Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Advertisements

Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
PR Kampagne for folkeskolen
Tværgående indsats for unge årige
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
UU og Jobcentret Campussamarbejde Signe Molde, Søndag Live
Uddannelsesafklarende samtaler
v. Lise Amholt, Københavns kommune
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Den kommunale vejledning om STU
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
VEJLEDNING TIL FORANDRING D.7. MAJ 2014 WORKSHOP : KONTANTHJÆLPS- REFORMEN I PRAKSIS 1Anne Eghøje Slagelse Jobcenter.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Dato: 5. december 2007 Dok.nr Titel: Udvikling af indsatsen for matchgruppe 4 og 5 borgere Ungeindsatsen i Hedensted Kommune Jobcenter Hedensted.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Marselisborg rapporten
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Rehabilitering og hjemmehjælp
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder: Nedbringelse af ungeledigheden Forebyggende indsats Sikre fastholdelse af frafaldstruede elever på ungdomsuddannelserne Kortsigtet indsats: Unge i fokus Stigende udgifter på de offentlige udgifter – herunder offentlig forsørgelse: Uddannelseshjælp/kontanthjælp – det medførte en række fokusområder med henblik på at nedsætte disse udgifter. Den kortsigtede indsats – unge i fokus – skal på længere sigt bidrage til realisering af den langsigtede strategi

Unge i fokus – 2 mål: Det primære mål er, at antallet af unge ledige skal nedbringes med 100 unge i løbet af 2015 sammenlignet med 2012 Det sekundære mål er, at ungevejlederne skal sikre viden overførsel og sikre sammenhæng for den unge mellem forskellige ungeindsatser Målet er to-strenget: ét, der går på nedbringelse af antallet af unge på offentlig forsørgelse, OG få en forståelse af, hvilke udfordringer, disse unge har, og der med finde metoder til bedst at kunne støtte den udvikling, den unge skal gennemgå for at blive klar til uddannelse

Unge i fokus - målgruppen Målgruppen er øvrige uddannelsesparate med mere komplekse barrierer og aktivitetsparate modtagere af uddannelseshjælp, som vurderes til: At have behov for en særlig støtte for at kunne påbegynde og gennemføre en kompetencegivende uddannelse At have et realistisk uddannelsespotentiale

3 – trins model 3. Tæt opfølgende indsats 1. Første samtale 2. Fællessamtale med sagsbehandler 3. Tæt opfølgende indsats

Trin 3 Ungevejlederen sikrer håndholdt indsats for den unge: Kontakt og opfølgning på uddannelsesforløb og/eller i uddannelses-forberedende forløb Ungevejlederen kan følge den unge i op til 4 måneder ind i ordinær uddannelse Medvirke til at sikre uddannelserne gøres opmærksomhed på behov for støtte inden uddannelsesstart gennem uddannelsespålægget Faglig sparring til sagsbehandler, der udfører myndighedsrollen og laver uddannelsespålægget Ungevejlederen beskriver progression/udvikling for den unge Ungevejlederen bruger uddannelsespålægget i opfølgningen i indsatsen med den unge ift. baggrund, begrundelse og plan, samt i andre specifikke aftaler med sagsbehandleren Ungevejledningen følger op på og indgår i undervisningen på brobygningen Ungevejlederen indgår som en naturlig del af forløbet

Unge i fokus – ungevejledernes rolle: Sikre viden overførsel Sikre progression i borgerens forløb Yde faglig sparring i konkrete sager Sikre en koordinerende indsats Sikre at der i samarbejde med sagsbehandleren bliver udarbejdet én plan med den unge Understøtte sammenhæng til andre tilbud/forløb Medvirke til at medarbejderne får blik for og oplever sammenhæng i indsatsen til de unge I princippet er der ikke grænser for, hvilke opgaver ungevejlederne kan løse, når blot indsatsen har et uddannelses- eller beskæftigelsesrettet sigte, og det vurderes, at den unge kan blive selvhjulpen, således at indsatsen kan udfases. Nogle er nævnt Indsatsen kan f.eks. omfatte helt basal ”minerydning” dvs.: f. eks. hjælp til at mestre udfordringer, der hindrer den unge i at påbegynde eller gennemføre en kompetencegivende uddannelse. f.eks. støtte til at komme op om morgenen og møde på uddannelse eller i den uddannelsesforberedende indsats, kontakt til myndigheder/interessenter f.eks. hjælp til at bevare overblikket over indsatsen – herunder forskellige tilbuds- eller uddannelsessteder, vejledere, sagsbehandlere, læge eller anden behandlende indsats f.eks. hjælp til kompetenceudvikling

Resultater 60 % af trin 3 unge er kommet videre (uddannelse) 60 færre studenter (trin 1) 225 vendt i døren (trin 1) Rammesætning og visitation er blevet skarpere Forpligtende fagfællesskab Bedre kommunikation mellem alle interessenter Større kulturel forståelse mellem alle interessenter Gruppen af øvrige uddannelsesparate/aktivitetsparate har klart mere komplekse barrierer end først antaget