Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle Video Marianne Preus Sørensen
Dagens formål og opbygning Den pædagogiske læreplan Dagens formål og opbygning Læringsmål og tegn på læring Børne- og læringsmiljø Systematik Metoder til arbejdet med den pædagogiske læreplan Fokus på læring og refleksion Dokumentation Evaluering Forløbsskema Vi har et mål Vi ved hvad vi vil opnå 4 faser Børnenes læring AL Vi har et spørgsmål ?? Vi udforsker vores praksis 6 faser Medarbejderens læring Marianne Preus Sørensen
Marianne Preus Sørensen God råd Respekter, at det er to forskellige pædagogiske metoder med to forskellige formål Forløbsskemaet er et redskab til MÅL-rettede læringsforløb AL er en metode til udvikling af børne- og læringsmiljøet Til sammen sikrer begge redskaber, at vi arbejder systematisk med hele den pædagogiske læreplan – både arbejdet med læringsmål (børnenes læring) og arbejdet med udvikling af lærings- og børnemiljøet Marianne Preus Sørensen
Marianne Preus Sørensen Fremtiden Reviderede læreplaner fra ministeriet på vej Afvent melding Al fortsætter – sparring ad hoc Forløbsskema – sparring ad hoc – minikurser på vej Marianne Preus Sørensen