Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Gode råd og eksempler på faldgruber
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hverdagsrehabilitering
Social- og sundhedshjælper
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
1 Omsætning af viden Dokumentationskonference 2011 i Skejby v/ Sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard, Region Syddanmark, Sygehus Sønderjylland Dato.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
ICF-projektet forår 2008 – december 2009 Evaluering Afsluttende konference Torvehallerne i Vejle Marianne Engberg,
1 Elektronisk borgerdokumentation i kommunerne Dasys Dokumentationskonference 15. september 2011.
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Målet med hjerterehabilitering
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
KL´s visioner for kroniske patienter
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Sundhedsaftale III status
GF 2 - sosu Udkast.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Esbjerg-modellen VIBIS d. 27
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Ledelsespakke 1 Lederens rolle i implementeringen
Kompetencer Kategorisering 1-5
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Handleplaner psykiatri
Lokal myndighed Uge Oprydning i KOS2.
Læringsteam Uge / Pakke 2 Modul 2.4 – Mere om FSIII.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Det nære Sundhedsvæsen de næste skridt
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
Brugen af diagnoser Forskningsenheden, Psykiatrisk Center København
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Fra visitator til borgerkonsulent
Tag snakken – bryd vanerne
Metoden brugerstyret behandling
Politisk tilrettelæggelse af plejeboligens rammer og det gode liv for svækkede ældre Ulla Skjødt 19. marts FFSK.
OPFØLGNING PÅ EGENKONTROL JUNI 2013
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi? //Alle medarbejdere Uge 50-5/Læringspakke 3 Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?

Indhold I dag skal vi tale om, hvorfor og hvordan vi skal dokumentere fra den 2. maj 2017. Det skal I høre om Hvorfor skal vi dokumentere? Lovgivningen Fordele for os og borgeren Hvordan skal vi dokumentere? Fælles Sprog III Nye begreber

Hvorfor skal vi dokumentere? Overholdelse af lovgivning og regler Udvikling af ‘best practice’ Forbedre data til forskningen Styrket samarbejde Nemmere og bedre overlevering, evaluering og valg af rette indsats Sammenhæng i forløb Borgerinddragelse Sikkerhed og kvalitet For borgeren For kollegaen For lovgivningen For fagligheden

Lovgivningen - forskellen på Serviceloven og Sundhedsloven

Servicelov Sundhedslov Fagligt fastsatte kvalitetsniveauer Politisk fastsat serviceniveau Borgeren skal søge om indsatser efter serviceloven Dokumentationskrav ift. borgers hverdag og tilbagemeldingspligt Der skal udfærdiges en afgørelse Borgeren har efter bevillingen, ret til at bytte ydelsen til en anden ydelse Regler om frit leverandørvalg Fagligt fastsatte kvalitetsniveauer Borgeren skal ikke søge om indsatser. De tildeles typisk af lægen Der er ikke krav til afgørelse Borgeren kan efter bevilling ikke bytte ydelse Lov om klage- og erstatningsadgang Følge dokumentationskravene i vejledning om sygeplejefaglige optagelser Regler om frit leverandørvalg på genoptræning efter SUL

Hvordan fordeler lovgivningen sig Servicelov Sundhedslov Aktivitetscentre - Hjemmepleje - Træning - Plejecenter - MTO - Hjemmesygepleje - Forebyggelse

Refleksionsspørgsmål Hvad leverer vi indenfor Serviceloven og Sundhedsloven? Prøv at giv et eksempel. Hvilken forskel er der på dokumentationskravene indenfor hver af lovgivningerne? Hvilken betydning har det for borgeren, hvis vi ikke lever op til lovgivningen? Hvor har vi udfordringer med at leve op til lovgivningen?

