Faglig udvikling i praksis 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Madkamp - DM i madkundskab
ORGANISATION workshop
Brobygning – EUD og efterskolerne
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Studieretningsprojektet
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Velkommen.
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Hvad går det hele ud på?.
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Baseline.
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Styrkede gymnasiale uddannelser
Fælles ledelsesgrundlag
Styrkede gymnasiale uddannelser
Reformen.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Nye forstander på efterskoler 2016
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
International økonomi for matematikere
Karrierelæring Kolding Gymnasium
Teoretisk Pædagogikum
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Er græsset også grønt om natten.
Børne- og undervisningsudvalget den
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
FiP Design efter reformen
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Titel på videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Innovation i Naturfaglige fag
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Undervisningsplanlægning
FIP Billedkunst efter reformen
FiP Design efter reformen
Præsentationens transcript:

Faglig udvikling i praksis 2017 Billedkunst Design og arkitektur Design Titeldias René Bühlmann 9. marts 2017

Høringsmaterialet Alt af relevans for høringen ligger på høringsportalen: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/60367 Høringsdokument Høringsbrev Høringsliste Bekendtgørelsesudkast Læreplaner htx Læreplaner hhx Læreplaner stx Læreplaner hf/hf-e Læreplaner valgfag Tekstdias René Bühlmann 9. marts 2017

Læreplaner til høring Billedkunst B og C stx Billedkunst C hf/hfe Design og arkitektur B valgfag Design og arkitektur C stx og hf/hfe Design B htx René Bühlmann 9. marts 2017

Kommissorium Faglig fordybelse Innovative kompetencer Digitale kompetencer Globale kompetencer Karrierekompetencer Demokratisk forståelse Skriftlig formidling Nytænkning af samspil mellem fagene Særlig indsats i matematik En række særfaglige ændringer m.m. René Bühlmann 9. marts 2017

Ændringer i læreplanerne De fire ‘nye’ kompetencer omtales i forskellige afsnit Obligatorisk tilføjelse til 2.1 Faglige mål: - behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder Obligatorisk tilføjelse 2.2 Kernestof: - gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber Obligatorisk tilføjelse om omfang af læst stof: afsnit 2.4 Prøveform i bk uden 48-timers forberedelsestid, i stedet 60 min. Prøveform i de uden forberedelsestid Et nyt C-fag i den obligatoriske kunstneriske valgblok: design og arkitektur Design B og C i stx/hf skifter navn til design og arkitektur; design B på htx skifter ikke navn René Bühlmann 9. marts 2017

Det nye kunstneriske fag Design og arkitektur har en plads i rækken af mulige obligatoriske kunstneriske fag i stx af flg. grunde: design har en stærk innovativ profil design hører naturligt hjemme blandt produktorienterede fag Kommissoriet fra ministeriet lød: Et nyt fag, design og arkitektur, indgår som muligt obligatorisk kunstnerisk fag i stx. Faget har et almendannende indhold, som omfatter sammenhænge mellem design og designhistorie, arkitektur og idéhistoriske strømninger. I læreplanen står: ”Design og arkitektur ses som afhængige af tid, sted, kultur og samfund, og viden herom medvirker til at styrke fagets almendannende og studieforberedende dimension.” René Bühlmann 9. marts 2017

Hensigten med læreplanerne Færre detaljerede krav Mere fleksibilitet og flere toningsmuligheder Plads til visualiserende kunstarter Plads til digitaliserede visuelle udtryksformer Større fokus på processer Billedkunst OG visuel kultur René Bühlmann 9. marts 2017

Proces - læreplaner Januar 2017: Læreplanerne bearbejdet på baggrund af FIP og forelagt Ministeren. Februar 2017: Læreplaner er i ekstern høring 28/2 – 27/3 Læreplanernes bearbejdes på baggrund af høringen og forelægges Ministeren. Februar – april 2017: FIP – heldagskurser om de nye læreplaner for alle fag og faglige samspil i alle de gymnasiale uddannelser. Forår 2017: Læreplaner udstedes. René Bühlmann 9. marts 2017

Proces - vejledninger Forår 2017: Vejledninger til alle læreplaner skrives med input fra FIP Sommeren 2017: Vejledninger til alle læreplaner udsendes. René Bühlmann 9. marts 2017

Workshop I – rumlige fænomener BK og DE Eleverne skal kunne reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur (DE) … - udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling (BK) René Bühlmann 9. marts 2017

Workshop II - teori, praksis og analyse BK Om fagets formål: Formålet med faget er, at der opnås viden gennem ”æstetiske oplevelser og arbejdsprocesser, hvor praksis, analyse og teori vekselvirker i undersøgelsen af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger.” Fra 2.1 Faglige mål Elever skal kunne: - undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori René Bühlmann 9. marts 2017

Workshop III - Visuelle kulturer, digitale kunstformer BK Om fagets identitet: I faget oplever og undersøger eleverne forskellige visuelle fænomener, herunder visuelle kulturer, traditionelle kunstformer, nutidens kunstformer samt arkitektur, og eksperimenterer med dem for at opnå visuel, æstetisk og innovativ viden og kompetence. I kernestoffet indgår: - visuelle værker, fænomener og kulturer René Bühlmann 9. marts 2017

Workshop II - Iterative processer, idé- og kreativitetsudvikling DE Fra 2.1 Faglige mål: Eleverne skal kunne - arbejde iterativt René Bühlmann 9. marts 2017

Workshop III - research/teori i praktiske processer DE Om fagets identitet: …. Faget baseres først og fremmest på projekter, der integrerer praktiske og teoretiske dimensioner. Gennem fagets praktiske dimension får eleverne indblik i og erfaring med processer, der er principielt identiske med dem, der indgår i designere og arkitekters daglige arbejde. Design ses som en proces, hvor forestillinger om mulige løsninger udvikler sig dynamisk. Designanalyse er det element, der etablerer sammenhæng mellem fagets praktiske og teoretiske side. René Bühlmann 9. marts 2017

Arbejdet i workshoppen udkast til undervisningsforløb, der inddrager workshoppens tema kommentarer til nye dele af læreplanerne forslag til formuleringer, der kan bruges i vejledningen udkastene, kommentarer og forslag skal dels kunne bruges i undervisningen i det første år af reformen og dels give input til udarbejdelsen af de kommende vejledninger i faget Hver gruppe vælger en referent, der sender gruppens udkast til Bonnie Bay Andersen (BK), asgbb@aarhusstatsgymnasium.dk Mart Tiemensma (DE), marttiemensma@mac.com Kommentarer til nye dele af læreplanerne og forslag til formuleringer, der kan bruges i vejledningen, sendes til René Bühlmann, rene.buhlmann@stukuvm.dk René Bühlmann 9. marts 2017