SSP ledergruppemøder april 2016

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Inddrag nu Kick-off møde
Børn og Unge Fokusområdet: Sundhed, trivsel og kriminalitetsforebyggelse Der etableres i hvert distrikt et trivsels- og sundhedsråd i efteråret 2013 Målsætning:
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
PR Kampagne for folkeskolen
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Status på Trivselsprojekt og SSP-Samarbejdet
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Haderslev Kommunes Alkohol- og Misbrugspolitik
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
SSP-konference velkomst Af Jesper Reming Tangbæk Børn og Kultur.
Projekt Netværk 2 Denne specielle arbejdsgruppe er et forebyggende samarbejde mellem projektkontoret i Boulevardbebyggelserne, Sct. Jacobi Skole SSP-
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Oplæg til møde med gruppeformændene om kriminelle grupperinger i Odense Børn- og Ungeforvaltningen juni 2009.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Socialstyrelsens temadag i Viborg
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
Handleplan for Dalby Skole
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Samrådet september 2012.
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den kriminelle fødekæde i bander og
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Broen til Bedre Sundhed Projektleder Sund Uddannelse, Gitte Porsmose
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Nye muligheder og potentialer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

SSP ledergruppemøder april 2016

Processen omkring konklusionerne Udvikling af SSP organisationen drøftet på: SSP styregruppemøder SSP ledermøderne i oktober SSP netværksmøderne i januar. Temaer: Rammer & vilkår for det kriminalpræventive arbejde Organisering og snitflader tværfagligt og egen institution Kompetenceudvikling

Anbefalinger til SSP styregruppen (fra undersøgelse og interviews) SSP strukturen bibeholdes. Mødeformen skal udvikles i forhold til deltagelsen SSP skal formelt koordineres med Inklusionscenterets trivselsindsatser. SSP lærerne bør indgå i skolernes fokusteam, med viden og erfaring om risikofaktorer & forbyggende faktorer og den sociale kontekst (viden fra SSP netværk og ad hoc gruppe) (Undersøgelse sat i gang om SSP lærernes opgaver og organisering) ------------------------------------------------------------------------- De lokale SSP medarbejderes samarbejde bør mål og rammesættes, så medarbejderne kan handle akut. Det skal undersøges, om de enkelte faggrupper har brug for kompetenceudvikling i.f.t. deres SSP opgave

Undersøgelsen af SSP lærernes opgaver og organisering Forebyggelse Undervisning: krim.forebyggelse, fyrværkeri Revidere, vedligeholde og formidle handleplan for skolens SSP-indsats for at sikre at der på skolen foregår en systematisk kriminalpræventiv og misbrugsforebyggende indsats Kollegaer: Yde konsultativ bistand overfor kolleger Koordinere SSP og AKT Forældremøder Generelt eks: udskyd alkoholdebut Specifikt eks på udfordringer fra SSP netværket eks. info aftener om brug af hash v. samtale ml. generationer Materialer: Udbrede kendskabet til SSP-materialer/informationer Ajourføring og opdatering på skolen Tværfagligt samarbejde: Kontakt med andre skoler Koordinere eventuelle tiltag. Opsøgende omkring tilbud inden for området. Deltage i SSP-netværket Kommunalemøder og temadage Sidste skoledag Elevkendskab kendskab til elever eller grupperinger, som giver eller potentielt kan give udfordringer. Daglig kontakt til fokuselever Projekter: Igangsættelse af tværfaglige projekter

Undersøgelse af SSP lærernes opgaver og organisering Akut Bindeled mellem ledelsen og lærerne: Tage kontakt til elev, klasselærer, ledelse Samtaler med de pågældende elever og forældre Formidle kontakt til socialrådgiver og misbrugskonsulent Kontakt med lokalområdet Efterfølgende bindeled til SSP kommunalt Mægling i forbindelse med konflikter. Hashmisbrug - lægge en plan. Orienterer andre kollegaer om relevant info.

