REACH 2018 Organisér dig med medregistranterne –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status over centrale områder i REACH
Advertisements

Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Fordele ved REACH set fra miljøets synspunkt Sidsel Dyekjær Miljøstyrelsen Kemikalier.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Vejledning: selvbetjeningssystem
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
REACH 2018 Udarbejd din registrering som et IUCLID-dossier.
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Landsdækkende virksomhedskampagne
REACH 2018 Vurdér farer og risici ved dine kemikalier.
Studieretningsprojektet
Akkreditering i speciallægepraksis
Dagsorden for mødet Velkomst og kort præsentation
REACH 2018 Find dine medregistranter, og forbered jer på at registrere i fællesskab.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolernes kvalitetsrapport
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Titel på naturvidenskabsprojekt
ÅRHUS AFDELING.
FÆLLES målstyring i matematik
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Medarbejderaktier TDC
KIGO og kommunernes opgaver
Karl Henrik Flyums model
KODEKS FOR STYRING AF AKTIVER
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Titel på videnskabeligt projekt
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Introduktion til arbejdet som klubsekretær
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
Information om Aula til forældre
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Manual til indsendelse af BUDGET
Præsentationens transcript:

REACH 2018 Organisér dig med medregistranterne – forvaltning af SIEF'et og datadeling

Formålet med denne præsentation Denne præsentation og bemærkningerne til den er udarbejdet af ECHA, Det Europæiske Kemikalieagentur for at give dig en præsentation om REACH 2018, dvs. den sidste registreringsfrist for indfasningsstoffer. Hensigten er, at du kan vælge relevante slides og tilpasse dem efter dine tilhørere, hvad enten det er ledelse, arbejdstagere, fagfolk på miljø- og sikkerhedsområdet, eller myndigheder osv. Du kan bruge materialet uden yderligere tilladelse. Denne præsentation giver en kort oversigt over fase 3 (Organiser dig med dine medregistranter) i ECHA's køreplan for REACH 2018. Den hører til en række præsentationer vedrørende REACH 2018 på ECHA's websted. Du er velkommen til at indsende kommentarer og forslag til: reach-2018@echa.europa.eu. Juridisk meddelelse: Oplysningerne i denne præsentation udgør ikke juridisk rådgivning og repræsenterer ikke nødvendigvis i juridisk henseende Det Europæiske Kemikalieagenturs officielle holdning. Det Europæiske Kemikalieagentur påtager sig ikke ansvar for indholdet af dette dokument. Frigivet: Maj 2017

REACH-registrering 2018 Aktiviteter i fase 3: Aftal, hvordan I samarbejder Vælg den ledende registrant Indsaml data Del omkostningerne Gør klar til, at nye kommer til Der er fem aktiviteter i denne fase af forberedelserne til din registrering.

Aftal, hvordan I samarbejder Kommunikation i SIEF'et Princip : Alle præregistranter skal kunne følge drøftelserne og forløbet i SIEF'et Benyt meddelelsesfeltet for SIEF-formidleren på præ-SIEF-siderne i REACH-IT Samarbejde Skabeloner til SIEF-aftaler fås fra industrisammenslutninger (valgfrit) Et konsortium er en mulig samarbejdsform, men ikke et krav i REACH Alle medregistranter skal behandles på samme måde uanset samarbejdets form Den første, du og medregistranterne skal gøre i denne fase, er at aftale, hvordan I samarbejder. REACH-IT er ikke en kommunikationsplatform for dig og medregistranterne. I er derfor nødt til at aftale, hvordan I vil organisere kommunikationen i SIEF'et. F.eks via e-mail eller et online-diskussionsforum. Det er vigtigt, at alle præregistranter, også de passive, kan følge drøftelserne og forløbet i SIEF'et. Meddelelsesfeltet på præ-SIEF-siderne i REACH-IT kan anvendes af SIEF-formidleren og er et godt valg til denne type kommunikation. Som grundlag for samarbejdet kan I udarbejde en SIEF-aftale. Nogle industrisammenslutninger giver anbefalinger og skabeloner, I kan bruge. SIEF-aftaler er dog ikke obligatoriske, og hvis dit SIEF f.eks. kun har få medlemmer, kan I også aftale at arbejde uden en sådan aftale. Men bemærk, at en aftale om omkostningsdeling med en godtgørelsesordning er obligatorisk. Husk, at du kan blive anmodet om at dele data også efter 2018, og at du efter registreringen kan blive anmodet om at fremlægge supplerende data ved stof- eller dossiervurdering. Sørg derfor for, at aftalen med dine medregistranter rækker længere end til registreringsfristen i 2018.

