nogle arbejdspladser er det et krav at forholde sig til risikoen for at forflytninger af borgere kan give ergonomiske problemer (fx i hjemmeplejen), mens andre brancher ikke skal (som fx kontor og administration). Det betyder ikke, at man skal finde ergonomiske problemer i forhold til forflytning i hjemmepleje, men at man skal undersøge, om forflytning af borgere giver arbejdsmiljøproblemer. Tilsvarende betyder det ikke, at ergonomi ikke kan være et problem i administrationen – her der det måske mere relevant at fokusere på indretning af kontorarbejdspladser.

Der er inspiration at hente til tjeklisterne Tjeklister lavet til medarbejderundersøgelsen: Kontor Udearealer Køkken andre på vej Derudover er der på hjemmesiden samlet eksisterende tjeklister fra enheder i kommunen.

Hvad gør I med det, I ser på arbejdsmiljørunderingen? Arbejdsmiljøproblemer i forbindelse arbejdsmiljørunderingen skal: Beskrives. Det kan I gøre på tjeklisterne, som I bør gemme og opbevare Indgå i den efterfølgende prioritering og opfølgning i handleplanerne Det kan i nogle tilfælde give mening, at enkelte problemstillinger fra runderingen indgår i dialogprocessen. Der er ikke pligt til at skrive i handleplanen om problemer, som I umiddelbart selv kan løse. Alle problemer, som ikke umiddelbart kan løses, skal skrives ind i handleplanen, så de kan indgå i prioriteringen og i det opfølgende arbejde. Det skal give mening at løfte problemer fundet i forbindelse med arbejdsmiljørunderingen ind i dialogprocessen. Der er ingen grund til at gå i dialog om at en pære i en lampe skal skiftes, eller at døren giver en meget høj lyd når den lukker. Det skal der bare gøres noget ved. Andet kan være relevant at bringe ind i dialogen – fx generel oprydning så rengøring er mulig, støj og afbrydelser fra telefoner (andres). I kan dog vælge at beskrive ting, der umiddelbart kan løses, hvis I vil have dokumentation for, hvilke mindre problemer, der er blevet håndteret, som konsekvens af arbejdet med medarbejderundersøgelsen (APV).

Arbejdsmiljørundering i god ånd Arbejdsmiljøgruppens opgave ved arbejdsmiljørunderingen er at kortlægge (det fysiske og det ”praktiske” arbejdsmiljø). Det er vigtigt at skabe en god stemning under arbejdsmiljørunderingen (undgå en stemning af kontrol, kritik eller fejlfinding). Vær undersøgende/nysgerrige, anerkendende og respektfuld. Det psykiske arbejdsmiljø egner sig typisk ikke til kortlægning ved arbejdsmiljørundering. Det gør vi ved spørgeskemaundersøgelsen. Men det jeg kalder det ”praktiske” arbejdsmiljø bør kortlægges. Spørge ind, helt ind, se beredskabsplanen, se oversigten over vedligehold af maskiner, se arbejdspladsbrugsanvisningerne, se oversigten over forflytningsvejledere mv.

Arbejdsmiljørundering – dialog ved bordene Hvordan strukturerer vi runderingerne så vi kommer hele vejen rundt? Hvilket tidspunkt skal vi vælge for at få et godt billede af, hvordan arbejdet foregår - og hvor der er mulighed for dialog med medarbejderne. Skal medarbejderne orienteres inden arbejdsmiljørunderingen - hvordan? Hvilke(n) tjekliste(r) skal vi bruge eller være inspireret af? Er der arbejdsmiljøforhold, vi allerede nu ved, vi skal have øje for under arbejdsmiljørunderingen? Skidt at lave runderingen på det tidspunkt på dagen hvor alle har mest travlt, eller midt i frokostpausen. Vigtigt at strukturere runderingerne så det er muligt at gennemføre lokalt.