Fælles Sprog III - ny måde at dokumentere på

Hvordan skal vi dokumentere fremover? Fælles Sprog III (FSIII) er vores nye måde at dokumentere og udveksle oplysninger om borgeren på Med FSIII får vi et fælles sprog på tværs af faggrupper Her er fokus på borgers mål, borgerinddragelse og øget borgertilfredshed FSIII bliver en del af Cura, som er vores nye omsorgssystem fra den 2. maj 2017

Funktionsevnetilstande Hvad bygger FSIII på? I FSIII skelner man mellem borgerens funktionsevnetilstande og helbredstilstande. Disse tilstande bygger på to internationale klassifikationer. ICF Funktionsevnetilstande Serviceloven SNOMED–CT Helbredstilstande Sundhedsloven

Hvad er klassifikationer? Eksempler Når vi taler om klassifikationer, vurderer vi borgerens tilstand, ud fra følgende: Eksempler

Hvad betyder ‘tilstande’ i FSIII? En borger kan have flere forskellige behov og problemer, som kommunen skal støtte op om. ‘Tilstande’ er en fælles betegnelse for borgerens behov og problemer. To typer af tilstande: Funktionsevnetilstand – Serviceloven (behov) Helbredstilstand – Sundhedsloven (problemer)

Hvad betyder ‘forventet tilstand’? Forventet tilstand er det resultat, vi forventer at opnå med indsatsen for borgeren. Eksempel på en forventet tilstand: Borgeren oplever behov for hjælp til funktionsevnetilstanden ’at vaske sig’. Der opstilles en forventet tilstand om, at borgeren kan opnå lettere begrænsninger efter en indsats.

Funktionsevnetilstande bygger på ICF Det betyder at: Fokus flyttes fra sygdom og helbredelse til også at omfatte det, der har betydning for at kunne deltage i et almindeligt hverdagsliv i fællesskab med andre og i samfundet. Borgerinvolvering og borgerens hverdagsliv vægtes Forskellige perspektiver kombineres – de biologiske, psykologiske og sociale forhold. At sundhed også omfatter livskvalitet, levevilkår, fysisk, psykisk og socialt velvære .

Kontekstuelle faktorer ICF-modellen Kontekstuelle faktorer

ICF-modellen består af 5 elementer Kroppens funktioner og anatomi Deltagelse Aktivitet Omgivelsesfaktorer 5. Personlige faktorer

Den faglige vurdering Funktionsevnetilstanden vurderes ud fra en score fra 0-4. Nu tilføjes scoren 9, der betyder ‘ikke relevant’.

Helbredstilstande Helbredstilstande vurderes inden for de 12 sygeplejefaglige problemområder: Funktionsniveau Bevægeapparat Ernæring Hud og slimhinder Kommunikation Psykosociale forhold Respiration og cirkulation Seksualitet Smerte og sanseindtryk Søvn og hvile Viden og udvikling Udskillelse af affaldsstoffer Problemer med mave og tarm

Hvornår oprettes en helbredstilstand? Ved symptomer / problemer, der kan afhjælpes med sygeplejeindsatser Ved risiko for udvikling af symptomer / problemer, der kan afhjælpes med sygeplejeindsatser Ved ressourcer, der kan understøttes eller styrkes ved sygeplejeindsatser

Sygeplejefaglig udredning skal både indeholde: Borgerens oplevelse Sygeplejens vurdering Borgerens erfaring med / oplevelse af helbredsproblem Borgerens præferencer Borgerens behov og ønsker Hvad er borgeren optaget af Hvad er vigtigt for borgeren Potentielle og aktuelle helbredstilstande Kendetegn (vurdering) Debut / symptomer Hvordan påvirker det dagligdagen? Borgerens ressourcer

Fra KOS2 Til Cura Funktionsevnetilstande Fra retningsgivende mål Til forventet tilstand Funktionsevne-tilstand

Fra KOS2 Til Cura Helbredstilstand Fra helbredsoplysninger Til helbredstilstande Til forventet tilstand Helbredstilstand At såret opheles 22

Opsummering Vi dokumenterer både for borgerens, kollegaens, fagligheden og lovgivningens skyld. Lovgivningen fastlægger hvorfor vi dokumenterer, og hvad der skal dokumenteres – vi skelner mellem Serviceloven og Sundhedsloven. FSIII fastlægger hvordan vi dokumenterer, og hvilket fokus vi har i dokumentationen. Når vi dokumenterer i Cura, dokumenterer vi efter principperne i FSIII.