Grundforløb for voksne Et ”rullende” grundforløb for elever over 20 år
Opbygning og indhold Tematisk (børn, ældre, omsorg samt studietur) 3 ugers praktik 2 gange årligt 5 gange 7 dages- projekt/afsluttende prøve 5 gange optag af nye elever Dansk på niveau F-E-D Tilbud om engelsk på niveau F-E-D Førstehjælps- og brandbekæmpelseskursus Intro til samfundsfag og naturfag på niveau F
Målgruppen Eleven med svage skolekundskaber (ingen eller svag Fsa) men gode praksiserfaringer Eleven med gode skolekundskaber (god Fsa/Fs10) men ingen praksiserfaring Eleven med svage skolekundskaber og ingen praksiserfaring (praktik/arbejde indenfor børne- eller ældreområdet)
Det individuelt planlagte grundforløb Ved studiestart kompetenceafklares eleven, og der foretages valg af grundforløbsretning: Ældreområdet: (Hjælperuddannelsen) Børneområdet: (PA-uddannelsen) Samt fastlæggelse af længden af elevens grundforløb: -9 uger til 60 uger
Det didaktiske særpræg Den lokale undervisnings plan (LUPen) er breddedifferentieret og bygger på et koncentrisk princip, således at hvert tema har pensum til 60 uger, men også et minimumspensum til 9 uger Eks.: Bedemandens arbejdsområde belyses 3 gange i løbet af årshjulet under ældre-temaet: -Udsendelse om bedemand fra DR (9-20 uger) -Besøg af bedemand (20-40 uger) -Besøg hos bedemand (40- 60 uger)
Den ”færdiggjorte” grundforløbselev Kan leve op til både de fælleskompetencemål og de særlige kompetencemål for opstart på hovedforløb, som bl.a. udmøntes i: At eleven har afleveret 3 erhvervsfaglige skriftlige opgaver til beståelse Kan standpunktsbedømmes til beståelse i dansk Har gennemført praktikforløb til godkendelse Har under 10% i fravær Har bestået den afsluttende projektprøve