Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Advertisements

Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
At udforske sin egen praksis
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Dagsorden bestyrelseslørdag : Velkommen og præsentation af vores nye bestyrelse : hvor er vi nu i daginstitution Brædstrup? » Hvor.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Velkommen til DLOs konference ”Dokumentation og evaluering”
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Målstyret undervisning
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LÆRING, DER SES!.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Besøg i praksis Efterår 17.
Den pædagogiske læreplan
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
DELTAGELSE I SAMARBEJDE
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle Video Marianne Preus Sørensen

Dagens formål og opbygning Den pædagogiske læreplan Dagens formål og opbygning Læringsmål og tegn på læring Børne- og læringsmiljø Systematik Metoder til arbejdet med den pædagogiske læreplan Fokus på læring og refleksion Dokumentation Evaluering Forløbsskema Vi har et mål Vi ved hvad vi vil opnå 4 faser Børnenes læring AL Vi har et spørgsmål ?? Vi udforsker vores praksis 6 faser Medarbejderens læring Marianne Preus Sørensen

Marianne Preus Sørensen God råd Respekter, at det er to forskellige pædagogiske metoder med to forskellige formål Forløbsskemaet er et redskab til MÅL-rettede læringsforløb AL er en metode til udvikling af børne- og læringsmiljøet Til sammen sikrer begge redskaber, at vi arbejder systematisk med hele den pædagogiske læreplan – både arbejdet med læringsmål (børnenes læring) og arbejdet med udvikling af lærings- og børnemiljøet Marianne Preus Sørensen

Marianne Preus Sørensen Fremtiden Reviderede læreplaner fra ministeriet på vej Afvent melding Al fortsætter – sparring ad hoc Forløbsskema – sparring ad hoc – minikurser på vej  Marianne Preus Sørensen