Faglig udvikling i praksis 2017 Billedkunst Design og arkitektur Design Titeldias René Bühlmann 9. marts 2017
Høringsmaterialet Alt af relevans for høringen ligger på høringsportalen: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/60367 Høringsdokument Høringsbrev Høringsliste Bekendtgørelsesudkast Læreplaner htx Læreplaner hhx Læreplaner stx Læreplaner hf/hf-e Læreplaner valgfag Tekstdias René Bühlmann 9. marts 2017
Læreplaner til høring Billedkunst B og C stx Billedkunst C hf/hfe Design og arkitektur B valgfag Design og arkitektur C stx og hf/hfe Design B htx René Bühlmann 9. marts 2017
Kommissorium Faglig fordybelse Innovative kompetencer Digitale kompetencer Globale kompetencer Karrierekompetencer Demokratisk forståelse Skriftlig formidling Nytænkning af samspil mellem fagene Særlig indsats i matematik En række særfaglige ændringer m.m. René Bühlmann 9. marts 2017
Ændringer i læreplanerne De fire ‘nye’ kompetencer omtales i forskellige afsnit Obligatorisk tilføjelse til 2.1 Faglige mål: - behandle problemstillinger i samspil med andre fag - demonstrere viden om fagets identitet og metoder Obligatorisk tilføjelse 2.2 Kernestof: - gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber Obligatorisk tilføjelse om omfang af læst stof: afsnit 2.4 Prøveform i bk uden 48-timers forberedelsestid, i stedet 60 min. Prøveform i de uden forberedelsestid Et nyt C-fag i den obligatoriske kunstneriske valgblok: design og arkitektur Design B og C i stx/hf skifter navn til design og arkitektur; design B på htx skifter ikke navn René Bühlmann 9. marts 2017
Det nye kunstneriske fag Design og arkitektur har en plads i rækken af mulige obligatoriske kunstneriske fag i stx af flg. grunde: design har en stærk innovativ profil design hører naturligt hjemme blandt produktorienterede fag Kommissoriet fra ministeriet lød: Et nyt fag, design og arkitektur, indgår som muligt obligatorisk kunstnerisk fag i stx. Faget har et almendannende indhold, som omfatter sammenhænge mellem design og designhistorie, arkitektur og idéhistoriske strømninger. I læreplanen står: ”Design og arkitektur ses som afhængige af tid, sted, kultur og samfund, og viden herom medvirker til at styrke fagets almendannende og studieforberedende dimension.” René Bühlmann 9. marts 2017
Hensigten med læreplanerne Færre detaljerede krav Mere fleksibilitet og flere toningsmuligheder Plads til visualiserende kunstarter Plads til digitaliserede visuelle udtryksformer Større fokus på processer Billedkunst OG visuel kultur René Bühlmann 9. marts 2017
Proces - læreplaner Januar 2017: Læreplanerne bearbejdet på baggrund af FIP og forelagt Ministeren. Februar 2017: Læreplaner er i ekstern høring 28/2 – 27/3 Læreplanernes bearbejdes på baggrund af høringen og forelægges Ministeren. Februar – april 2017: FIP – heldagskurser om de nye læreplaner for alle fag og faglige samspil i alle de gymnasiale uddannelser. Forår 2017: Læreplaner udstedes. René Bühlmann 9. marts 2017
Proces - vejledninger Forår 2017: Vejledninger til alle læreplaner skrives med input fra FIP Sommeren 2017: Vejledninger til alle læreplaner udsendes. René Bühlmann 9. marts 2017
Workshop I – rumlige fænomener BK og DE Eleverne skal kunne reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur (DE) … - udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling (BK) René Bühlmann 9. marts 2017
Workshop II - teori, praksis og analyse BK Om fagets formål: Formålet med faget er, at der opnås viden gennem ”æstetiske oplevelser og arbejdsprocesser, hvor praksis, analyse og teori vekselvirker i undersøgelsen af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger.” Fra 2.1 Faglige mål Elever skal kunne: - undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori René Bühlmann 9. marts 2017
Workshop III - Visuelle kulturer, digitale kunstformer BK Om fagets identitet: I faget oplever og undersøger eleverne forskellige visuelle fænomener, herunder visuelle kulturer, traditionelle kunstformer, nutidens kunstformer samt arkitektur, og eksperimenterer med dem for at opnå visuel, æstetisk og innovativ viden og kompetence. I kernestoffet indgår: - visuelle værker, fænomener og kulturer René Bühlmann 9. marts 2017
Workshop II - Iterative processer, idé- og kreativitetsudvikling DE Fra 2.1 Faglige mål: Eleverne skal kunne - arbejde iterativt René Bühlmann 9. marts 2017
Workshop III - research/teori i praktiske processer DE Om fagets identitet: …. Faget baseres først og fremmest på projekter, der integrerer praktiske og teoretiske dimensioner. Gennem fagets praktiske dimension får eleverne indblik i og erfaring med processer, der er principielt identiske med dem, der indgår i designere og arkitekters daglige arbejde. Design ses som en proces, hvor forestillinger om mulige løsninger udvikler sig dynamisk. Designanalyse er det element, der etablerer sammenhæng mellem fagets praktiske og teoretiske side. René Bühlmann 9. marts 2017
Arbejdet i workshoppen udkast til undervisningsforløb, der inddrager workshoppens tema kommentarer til nye dele af læreplanerne forslag til formuleringer, der kan bruges i vejledningen udkastene, kommentarer og forslag skal dels kunne bruges i undervisningen i det første år af reformen og dels give input til udarbejdelsen af de kommende vejledninger i faget Hver gruppe vælger en referent, der sender gruppens udkast til Bonnie Bay Andersen (BK), asgbb@aarhusstatsgymnasium.dk Mart Tiemensma (DE), marttiemensma@mac.com Kommentarer til nye dele af læreplanerne og forslag til formuleringer, der kan bruges i vejledningen, sendes til René Bühlmann, rene.buhlmann@stukuvm.dk René Bühlmann 9. marts 2017