Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Red Barnet og Mary Fonden I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
God trivsel = God læring
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Præsentation af forårs-sfo
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Team Nordahl og Skibet Skole
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Ungestrategiens ledergruppe
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med BØRNENE DELTAGER AKTIVT I VOKSENSTYREDE LÆRINGSORIENTEREDE AKTIVITETER OG UNDERVISNING 1a) Modtagerbevidst kommunikation Vi informerer forældrene på forskellige måder om de aktiviteter som børnene skal deltage i. 2a) Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med 1b) SYSTEMATISK ARBEJDE MED VIDEN OM DET ENKELTE BARNS INTERESSER Vi arbejder systematisk med at indhente viden om det enkelte barns kompetencer, resurser og interesser og inddrager denne viden i tilrettelæggelsen af aktiviteterne Vi overleverer systematisk denne viden om barnet til de voksne vi overdrager barnet til 2b) Børnene bliver mere motiveret for aktiviteterne At gøre børnene i stand til at indgå i forskellige former for fællesskaber der hjælper dem til at realisere deres potentiale. Dette gør vi fordi vi mener at sådanne fællesskaber støtter børnene i deres udvikling ved at børnene føler sig værdifulde og får mulighed for at lære.

Indsatsteori for projekt indsatser mod negativ social arv SYSTEMATISKE TRIVSELS-SAMTALER Vi har dialog med barnet om dets trivsel i relationer og fællesskaber for at få øje på in- og eksklusionsmekanismerne lige nu. 2c) Relationen mellem barn og voksen er præget af gensidig respekt og tillid. 4) At kunne være en del af fællesskaber der hjælper børnene til at realisere deres potentiale, giver et godt selvværd og gode muligheder for at børnene på længere sigt kan bryde en eventuel negativ social arv. 3b) BØRNENE ER I STAND TIL AT INDGÅ I DE UFORMELLE FÆLLESSKABER SOM KAN HJÆLPE DEM TIL AT REALISERE DERES POSITIVE POTENTIALER MELLEM BØRN MELLEM BØRN OG VOKSNE. 1d) TROVÆRDIGHED OG STABILITET Vi er troværdige voksne fx ved at vi kommunikerer tydeligt og kontinuerligt om de fælles forventninger på en respektfuld og personlig måde 1e) STRUKTUR Vi giver aktiviteter og samvær en fast struktur fordi vi vurderer at det passer til vores børnegruppe Vi kommunikerer hvad der skal ske i god tid og gentager 2e) Børnene lærer sociale kompetencer og spilleregler i fællesskaber af os som voksne. 2d) Børnene oplever forudsigelighed og tryghed 1f) GENKENDELIGHED Vi arbejder systematisk med at skabe overgang mellem skole, SFO og børnehave ved at overlevere viden om metoder og lade aktiviteter gå igen alle tre steder 1g) SPILLEREGLER Vi italesætter sociale spilleregler på en positiv måde i vores samvær med børnene – fx når vi tilrettelægger lege i små grupper Indsatsteori for projekt indsatser mod negativ social arv