Forældre som en ressource i sprogarbejdet:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Introduktion til Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Indspark: Skal LP’en være et étdags-løb? Ikke facit – men et indspark BMX-sporten mister unge i den sene teenagealder! Hvorfor? års alderen: – Fra.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Involvering af frivillige i naturpleje Naturpark Randers Fjord, Fjordcenteret 8. Juni 2016.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Studieretningsprojektet
Styrk forældreansvaret
DUBU Superbrugerrollen
Studieretningsprojektet
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Velkommen Robusthed basiskursus
Unge på kanten af fællesskabet
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Professionel Fælles Pædagogisk Praksis
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sund Mund til Byens børn
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Tendenser i forældresamarbejdet
Baba – Modul X.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Ledelsesevaluering.
Hvorfor tidlig indsats?
Velkommen.
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Børne- og Familieafdelingen
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Hjerneskaderådgivningen CFK
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Skole-hjemsamarbejde
Barnesyn og børneperspektiv
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Forældre som en ressource i sprogarbejdet: Familieværkstedet i Blæksprutten – det kulturelle børnehus

Ledelsesmæssige overvejelser: Fundament: Forældresamarbejde: anerkendelse /respekt / mening Fakta: Medarbejder med særlig kompetence > < en særlig udfordring Dilemma: Ressourceforbrug på den korte og lange bane Tilgang: Et eksperiment med løbende evaluering Valg: Alle gør det bedste, de har lært - forældregruppen i tre kategorier

Motivation og mål: (efteråret 2014) At sikre børnene bedre ordforråd/sproglige kompetencer, uddannelsesniveau, livsindkomst osv. At inddrage forældrene mere aktivt i deres børns sprogudvikling. At give forældrene viden og konkrete redskaber. At styrke samarbejdet mellem hjem og institutionen. At skabe fællesskaber og give introduktion til dansk kultur.

”Kvaliteten af det sprog, som forældrene præsenterer barnet for, og måden, som forældrene bruger sproget på, har stor indflydelse på barnets sprog. Omfanget og kvaliteten af de sprogunderstøttende aktiviteter i hjemmet er således af afgørende betydning for barnets sprogudvikling”. ”Alle voksne er sproglige rollemodeller, men forældre har en særlig vigtig position i forbindelse med børnenes sproglige udvikling”. Ikke mindst: ”fordi de har de tætteste følelsesmæssige relationer”.

Forberedelse: Juni 2014 starter planlægningen af projektet. Pjece til uddeling til forældrene udarbejdes, projektbeskrivelser laves og planlægning af div. aktiviteter påbegyndes. Kontakt til Silkeborg bibliotek. Kontakt til tosprogsvejleder. 

Struktur og udførelse: August 2014 tilbydes max. 4 – 5 familier at deltage i projektet. Udvælgelse og tilbud Hjemmebesøg

Aktivitetsplan. Med udgangspunkt i egen evaluering og med udgangspunkt i konkret børne -/familiegrupper så revideres konceptet i særligt 3. omgang.

Refleksioner til næste omgang Lave hverdagsaktiviteter, som kan foregå i hjemmet. Vi valgte en gruppe med et sprog og derfor en tolk. Tidlig indsats, men ikke under 2 år. Teorien løbende ind Struktur omkring start og slut Gulvlege Spil Dialogisk læsning Madlavning

Evaluering: Forældreevaluering: ”Man bliver mere obs på, at tale med sit barn på en anden måde og lave nogle andre aktiviteter sammen”. ”Jeg har lært noget nyt om mit barn. Jeg er blevet bevidst om, hvad han kan og gerne vil f.eks. synge og læse bøger” ”Vi har fået ideer til, hvad man kan gøre med sit barn”.

Vores egen evaluering Max 1- 1½ time. Start kl.15, så yngre søskende kan passes i vuggestuen imens. Fokus på formidling af kendte voksne og teori som en løbende formidling fremfor et oplæg. Svært at måle på – flere indsatser sideløbende.

Refleksioner blandt de deltagende: Gode bud på hvordan I i praksis inddrager jeres forældre? Hvad er udfordringerne? Hvad er succeserne? Fremtidige aspekter der understøtter: Sproggaven.

Ordet er frit: