Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Psykoedukation skizofreni Session 2 – At være pårørende Undervisere:
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Personlighedsforstyrrelser
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Opfølgning på konflikter - samtale med barnet eller den unge Målgruppe: Alle plejefamilier.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Samarbejdet med pårørende
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Antal besvarelser: 52.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Relationer på arbejdet.
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Undervisningsministeriet
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 6: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
En tur i galleriet….
Kommunikation - trykstil
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Personaletræf Brogården 2018
Stress 2019.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
MENSTRUATION OG TRÆNING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Individ At være et hjerte.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Sådan bruger du værktøjskassen Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Regulering af følelser Fornuft Følelser Pointen er at følelserne ”trækkes ind i fornuften” Således at vi naturligvis stadig har følelser, men håndterer dem Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

Betydningen af positive og negative følelser Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Eksempler på følelser Negative Vrede / irritation Frustration Angst / frygt Kedsomhed Foragt Væmmelse Pinlig Skyldfølelse Had Mistro Ensom og afvist Trist Stresset og overvældet Positive Morskab / skæg og ballade Forundring Inspiration Tilfreds Opstemt og ivrig Taknemmelig Glæde Interesse Kærlighed, nærhed Tillid Stolt og selvsikker Sympati og medfølelse Lettelse Eksemplerne er taget fra Modified Differential Emotions Scale Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvorfor er det vanskeligere? Mennesker med EUPF Har en vedholdende ustabil selvopfattelse eller selvfornemmelse, tvivler ofte på sig selv og kan have svært ved at beslutte noget Svinger mellem ekstremer af idealisering og nedvurdering af andre, hvilket igen præger det, der sendes tilbage fra de andre omkring mennesket med personlighedsforstyrrelsen Oplever og forestiller sig at blive forladt. Sætter sig i og fastholder let usunde relationer for at undgå at være alene Når livet smerter, reageres med destruktive løsninger og det opleves ikke som muligt at kunne påvirke og præge situationen. Man oplever at ”være” sine følelser og kan ikke umiddelbart andet en følge disse. Kan ikke i situationen ”huske” der findes andre følelser. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Opfattelsen af følelser Hvorfor er det vanskeligere? Det hensigtsmæssige Mange med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Registrerer følelsen og kan oftest forholde sig til den før beslutningen om hvilken reaktion Kan mærke, regulere og reagere ud fra egen følelse, andres følelser og den aktuelle sammenhæng Oplever situationer, der opstår ud fra de aktuelt oplevede realiteter (giver fælles reference når man efterfølgende taler om det skete) Følelsen bliver sandheden, og reaktionen svarer til graden og typen af følelsen Kan mærke, men følelsen er ikke altid i overensstemmelse med den aktuelle situation, og reaktionen kommer straks og ufiltreret, så udtrykket bliver ”ved siden af” den aktuelle sammenhæng Kan miste realitetssansen og blive psykotisk i svære situationer og dermed reagerer på basis af de psykotiske fantasier Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Forsvarsmekanismer Bedst egnet til handout MODNE (Men ikke nødvendigvis hensigtsmæssige) UMODNE (Kendetegner ofte mennesker med borderline) Sublimering – frustration bliver til præstation Fortrængning – man glemmer det, man ikke kan håndtere Intellektualisering – følelser behandles formelt Rationalisering – besværlige følelser bekæmpes med fornuft Isolering – forbindelsen mellem oplevelse og følelse brydes Reaktionsdannelse – man reagerer modsat det, man egentlig ønsker Splitting – personens følelser og forestillinger splittes i sort/hvid-tænkning om sig selv og sine omgivelser. Kan ikke integrere både negative og positive sider i sig selv og andre Idealisering – personen tillægger sig selv eller andre overdrevne positive egenskaber Devaluering – personen tillægger sig selv eller andre overdrevne negative egenskaber - værdiløse og betydningsløse Benægtelse Projektion – man tillægger andre sine egne ubehagelige følelser Projektiv identifikation – det andet menneske ”tager imod” følelsen Acting-out – personen handler impulsivt uden refleksion og uden omtanke for negative konsekvenser Autistisk fantaseren – personen trækker sig tilbage i stedet for menneskelig kontakt, direkte handling og problemløsning Bedst egnet til handout Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Opmærksomhedsøvelse 5 følelser ligger hvor? For megen □ Tilpas □         frygt        For lidt □ Tilpas □         begær Tilpas □         glæde       Tilpas □        sorg       Tilpas □         vrede   ►► Du kan teste flere gange dagligt og arbejde på at øge eller mindske følelsen bevidst Denne øvelse foreslås brugt gennem ugen, når en kraftig følelse opstår. Ved at ”træne” denne form for bevidsthed omkring følelsens niveau kan du regulere den ved at føle efter. Se også under Tema 6 om opmærksomhed. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Den kognitive model TANKER FØLELSER KROP ADFÆRD Hvad der går gennem hovedet på dig. FØLELSER Hvilket humør du er i. Hvordan du "har det". KROP Hvordan du mærker følelsen. Din energi ADFÆRD Det du gør og siger Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Regulering af følelser Intensitet Patient med borderline Normalt stresset i en periode Tegn evt. denne figur på tavle eller whiteboard Bemærk at vi vil komme nærmere ind på denne model I Tema 6 Afslappet person Kedelig? Tid Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse Version oktober 2012 11

Ekstra forslag til hjemmeopgaver Disse hjemmeopgaver involverer venner og/eller familie Tal med en ven eller familiemedlem om, hvordan de havde det i går eftermiddags: Spørg på en nysgerrig og ikke-vidende, ikke-fordømmende måde og forsøg at få fat i så meget som muligt af stemninger, tanker og følelser. Noter dine egne oplevelser i forbindelse med dette og hvordan det føles for andre. Vælg en situation, du har oplevet med en af dine nærmeste, hvor dine følelser blev sat i gang i negativ retning. Gå tilbage til vedkommende og spørg igen på en nysgerrig og ikke-vidende, ikke-fordømmende måde, og forsøg at få fat i, hvilke stemninger, tanker og følelser den anden fik i situationen. Hvilke har I begge haft? Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse