- for samarbejdspartnere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Integrated Children’s System
Advertisements

Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
OPLÆG DSOG` S EFTERÅRSMØDE ”-vi vil fokusere på hvilke muligheder vi har for at støtte op om kvinder/par i Danmark som ikke vælger at få en abort.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Temadag om ungdomskriminalitet 11. december 2008 Eigtveds Pakhus Opponering om principper for forebyggelse Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Temadag om problemskabende ungegrupperinger
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
DUBU Superbrugerrollen
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Handleplaner psykiatri
Læring gennem registrering og indberetning
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Brugen af bygge dialog i Domea.dk
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Styrelsen for Patientsikkerhed Tilsyn og Rådgivning Syd
Den gode tone Lse.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Inklusion i Folkeskolen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Tendenser i forældresamarbejdet
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsesmøde
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Børne- og Familieafdelingen
Kursus for personer med demens og pårørende
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

- for samarbejdspartnere ICS Statusudtalelse - for samarbejdspartnere

Hvad er ICS? ICS står for Integrated Children´s System. ICS er en helhedsorienteret metode for sagsbehandling og udredning i sager om udsatte børn og unge. ICS som metode bygger på inddragelse af barnet og familien, fokus på ressourcer og problemer og en holistisk tilgang. ICS hjælper socialrådgiveren med at anlægge et helhedsperspektiv i arbejdet omkring barnet, som lovgivningen både kræver og forudsætter. ICS-metoden har fokus på samspillet mellem familie og omgivelser, som er betydningsfuld for barnets/den unges velfærd samt for forældrenes muligheder for at varetage forældrerollen. Teoretiske tilgange bag ICS bidrager til forståelsen af barnets udvikling og trivsel i samspil med den omgivende verden. Fokus er derfor altid på det enkelte barn eller den unge, og på forældrenes kompetencer til at imødekomme barnets behov og sikre dets udvikling. Systematikken i ICS understøtter intentionerne i anbringelsesreformen ved at systematisere de seks punkter, der indgår i undersøgelse og handleplan samt hjælper med at definere hensigten og målet med en indsats. ICS understøtter samtidig intentionerne i Barnets Reform, da barnets behov sættes i fokus. ICS er den socialfaglige metode, som danner metodisk grundlag for DUBU.

ICS trekanten ICS bygger på, at udviklingen hos barnet formes i samspillet mellem 3 hovedområder: Barnet/den unges udviklingsmæssige behov Forældrekompetencer Familieforhold – familie og omgivelser

Anvendelse af ICS ICS anvendes i hele sagsgangen: - risikovurdering - forebyggende arbejde - den børnefaglige undersøgelse - udarbejdelsen af statusudtalelsen af barnet fra plejefamilie, opholdssted, sundhedspersonale, institution, børnehave, skole, ol. - udarbejdelsen af og opfølgning på mål for indsatsen i handleplanen

Statusudtalelsens emner Data – det er super rart at få klassetrin på… Sundhedsforhold Skoleforhold og læring Fritidsforhold og venskaber Udvikling og adfærd Familieforhold Din faglige vurdering Overordnet og yderligere beskrivelse af barnet/den unge Orientering og inddragelse af barnet/den unge og forældrene https://socialstyrelsen.dk/filer/tvaergaende/ics-121-statusudtalelse- ved-opfolgning-pa-anbringelse_kombit.docx

At skrive en statusudtalelse … Tone og ordvalg: Pas på med brugen af meget værdiladede ord. Både positivt hvor udtalelsen næsten bliver idylliserende og negativt, hvor udtalelsen kan tolkes som om at opgaven ikke magtes eller at man ikke kan lide barnet. Ressourcer og Problemer: Vær grundig med at beskrive både ressourcer og problemer. Det er en god øvelse at overveje barnets ressourcer og problemer og tale/skrive om det, da det påvirker skrivers tænkning og dermed handling omkring barnet.

At skrive en statusudtalelse … Objektivt/subjektivt: En subjektiv beskrivelse kan ikke undgås. Overvej at udarbejde udtalelsen så professionelt som muligt ved at forholde dig til punkterne nøgternt. Skriv kun i de emner, du har en viden om eller som er vigtige i forhold til netop det barn, der beskrives. Hvis emnet ”Fritidsforhold og venskaber” ikke er relevant i forhold til det beskrevne barn, skriv fx "Intet at bemærke, udvikler sig alderssvarende". Overvej, hvad barnets nærmeste udviklingszone er. Brug ikke ”jeg syntes- jeg mener” Brug hellere ”jeg ser – jeg oplever – jeg vurderer” Pas på med for mange vurderinger – beskriv barnets faktiske adfærd.

At skrive en statusudtalelse … Ordenes følsomhed Udtalelsen skal læses af sagens parter. Derfor er det vigtigt, at skriver kan stå ved det skrevne, både overfor barnet og forældrene. Det kan specielt være svært at beskrive under punktet ”Familieforhold”, fordi dette punkt kan være meget følsomt for forældrene. Vær grundig med at uddybe det skrevne da det kan tage toppen af forældrenes frustration, hvis det skrevne er velbeskrevet og velbegrundet. En gylden regel: Den, der udarbejder statusrapporten, er den, der gennemgår det skrevne med forældremyndighedsindehaver eller værge.

At skrive en statusudtalelse … Hvad skal man skrive i en statusudtalelse? Giv et billede af barnets udvikling og de vanskeligheder, der skal arbejdes med fra din faglige vinkel. Udfyld kun felter, hvor du har faglig eller konkret viden. Beskriv ressourcer, ikke kun problemer. Ved problemer, beskriv hvor længe de har stået på, og hvad der indtil nu er gjort for at løse dem. Gør informationskilder tydelige, fx ved at skrive: ”mor siger”. Beskriv varighed og hyppighed konkret i stedet for ord som ”ofte” eller ”nogle gange”. Undgå indforståede fagtermer – brug almindelig dansk, som kan forstås både af familien og andre faggrupper.  

Aldersopdelte fokusområder https://socialstyrelsen.dk/tva ergaende- omrader/sagsbehandling- born-og-unge/ics/materialer- og- redskaber/hjaelpeberedskab er/aldersopdelte- fokusomrader

Få hjælp til udfyldelsen her: Skoleområdet: https://socialstyrelsen.dk/filer/born/sagsbehandling/ics-filer/ics- blanketter-og-vejledninger/ics-statusudtalelse/3-dubu-130- vejledning-skoleomradet_rettet11-12-12-docx.docx Sundhedsfaglig personale: https://socialstyrelsen.dk/filer/born/sagsbehandling/ics-filer/ics- blanketter-og-vejledninger/ics-statusudtalelse/1-dubu-130- vejledning-sundhedspersonale_rettet11-12-12-docx.docx

Forventningsafstemning Hvad kan I forvente af os? Hvad forventer vi af jer?

Spørgsmål?