Bertel Haarder (Undervisningsminister) :

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lærerprofessionen.
Advertisements

Lærerprofessionen - en definition.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Budskab Synlig læring skaber nye rammer og forudsætninger for: Tydelige forventninger (motivationsorienteringer) Feedback/feedforward Læringsprogression.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Efterskole Projekt AIESEC Danmark. Hvad er AIESEC? Verdens største studenterdrevne organisation Til stede i mere end 125 lande Over medlemmer.
Skolestruktur i Fredericia Set med lærerøjne Lisa Mikkelsen Distriktstillidsmand Erritsø Fællesskole afd. Bygaden.
Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Evaluering.
Madkamp - DM i madkundskab
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et pilotprojekt på naturskolen
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Praksiseksempel fra Teater GROB
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Skolernes kvalitetsrapport
Selvets kultur.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Det gode møde i folkeskolen
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Åndens Frugter – Åndens Gerninger Gal.5v22
Kursus for nye efterskoleledere
Styrkede gymnasiale uddannelser
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Samtale om folkeskolen i
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Bertel Haarder (Undervisningsminister) : ”Ændringerne i folkeskole er vedtaget af en massivt flertal i Folketinget”

Niels Hausgaard (Sanger) : ”Er de fleste de bedste – eller bare de fleste?”

Thulas Nxesi (Præsident EI) : ”Udannelse er så integreret i samfundet og kulturen, at vi ikke kan besvare spørgsmålet, ’hvilken type uddannelse har vi brug for?’ – uden at referere til vores visioner for, hvilket samfund vi ønsker.”

Thulas Nxesi (Præsident EI) : ”Men lærerne og deres fagforeninger har et særligt ansvar for vedholdende at insistere på, at hele samfundet deltager i debatten om, hvilken form for uddannelse vi har brug for. Vi kan opstille to hovedlinjer, der ligger til grund for, hvad uddannelse skal være: Education for human capital eller education for social democracy.”

Education for human capital or education for social democracy.

Ændringer i folkeskoleloven: Nationalt testprogram Kvalitetsrapporter Kvalitetsstyrelse Elevplaner Kanon i flere fag Markedsgørelse - afprofessionalisering

Ændringer i folkeskoleloven: Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere gør dem fortrolige med dansk kultur og historie giver dem forståelse for andre lande og kulturer bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Tidligere formålsparagraf: Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.

Regeringens strategi: Katastrofebillede (PISA) Ignorere al debat Styre medierne Pacificere forskerne Kontraktpolitik Lammet opposition

DLF’strategi: Aldrig anbefale ændringer der giver eleverne dårligere undervisning. Altid præsentere konstruktive alternativer.

Bent Hansen (kredsformand i DLF) : ” DLF med Anders Bondo i spidsen har nu i mindst 2 år fulgt en kommunikationsstrategi gående ud på at blive stuerene og dermed gøre op med forestillingen om, at vi er permanente nej-sigere. Anders er gang på gang kommet med alternative forslag til forbedringer. Det har bare ikke virket. ”

Bent Hansen (kredsformand i DLF) : ” Vi skal være en fagforening, der kæmper for vores medlemmers løn- og arbejdsvilkår. Det gør man nu en gang bedst ved at kommunikere klart og entydigt. Vi er en fagforening og ikke en kaffeklub. ”

Læserbrev (Folkeskolen, 2. marts): ”Månedens Skole kalder Anders Bondo Christensen og Bertel Haarder et nyt fælles projekt. Nu ved alle vi, der arbejder i marken til daglig, at lærerne altid har udført et gedigent stykke arbejde, så det kan da kun være Anders Bondo og Bertel Haarder, der synes, at vi har brug for at reklamere for os selv over for hinanden” To relevante iagttagelser: LÆRERNE ved godt, at de er gode – men det gør andre IKKE! Er formidling af de gode eksempler det samme som ”reklame” i medlemmernes øjne – for så har vi en lidt større opgave end ellers.

En samfundsmodel DET PROFESSIONELLE DE INDRE LINJER BUREAUKRATI VIDEN OG ”PRODUKTION” MAGT OFFENTLIGHEDEN STEMMER

Nye politiske signaler Perspektiver: Nye politiske signaler Erkendelse: Ændringer forudsætter lærernes opbakning Samarbejde med andre interessenter Skabt mod til forskere mm. Ny politisk situation To relevante iagttagelser: LÆRERNE ved godt, at de er gode – men det gør andre IKKE! Er formidling af de gode eksempler det samme som ”reklame” i medlemmernes øjne – for så har vi en lidt større opgave end ellers.

Konklusion: ”Læreren er, at det kan betale sig at være vedholdende, og at vi indimellem bliver nødt til at væbne os med tålmodighed - selv om det i situationen kan virke urimeligt.” Vær aktiv – forandringen kommer ikke af sig selv Brug hele organisationen – den kollektive intelligens. Skab alliancer To relevante iagttagelser: LÆRERNE ved godt, at de er gode – men det gør andre IKKE! Er formidling af de gode eksempler det samme som ”reklame” i medlemmernes øjne – for så har vi en lidt større opgave end ellers.