SSP lærernes organisering Rammen: En fleksibel timeramme til periodisk svingende udfordringer, der kan tilpasse ressourcer Et samarbejde mellem skoleleder og klasselærer samt ofte SSP konsulent Aftaler SSP læreren og ledelsen Daglig kontakt mellem SSP-medarbejderen og ledelsen. Konkrete aftaler indebærer kommunikation ift. udfordringer i nærområdet samt udfordringer internt på skolen. Kontakt såfremt det bliver nødvendigt. Faste møder er aftalt  Kontakt via mail SSP læreren og de andre lærere Deltager fast på fællesmøder på mellemtrinnet 4 gange årligt Ingen aftaler omkring de øvrige lærere. Uformelt SSP-læreren er i tæt dialog med udskolingsteamet, og er også opmærksom på tilbud til mellemtrinet. Lærere kontaktes af SSP, såfremt der fremkommer viden, der kan have betydning for dem – og vice versa.

Konklusioner fra behandling af konklusioner i SSP organisationen SSP konsulenterne Kobling til IC Kompetenceudvikling:Introforløb, temamøder og konference Faglig sparring Mødeudvikling Lokalnetværk Lokale mål og rammesætning Institutionen Mål, rammesætning, kompetencefordeling og procedure

Konklusioner SSP kompetenceudvikling Medarbejderne i SSP organisationen skal introduceres til opgaven, løbende fagligt opkvalificeres, have mulighed for faglig sparring og mødes i netværk. Det skal ske gennem: Introforløb til nye SSP organisationsmedlemmer omkring hvad, der er SSP samarbejdets opgave og hvordan formidles 2 intromøder a 3 timer årligt Faglige relevante input eks. beskrivelse af sagsforløb inkluderende flere faggrupper: børn og unge afdeling, skole og klub (fyraftensmøder) Faglig sparring ved akutte episoder og forløb (drøfte ledergrupper) Forventninger omkring det lokale samarbejde drøftes i SSP netværkene

Skole og klubafdelingen SSP konsulenterne samarbejder med skole og klubafdelingen om at SSP samarbejdets indsatser og opgaver kobles på udviklingen omkring trivsel og inklusion.

Anbefalinger til den enkelte institution. 1. Det kriminalitetsforebyggende arbejde på den enkelte institution og i den enkelte afdeling bør være struktureret og være i samspil med det generelle trivselsarbejde. 2. Der foreligger en beskrivelse af SSP medarbejderens råderum og opgaver, hvilket indbefatter: Procedure for hvordan rammen besluttes og resurser tildeling Hvilke ”Skal – opgaver” har en SSP medarbejder 3. Kompetence beskrivelser mellem SSP medarbejder og ledelse Kompetencebeskrivelse mellem SSP medarbejderen og medarbejdere  Beskrivelser af snitfladerne mellem AKT indsatser og SSP indsatser

Beslutning i SSP st. gr. feb. 2016: SSP strukturen bibeholdes. Ledergrupperne skal drøfte: - Mødeudvikling, sparring til lederne og kompetenceudvikling til SSP medarbejderne SSP samarbejdets forebyggelse skal koordineres med Inklusionscenterets trivselsindsatser. - dette arbejde er i gang med IC. IC arbejder ud fra en indgang. Lokalt er det forankret i Fokusteam. SSP indsatser skal tilknyttes der Den enkelte institution fastsætter egen ramme og organisering ------------------------------------------------------------------------- Det lokale SSP samarbejdes mål og rammesætning til at handle akut tages op på SSP netværksmøderne i maj Kompetenceudvikling. Temaerne fordeles på SSP konferencen og temamøder og introforløb etableres

Kompetenceudviklingstemaer På SSP konferencen 2016 At kunne spotte mistrivsel i forhold til en risikovurdering omkring brug af rusmidler og begyndende kriminalitet Brug af hash / rusmidler og kriminaliteten omkring det (salg, bøder m.m.) Temamøder 2 – 3 gange årligt a` 2 timer Tages op på SSP ledermøderne Trusler og konflikter på de sociale medier Vold og anmeldelse til politiet Gadearbejde Formidling omkring kriminalitet til børn og unge Beskrivelse af sagsforløb mellem flere faggrupper