Aftal, hvordan I samarbejder Ansvar og opgaver deling af arbejdet? ansættelse af en konsulent? dannelse af et konsortium? Økonomiske aspekter fakturering og betaling for udført arbejde To andre vigtige aspekter, der skal aftales, er ansvar og opgaver samt økonomiske aspekter. Du og dine medregistranter skal beslutte, hvordan I deler arbejdet i SIEF'et. Arbejdet kan deles ligeligt mellem alle SIEF-medlemmer, I kan aftale, at et eller flere SIEF-medlemmer får en mere fremtrædende rolle, eller I kan uddelegere en del af eller hele arbejdet. Når I har aftalt, hvem der gør hvad, skal I aftale, hvordan dette arbejde skal kompenseres af de øvrige SIEF-medlemmer. I er også nødt til at aftale, hvordan I arrangerer fakturering og betaling for omkostninger ved administration af SIEF'et.

Vælg den ledende registrant Alle registranter er ansvarlige for fremskridtene i SIEF'et og indholdet af registreringen Den ledende registrant: har særlige opgaver i REACH-IT ved håndtering af den fælles indsendelse og indsendelse af den fælles del af registreringen først agerer med medregistranternes samtykke Hvornår vælges den ledende registrant: tidligst muligt, senest på indsendelsestidspunktet lad ikke disse drøftelser komme i vejen for arbejdet i SIEF'et Alle medregistranter har ansvar for at planlægge arbejdet i SIEF'et og for, at det skrider frem, og at fristen overholdes. Alle medregistranter har også ansvar for: indholdet af de fælles dele af registreringen indholdet af deres egen del af registreringen Det er dog vigtigt at aftale, hvem der skal være ledende registrant. Den ledende registrant får særlige opgaver i REACH-IT såsom: opstilling af den fælles indsendelse indsendelse af registreringens fælles del først udlevering af REACH-IT tokens (sikkerhedsnøgler) til medlemmerne, så de kan indsende deres egen del af registreringen De andre medregistranter vil blive deltagere i den fælles registrering. Den ledende registrant agerer med de andre registranters samtykke. Denne rolle kan ikke ensidigt påtages. Påtages den uberettiget i dit SIEF, så underret ECHA og dokumentér det. Hvis I ikke kan nå til en aftale om den ledende registrant, skal I alligevel fortsætte med SIEF-arbejdet for ikke at sætte jeres registrering på spil. Den formelle udnævnelse af den ledende registrant kan finde sted efter at selve dossieret er udarbejdet. LR

Indsaml data Udarbejd en fortegnelse over de data, du har i SIEF'et. data om stoffet fra egne undersøgelser fra litteraturen data om lignende stoffer (til analogislutning) data, der kan undlades (f.eks. ikke-videnskabeligt begrundet forsøg) herunder ejerskab til data og ophavsretlige aspekter Vurder dataene relevans/pålidelighed/tilstrækkelighed Opstil derefter en fortegnelse over alle tilgængelige data om stoffet hos alle SIEF-medlemmer. Husk, at du skal være i lovlig besiddelse af de data, du bruger, også hvis de er offentligt tilgængelige på internettet. Medtag ejerskab til data og ophavsret i din fortegnelse og de betingelser, du har forhandlet mhp. at bruge disse data i din registrering. Kontrollér, at dine data er egnede hvad angår relevans, pålidelighed og nøjagtighed.

