Bjarne Wahlgrens definition

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasseledelses- og relationskompetence
Advertisements

National konference for VUM superbrugere
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Dialogspørgsmål til forflytningspyramiden
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Lærerprofessionen - en definition.
Det autentiske menneske
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
ER DET IKKE NOK, HVIS JEG KENDER OFFICE PAKKEN? Ann-Thérèse Arstorp Tobias Heiberg Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
At udforske sin egen praksis
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Professionelt nærvær Distance Distant Evnen til at have overblik
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dialogspørgsmål til forflytningspyramiden
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Konstruktivisme 7 konstruktivistiske grundantagelser, hvoraf vi har udvalgt 3 Viden konstrueres på baggrund af egne erfaringer Den lærende må være aktiv.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Fra novice .. imod ekspert!
Planlægning, proces og evaluering
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
DPU – Aarhus Universitet
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Undervisning, Læring og modstand i undervisningen
©Abduktiv undervisning og læring
Oplæg v. Malene Herbsleb og Lisbeth Damgaard

©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
© Effektiv undervisning
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
professionsideal for lærere
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Bjarne Wahlgrens definition Engageret og aktiverende underviser Den gode voksenunderviser brænder for sit fag og for formidlingen af det - og er god til Den gode voksenunderviser inddrager deltagerne i sin undervisning Den gode voksenunderviser skaber et godt læringsmiljø gennem empati og nærvær, gennem evnen til at forholde sig til deltagernes forskellige menneskelige og sociale forudsætninger og ved at engagere dem i deres egne læringsprocesser

Per Fibæk Laursens definition Den autentiske underviser Personlig ambition med at være underviser Inkarnation og begejstring Respektful og åbent forhold til de studerende Gunstige rammer Samarbejder med kolleger Evnen til at realisere sine egne ambitioner Tage vare på sin egen udvikling

Litteratur

Til refleksion Fælles Kig på jeres egne bud på, hvilke kompetencer den gode voksenunderviser skal have og sammenhold med de to bud. Hvad er fælles og hvad er forskelligt? Alene – skriv ned til dit eget brug Hvilke kompetencer har du allerede? Hvilke vil du gerne udvikle?