Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Handler om naturvidenskab
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Science Class Juelsminde Skole
Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.
HTX – teknisk gymnasium
HF på Falkonergården 2011.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Naturvidenskabeligt Grundforløb
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Kulturforståelse niveau C
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Fremtidens student med kemi
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Eksamen.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Ny Fælles Naturfagsprøve
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Klima – energianvendelse – energiforbedringer - anvendelsesorienteret naturvidenskabsundervisning Formål at etablere et skolenetværk mellem 2-3 gymnasier.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Almen sTudieforberedelse 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Obligatorisk Selvvalgt Opgave
Præsentationens transcript:

Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium

Det overordnede fælles emne er Vand. Fagene arbejde parvis sammen: Fag og emne Det overordnede fælles emne er Vand. Fagene arbejde parvis sammen: Fysik og naturgeografi: Grønlandspumpen og vandets kredsløb Kemi og biologi: osmose og salt, destillation.

Vejledning i forbindelse med foredragsopgaven. Individuel prøve Form Undervisningen afvikles over to uger: fem moduler á 100 minutter pr fag, to fag pr uge i blokke Undervisningen afsluttes med to modulers vejledning: ét til rapportarbejde og et fremadrettet mod den afsluttende prøve og foredraget. I forbindelse med Naturvidenskabsfestivallen i uge 39, overværer alle elever et foredrag og skriver på baggrund af dette en foredragsopgave. Vejledning i forbindelse med foredragsopgaven. Individuel prøve

Formål Eleverne skal præsenteres for spændende naturvidenskab og aktuel forskning. De skal se - og blive inspireret af - hvad de naturvidenskabelige fag kan bruges til og forhåbentligt vælge naturvidenskabelige fag og uddannelser. Form og indhold trænes: rapportskrivning, referat, Naturvidenskabelig metode.

Eleverne skal vide hvad Naturvidenskabelig Metode går ud på. Kompetencer Eleverne skal vide hvad Naturvidenskabelig Metode går ud på. Eleverne skal vide hvilke ligheder og forskelle arbejdsmetoderne har i de fire fag fysik, kemi, naturgeografi og biologi. Eleverne skal vide hvordan man kan undersøge en enkelt naturvidenskabelig problemstilling, dvs. kunne identificere variable, indsamle data og hensigtsmæssigt kunne præsentere data for at se sammenhænge.

Derfor skal eleverne arbejde med: Hypoteser, kvalitative og kvantitative eksperimenter, kontrollerede eksperimenter mm. forskelle og ligheder mellem fagene at indsamle data og præsentere data i tabeller og grafer. Eleverne skal se eksempler på hvordan man aflæser og tolker grafer.

Én individuel fagrapport i prøvelærerens fag. Produktkrav Én individuel fagrapport i prøvelærerens fag. Én individuel foredragsopgave til prøvelæreren. Afsluttende individuel prøve. Karakteren i NV er et gennemsnit af de ovenstående præstationer.

Fagrapport på 4 elevtimer i NV, et modul afsættes til vejledning. Skriftlighed Sideløbende med NV, arbejdes i dansk med referatteknik. Referatopgave på 2 elevtimer i dansk. Fagrapport på 4 elevtimer i NV, et modul afsættes til vejledning. Foredragsopgave (referat og perspektivering) på 4 elevtimer i NV, et modul afsættes til vejledning.

Der laves løbende journaler over eksperimentelt arbejde. Rapporten Der laves løbende journaler over eksperimentelt arbejde. Én af disse journaler danner grundlag for én rapport, der afleveres til prøvelæreren. Rapporten skal skrives i prøvelærerens fag. Der afsættes et modul til vejledning i rapportskrivning.

1. Referat af foredraget efter dansklærerens retningslinier. Foredragsopgaven Opgaven er todelt. Første del bedømmes af en dansklærer og anden del bedømmes af en NV-lærer. 1. Referat af foredraget efter dansklærerens retningslinier. 2. Indholdet af foredraget perspektiveres til NV og de tre kompetencepinde.

Skriftlig vejledning til rapport og referat udleveres. Mundtlig vejledning i rapportskrivning (1 modul). Behov for at arbejde med den naturvidenskabelige form. Foredragsopgaven understøttes af arbejdet i dansk. Mundtlig vejledning i foredragsopgaven (1 modul). Hjælper eleverne med at perspektivere form, metode og evt. indhold af foredrag til NV.

Skriftlighed justeret i forhold til tidligere Justeret kvantiteten ned og kvaliteten op: Før: 4 fagrapporter + foredragsopgave. ½ modul vejledning. Resultat: mere fokus på form end indhold, uoverskuelig lektiebyrde. Nu: 1 referatopgave (i dansk) + 1 fagrapport + foredragsopgave. 3 modulers vejledning med dobbeltbemanding. Resultat: skriftlighed forbedret og målrettet, mere fokus på indhold end form.

Bedømmelsen skal være uafhængig af prøvelærerens fag eller rapporten. Prøven Prøvens varighed er 10 min. Referatopgaven afleveres umiddelbart inden. Bedømmelsen skal være uafhængig af prøvelærerens fag eller rapporten. Det skal testes om eleverne har opnået de tre beskrevne kompetencer og kan perspektivere NV til foredraget.