Indsaml data Afdæk datamangler Udfyld datamangler er der oplysninger, du behøver, men mangler? Udfyld datamangler generér nye data overvej alternative metoder (analogislutning, QSAR, …) nye forsøg med hvirveldyr kun som sidste udvej køb fra en ejer uden for SIEF'et herunder ejerskab til data og ophavsretlige aspekter Overvej fælles udarbejdelse af CSR og vejledning om sikker brug Aftal i SIEF'et, hvordan I skal udfylde datamanglerne. Hav for øje, at udførelse af forsøg med dyr skal være sidste udvej. Alternative metoder skal overvejes først, og det skal I kunne vise, at I har gjort. Alternative metoder består f.eks. af in vitro-tests, analogislutning, QSAR og weight of evidence. Hvis I kan udfylde datamanglen med data, der ikke ejes af et SIEF-medlem, skal I enes med dataejeren om brugen (f.eks. ved et letter of access (en adgangstilladelse) eller en licensaftale). Forhandl en sådan aftale for alle medregistranter, herunder fremtidige medregistranter. Hvis I når frem til den konklusion, at testen skal udføres for at udfylde datamanglen, skal I aftale i SIEF'et, hvilket laboratorium der skal bruges, og hvem i SIEF'et der er ansvarlig for at få testen udført. Ud over dataindsamling skal I også aftale, om I udarbejder kemikaliesikkerhedsrapporten og vejledningen om sikker brug af stoffet individuelt eller i fællesskab. Ved afslutningen af ​​dette trin skal I have et fuldstændigt sæt data af god kvalitet, der opfylder oplysningskravene til registrering. Nyttige links: "Praktisk vejledning til ledere af små og mellemstore virksomheder og REACH-koordinatorer" (https://echa.europa.eu/practical-guides)

Del omkostningerne Principper for deling af omkostninger: omkostninger skal deles retfærdigt, gennemskueligt og ikke-diskriminerende registranter skal kun betale for data, de behøver til deres registrering på bestemte betingelser kan en registrant indsende visse data separat, hvis det begrundes Specificer, begrund og prissæt hvert dataelement alle andre omkostninger ved fælles registrering Etabler en omkostningsfordelingsnøgle Aftal en godtgørelsesordning Dokumentér dette i en datadelingsaftale Omkostningsfordelingsnøglen skal klart specificere omkostningerne. Den viser forsøgsrelaterede omkostninger og administrative (ikke-forsøgsrelaterede) omkostninger, og prissætter de oplysninger, du behøver til din registrering. Ikke-forsøgsomkostninger kan vedrøre: en bestemt undersøgelse, f.eks. administration af kontrakter med et laboratorium dossierudarbejdelse generel administration af SIEF'et/den fælles indsendelse Alle elementer skal være begrundet. En godtgørelsesordning skal sikre, at omkostningerne deles ligeligt. Hver gang en ny potentiel registrant køber dataadgang, mindskes de totale omkostninger for hver medregistrant. Hvornår og hvor ofte prisen skal omberegnes, skal aftales.

Gør klar til, at nye kommer til Omkostningsfordelingsnøglen skal være retfærdig, gennemsigtig og ikke-diskriminerende over for potentielle registranter Afgør, hvem der tager sig af spørgsmål fra nytilkomne Indsæt en godtgørelsesordning i jeres omkostningsfordelingsnøgle Da potentielle nytilkomne skal bidrage til omkostningerne ved den fælles registrering, har de også ret til at anfægte jeres valg, hvis der er noget, de finder uklart eller uretfærdigt. Vær klar til at besvare spørgsmål fra nytilkomne, forklare jeres omkostningsfordelingsnøgle og SIEF'ets afgørelser om dossierets indhold. Lav en godtgørelsesordning, der omfordeler omkostningerne, når der bliver flere bidragende medregistranter. Hver gang en ny registrant køber dataadgang, mindskes de samlede omkostninger for hver medregistrant. Hvornår og hvor ofte priserne skal omberegnes, skal aftales i SIEF'et.

Tvister om datadeling Hvis du og dine medregistranter ikke kan nå til enighed om datadeling: Sørg for, at du kan påvise, at du har bestræbt dig i forhandlingerne (ved at spørge og svare) Indbring en datadelingstvist for ECHA som sidste udvej du skal stadig indsende i en fælles registrering Hvis du og dine medregistranter ikke kan nå til enighed om datadeling, kan i indbringe tvisten om datadeling for ECHA som sidste udvej. Før du indbringer en tvist, skal du være sikker på, at du kan vise, at du har bestræbt i forhandlingerne ved at bede om præcisering af de punkter, du finder problematiske, og besvare spørgsmål fra de andre parter. Hav for øje, at du også efter en datadelingstvist stadig er nødt til at være part i en fælles registrering. Nyttige links: Data-sharing disputes in practice: https://echa.europa.eu/support/registration/working-together/data-sharing-disputes/data-sharing-disputes-in-practice.

Vigtigt at huske Der bliver brug for mange nye SIEF'er mhp. 2018 Del de oplysninger, du har om dit stof, med dine medregistranter Vær rimelig, klar og ikke-diskriminerende i: din kommunikation med dine medregistranter delingen af arbejdet prissætningen på data og udført arbejde Støtte findes på https://echa.europa.eu/reach- 2018