Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Hvorfor mistes kunder? Nevø-effekten Pris Ønsker Service/opmærksomhed
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Workshop almene boligdage
Skoleparathed.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
God trivsel = God læring
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Mestring og relationsbehandling
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At høre stemmer – en fælles indsats.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Jeg støtter barnet ved:
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ledelse og kollega-adfærd
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Sådan bruger du præsentationen
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Målrettet kommunikation
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Konflikter og kommunikation
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Optrappende og afspændende sprog
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 6: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kommunikationskursus
Præsentationens transcript:

Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Sådan bruger du værktøjskassen Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Tilknytning og relationer God kommunikation er noget man lærer i samspil Gennem hele liv og opvækst Tillid til andre og sig selv (selvkærlighed og selvhad) [Indsæt evt. Tryghedscirkelen fra værktøjskassen] Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvad er tilknytning? Barnets emotionelle bånd til deres primære omsorgsperson Relationer mellem voksne Har barnet oplevet sit tilknytningsbehov dækket, vil det have forventning om at fx venner og partnere i fremtiden også vil være en kilde til tryghed og støtte Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Tryghedscirklen TRYG BASE TRYG HAVN Fokus på barnets behov Jeg har brug for at du …. Pas på mig Vær god ved mig Hjælp mig Glæd dig med mig TRYG BASE Støt min udforskning Jeg har brug for at du …. TRYG HAVN Tag imod mig når jeg søger dig Beskyt mig Trøst mig Værdsæt mig Organiser mine følelser Altid: Vær STØRRE, STÆRKERE, VIS og VENLIG Altid når det er muligt: Følge barnets behov Altid når det er nødvendigt: Vise lederskab © Cooper, Hoffman, Marvin & Powell, 2000 Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Tilknytningsvanskeligheder Begrænsede tryghedscirkler Jeg agerer som om jeg har brug for trøst og beskyttelse Jeg viser ikke mine behov MEN: Det gør os utilpasse, så …. Jeg har brug for at du …. Pas på mig Vær god ved mig Hjælp mig Glæd dig med mig TRYG BASE Støt min udforskning Jeg har brug for at du …. Tag imod mig når jeg søger dig TRYG HAVN MEN: Det gør os utilpasse, så …. Jeg agerer som om jeg har brug for at udforske eller at være fjern Beskyt mig Trøst mig Værdsæt mig Organiser mine følelser Jeg viser ikke mine behov Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Tilknytning og interpersonelle problemer Positiv model af anden person ambivalent sikker Negativ model af selv Positiv model af selv frygtsom afvisende Forholdet mellem tilknytning og relationelle vanskeligheder. Borderlinepatienter vil oftest være i det ambivalente eller frygtsomme mønster. Negativ model af anden person Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Eksempler på god kommunikation ”Når jeg ser... at du kommer en time senere end aftalt......” “Jeg bliver ked af det, fordi jeg...” ”Jeg har brug for respekt for de aftaler, vi laver …” …………………………………. Mindre god - Kan give negative reaktioner ”Når du er upålidelig…”  ”Jeg føler mig ignoreret...”  ”Jeg vil have, at du respekterer mig” …………………………………. ………………………………….. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvordan kan man udtrykke sine behov? Underkastende /passiv Assertiv Aggressiv Krænker sig selv Krænker ingen Krænker andre Undskyldende Handlekraftig Arrogant Afhængig Besluttende Angribende Hjælpeløs Spontan Bebrejdende Martyr Ærlig Manipulerende Magtesløs Accepterende Dominerende Undvigende Risikovillig Beskyldende Osv. Lad evt- deltagerne ”summe” sammen parvis, om de kan genkende sig selv i nogle af positionerne/felterne Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Assertiv kommunikation Optrappende sprog Nedtrappende sprog Du-sprog Jeg sprog Afbryder Lytter aktivt Ligeglad Interesseret Ledende spørgsmål Åbne spørgsmål Bebrejder Udtrykker ønsker Går efter personen Går efter problemet Fokus på fortiden Fokus på nutid/fremtid Abstrakt Konkret ”Aldrig” og ”Altid” ”Nogle gange” og ”Lige nu” Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Enkel kommunikation TAL ÉN AD GANGEN TAL DIREKTE TIL PERSONEN TAL FOR DIG SELV, BRUG ”JEG” PRØV AT TALE KLART, ROLIGT OG POSITIVT SPØRG DIREKTE I STEDET FOR AT ”GÆTTE” GIV HJÆLP, NÅR EN ANDEN KAN VÆRE SVÆR AT FORSTÅ GIV OPMUNTRING, STØTTE OG POSITIVE KOMMENTARER HOLD IGEN MED IRONI OG KRITIK Dette er enkle regler der sænker stress-niveauet og som tager hensyn til evt symptomer. Regler kan drøftes i gruppen - er det regler der kan gælde både i gruppen, men også i familien eller blandt venner ? Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse