Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Overordnet målsætning:
Dialog og læring i klagesager
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
God trivsel = God læring
Arbejdspladsudvikling
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Vi gennemførte en række interview ifm
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Kvantitative metoder
Velkommen. . Agenda: Velkomst Status på skolesammenlægningerne Kort ref. fra sidste møde Grundregler for Skolen Evt.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Muligheder og rettigheder
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Sådan bruger du præsentationen
Produkt 7 IT- didaktisk design Jonas, Michael og Helena.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
ADHD..
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Team Nordahl og Skibet Skole
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Produktionsskoleseminar Nuuk, august 2017
Undervisningsmiljøvurdering Bieringhus Efterskole
Opfylder vi kursisternes behov?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Tilslutning til den nye inddrivelsesløsning
Karakterer og læring.
Velkommen til fagligt samspil
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Fra anledning til udvikling
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Socialtilsyn årsmøde 2017 - Faglig session: Autisme Præsentation af: … E-mail: Maen@UNF.dk Side 1 ud af 10 Side X ud af Y

1. Hvem er jeg? …, 24 år Sputnikkollegiet (Botilbud i Virum) Autismediagnose (Aspergers Syndrom) og ADD (Attention Deficit Disorder) Hvad vil det sige for mig at have AS & ADD? Arbejder som IT-tekniker for … Side 2 ud af 10

2. Min baggrund Fik diagnosen som 18-årig Var tæt på at få bevilget §107 (botilbud) som 19-årig, men man mente ikke at alt støtte inden for §85 var forsøgt endnu. Fik §85-støtte i 5 år imens jeg boede ude. Dette var ikke nok støtte. I perioden på de 5 år oplevede jeg nogle nederlag; … For 10 måneder siden, fik jeg bevilget §107 og flyttede ind på Sputnikkollegiet. Side 3 ud af 10

3. Siden indflytningen på Sputnikkollegiet Fået 6-måneders praktikplads med efterfølgende 6-måneders løntilskud, og med henblik på fastansættelse til oktober. Ingen sygedage i den periode Arbejdsglæde & Motivation Lært utroligt mange nye ting om IT Fået godt samarbejde med mine kollegaer og et sted hvor jeg føler mig velkommen og føler jeg gør en forskel Hvad jeg får ud af tilbuddet: Ej isoleret – er det vigtigste for mig Er en del af et fællesskab Har noget at stå op til Har et fast netværk Noget at støtte mig op af Kollegiestøtte, som følger op på mig Sociale aktiviteter Generel velbefindende Bedre spisevaner God daglig rytme Har udviklet mig socialt Side 5 ud af 10

4. Rammerne for det optimale interview Har ikke selv oplevet et møde med et tilsyn Men kan trække på mine med-kollegieaners erfaringer og forestilling om det Forberedelse Få tilsendt nogle spørgsmål på forhånd Er rart at blive forberedt på forhånd, så man ved hvad man går ind til og så man kender rammerne; Hvem deltager? Hvad omhandler det? Hvor langt tid? Hvor? De 9 H’er er gode at tage udgangspunkt i Single interview frem for gruppe interview Hellere 3 single interviews at 5 minutter end et 1 gruppe interview af 15 minutter, da det kan være forvirrende om hvem der siger hvad Rundtur omkring kollegiet, og fortælle om diverse steder (noget at tale ud fra) Stille så konkrete og uddybet spørgsmål som muligt Spørge grundigt ind til ”hvorfor”, man har den holdning, der er ofte et dybere grundlag Side 6 ud af 10

Side 7 ud af 10

5. Relevante ting at tale med tilsynet om Udviklingsvilkår Hvilke ting stilles der til rådighed for os til udvikling? Er der de rammer der skal til for at anvende dem? Er der mulighed for at du kan udvikle dig på bostedet? Hvad er jeg glad for herude? Hvad gør mig glad til daglig ved tilbuddet? Hvad er jeg ikke så glad for ved tilbuddet herude? Hvad mangler der? Hvad kan der gøres bedre? Hvad skal der arbejdes på? Hvad skal der til for at jeg bliver får det endnu bedre herude? Side 8 ud af 10

6. Hvad jeg har brug for at vide om tilsynet, for at tilsynet får noget brugbar viden af mig? Hvad er jeres rolle? Hvad laver i? Hvor tit kommer i herud? Hvad kommer der ud af jeres arbejde? Hvis det er en rapport, hvad gøres der så ved den, hvordan sørges der for at nogle af de ting der ønskes forbedret rent faktisk gøres, og hvordan tjekkes op på det. Side 9 ud af 10

7. Mine råd til Socialtilsynet Stille meget konkrete spørgsmål, både åbne og lukkede. Jo mere specifikt jo nemmere at besvare. Ændre på lovgivningen, mindre dokumentation, mere tid med de unge Personalet skal bruge mest muligt tid med de unge. Der bruges alt for meget tid på kontorarbejde og dokumentation af alle de ting der er blevet lavet krav på. Det virker lidt som spildtid og mangel på tillid. De 9 H’er Sende spørgsmål ud Spørgeskemaer Tjekke op på at de ting der skal arbejdes på, rent faktisk sker Det færdige produkt bør alle få lov til at se. Evt. rapporten eller konklusionen, og hvad der skal arbejdes på. Så har alle et ansvar for at være med til at det skal udvikles / opretholdes. Side 10 ud af 10