Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

forældre og klassens sociale liv.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "forældre og klassens sociale liv."— Præsentationens transcript:

1 forældre og klassens sociale liv.
Om trivsel, involvering og konflikthåndtering. Vemmedrupskolen mandag d. 3. november 2008

2 Det lange seje træk… hverdagen Højtidelige lejligheder Oplæg
…og afbrydelser, kommentarer og undren Gruppedebatter, når vi har brug for det. Hvordan kommer vi videre?

3 Godt socialt liv i klassen?
Børn, der kommer glade i skole Børn, der går glade hjem fra skole Børn, der har overskud til at lære

4 Godt socialt klima… Mange er indbyrdes venner
Kan godt lide at være sammen med hinanden Gode til at hjælpe hinanden Kan stole på hinanden (Ikke snyder og bagtaler)

5 Bliver påvirket af… Forældrenes indstilling til skolen og undervisningen Og de andre børn i klassen… I hvilken udstrækning konflikter og problemer tages op i klassen Og hvordan dette løses

6 Viser sig som…. Stort realistisk kendskab til venners forestillinger og forventninger Risikoadfærd mindre udbredt i disse klasser.

7 Hvornår er man glad? Anerkendt, som den man er
Og ikke har lyst til (eller selv bliver udsat for) Sige grimme ting, gør nar eller bruge øgenavne Helt overse én eller med vilje prøve at lukke én ude fra kammeraterne Slå, sparke, rive i håret, skubbe eller lukke nogen inde Fortælle løgne eller sprede falske rygter om én eller sende ubehagelige sedler, chat eller SMS’er og prøve at få andre til ikke at kunne lide ham eller hende.

8 Børn gør som deres forældre… Det, der er vigtigt hjemme er sandheden…

9 Identiteten Familien Fritid i ”klub” Skolen Sammen med kammerater

10 Forældre, der taler dømmende og nedsættende om andre børn (og mennesker) er med til at skabe børn, som dømmer og nedværdiger.

11 Go’e gaver…. Ku’ løse konflikter Ku’ li’ sig selv…. Styrke selvværdet.
Ha’ fortrolige voksne og venner

12 Voksenrollen (især forældrerollen) er hamrende vigtig
Vis interesse Tag dem alvorligt Giv klare meldinger – vær tydelig og synlig Styrk deres selvværd – bl.a. ved at lære konfliktløsning og at tage beslutninger.

13 RESPEKT… Hvilke handlinger gør jeg for at få respekt frygt Respekt
f.eks fysisk eller psykisk vold Fratage privilegier f.eks dialog Vi dømmer Respekt frygt tillid Had Hævn Angst Glæde Opmærksomhed nærvær Søger efter at få ret Det ekskluderende Hvad gør handlingerne ved mig (følelser) Søger efter sandhed Det inkluderende Pia Borg

14 3 svar på konflikter GÅ SLÅ STÅ Undvige, undskylde, ignorere, flygte
Give igen af samme mønt, angribe, sarkasme, trusler, fysisk og psykisk vold STÅ Erkende uenighed, stoppe op, spørge, undre sig

15

16 Adfærd som optrapper Råbe Generaliseringer
Knyttede næver og korslagte arme Uklar tale Krav og kommandoer Overskrider grænser Blander person og handling Generaliseringer Du..sætninger Bagatelliserer Afbryder Dækker over egne fejl Bebrejder Ser på fortiden

17 Adfærd som afspænder Rolig stemmeføring Åben krop
Øjenkontakt Tydelige signaler Behov og bekymring At vise grænserespekt, at blive på egen banehalvdel At adskille person fra handling At konkretisere Jeg…sætninger Respektere den andens bestemmelse af grad af alvor Lytter Erkender egne fejl

18 Hvilken rolle kan forældrerådet have for at få det sociale liv i klassen til at fungere?
Forældrerådet kan være med til at skabe ånden i samværet voksne og børn børn og børn Voksne og voksne.

19 Hvordan får vi alle forældre til at føle sig anerkendt?
Man skal føle sig velkommen, nødvendig ….. og savnet, hvis man skulle være forhindret i at være med i fællesskabet. Samværet mellem forældrene skal opleves værdifuldt.

20 F.eks. … Dele klassen op (objektivt) således, at hver forældre i kontaktforældregruppen er ansvarlig for kontakten (ringe, invitere, sidde sammen med,…) Lave arrangementer, hvor der diskuteres og inspireres omkring et fælles tema. Det kan f.eks. være mobiltelefoner. Det kan også være temaer, som er aktuelle i undervisningen.

21 Lære at være nysgerrig, undrende og spørgende.
Sørge for, at forældrene bliver blandet, så de lærer hinanden at kende (man søger jo altid det sikre) ”fri leg” er ikke sjovt for et barn, der er (føler sig) isoleret; det er det heller ikke for barnets forældre… Lære at være nysgerrig, undrende og spørgende.

22 Forslag Kontaktforældrene er ansvarlige for sammen med lærerteamet at understøtte skolens arbejde. Kontaktforældrene er ansvarlige for at lave arrangementer, som udvikler. Kontaktforældrene er ansvarlige for, at alle forældre deltager i arrangementerne. hvordan kan det gøres???

23 Hvordan kan det faglige inspirere til forældrearrangementer?
1. Kontaktforældrene er ”ansvarlige” for sammen med lærerteamet at understøtte skolens arbejde. Hvordan kan det faglige inspirere til forældrearrangementer? Hvordan bør kontaktforældrene forholde sig til eller indgå i klassens konflikter?

24 2. Kontaktforældrene er ”ansvarlige” for at lave arrangementer, som udvikler.
Hvad kan indholdet være? Dele af forældrerollen Debatter om tidens pædagogiske varme kartofler Debatter i forlængelse af undervisningen Hvordan kan formen være? Oplæg udefra Cafedebatter Oplæg fra børnene – f.eks. fremlæggelse af deres produkter som afslutning på forløb

25 Hvordan kan forældrerådet sikre det? Ideer til, hvad man kan gøre…
3. Kontaktforældrene er ”ansvarlige” for, at alle forældre deltager i arrangementerne. Man kommer, hvis man føler sig velkommen og hvis arrangementet virker vedkommende. Hvordan kan forældrerådet sikre det? Ideer til, hvad man kan gøre…

26 …..for at få glade børn i skolen, som gider at passe på hinanden

27 Gruppesnak Hvad kan vi bruge i vores kontaktforældreråd
At lave en slags handleplan – visioner eller dagsorden til det førstkommende kontaktforældremøde. FORTÆLLE OS ANDRE DEN VIGTIGSTE OVERVEJELSE I HAR GJORT VED AFTENENS SNAK. FÆRDIG SENEST KL


Download ppt "forældre og klassens sociale liv."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google