KNÆK KODEN Samfundsfaglige område

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Metode i international økonomi
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation / it.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Konference om Almen Studieforberedelse
Synopsis VIP3/2012.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Udvidet problemformulering
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Synopsis VIP13 HH3.
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori & metode
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Den populærvidenskabelige artikel
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
KNÆK KODEN.
Energierhvervsanalyse
Den naturvidenskabelige metode
ERHVERVSCASE Generelt
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Energierhvervsanalyse
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
MUNDTLIG FREMSTILLING
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Konkurrenceevne og økologi

Redegør for begrebet konkurrenceevne samt for den danske udenrigshandel af økologiske varer i perioden 2010-2015. Foretag en analyse af, hvad der kan forklare udviklingen i eksporten af danske økologiske varer 2010-2015. Vurder, hvad der i de kommende år vil kunne påvirke eksporten af økologiske varer til ét af følgende lande: Tyskland, Sverige eller Kina. Læs opgaveformuleringen godt igennem.

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Analyse: Vurdering: Her skal du vise, at du forstår begrebet konkurrenceevne, og at du kan finde data for udenrigshandlen (eksport – import) med økologiske varer og sætte ord på, hvad der kendetegner udviklingen af denne handel. Analyse: Her skal du ved hjælp af relevante kilder søge at forklare, hvad der er årsag til den udvikling, som du i redegørelsen har dokumenteret. Vurdering: Med udgangspunkt i ét af de tre lande, skal du, med brug af kilder, give et bud på, hvad der realistisk set kan komme til at ske mht. eksporten af danske økologiske varer.

Faglige elementer Pris- og strukturel konkurrenceevne – herunder produktivitet m.fl. Udenrigshandel (herunder fx betalingsbalancens løbende poster, handelsbalancen, eksport og import) Landeanalyse Argumentation Kildeindsamling og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ Generelt: Brug altid relevante fagbegreber, når muligt.

Redegørelse Redegør for begrebet konkurrenceevne samt for den danske udenrigshandel af økologiske varer i perioden 2010-2015. Hints: Forklar begrebet konkurrenceevne (typer m.m.). Find relevante data (primært kvantitative) for udenrigshandlen – sæt ord på, hvad der er sket i perioden 2010-2015. Relevante kilder: Primært noter, artikler og opgaver samt andet materiale fra IØ forløbet i efteråret, System fx kap. 14 i ØkonomiNu. Danmarks Statistik - http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervslivets-sektorer/landbrug-gartneri-og-skovbrug/oekologi http://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=23179

I statistikbanken http://www. statistikbanken. dk/statbank5a/default er følgende tre mapper relevante:

Analyse Foretag en analyse af, hvad der kan forklare udviklingen i eksporten af danske økologiske varer 2010-2015. Hints Forsøg at forklare den udvikling, som du har beskrevet i redegørelsen. Vigtigt at du får brugt konkurrenceevne begrebet. Underbyg din argumentation ved hjælp af kilder - herunder både kvantitative og kvalitative data. Relevante kilder: Se slide 10-14.

Vurdering Vurder, hvad der i de kommende år vil kunne påvirke eksporten af økologiske varer til ét af følgende lande: Tyskland, Sverige eller Kina. Hints Her skal du tage udgangspunkt i ét af de tre lande. Ved hjælp af kilder, skal du kunne sige noget om, hvordan det forventelige kan gå med eksporten i fremtiden på det pågældende marked. Du skal ikke lave en stor landekarakteristik, men du skal, ved hjælp af kildeanvendelse, inddrager relevante forhold ved det pågældende land, der kan tænkes at få betydning for den danske eksport af økologi. Overvej også, hvilke andre internationale eller globale forhold, der evt. vil kunne spille ind på eksporten. Relevante kilder: Se slide 12,13 eller 14.

Husk

Hvis du bruger indgangen: http://dst.dk/da/Statistik/nyt til Danmarks Statistik, så skal du vælge ”Udenrigsøkonomi” som emne og ”Udenrigshandel med økologiske varer” som serie.

Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-02-09-ny-international-rapport-danmark-er-verdens-forende-okologi-nation http://www.landbrugnet.dk/Artikler/44997/ http://okologi.dk/newsroom/2016/12/dansk-oeko-eksport-saetter-rekord-for-10-gang http://okologi.dk/newsroom/2015/12/eksport-af-danske-oeko-varer-saetter-ny-rekord http://lfst.dk/nyheder-og-presse/nyheder/nyhed/nyhed/nemmere-at-importere-oekologiske-produkter-fra-tredjelande/ http://www.lf.dk/viden-om/oekologi/markedet http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/316074/dansk_eksport_af_oekologi_spurter_fremad.html

Kina http://kina.um.dk/da/om-kina/landefakta-kina/ Links til evt. kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger Kina http://kina.um.dk/da/om-kina/landefakta-kina/ https://di.dk/SiteCollectionDocuments/Opinion/Konjunktur/Markedfokus/Kina.pdf http://okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2016/04/paa-markedet-oekologi-erhverv-nr-587 http://okologi.dk/newsroom/2015/07/kinesere-markerer-interesse-for-dansk-oeko-model http://www.foodculture.dk/tema/marked/2015/kina/tillidsvaekkende-dansk-oekologi-betyder-rent-paa-kinesisk#.WQcGLk1dDIU http://www.organictoday.dk/kineserne-har-faet-smag-for-okologi/ http://finans.dk/live/erhverv/ECE8700848/landbruget-satser-paa-oekologisk-gennembrud-i-kina/?ctxref=ext http://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/aftale-med-kina-skal-aabne-doere-for-det-roede-oeko-maerke/

Tyskland http://tyskland.um.dk/da/om-tyskland/landefakta http://um.dk/da/eksportraadet/markeder/markedsinformation/Publikationer/2017/2/tyskland/ https://di.dk/SiteCollectionDocuments/Opinion/Konjunktur/Markedfokus/Tyskland.pdf http://okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2016/11/oekologi-forskning-oekologi-erhverv-nr-600 http://okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2016/04/dansk-succes-er-paa-vej-til-tyskland http://okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2016/10/tyskerne-kender-ikke-de-danske-oeko-varer http://www.lf.dk/aktuelt/nyheder/2016/oktober/stort-marked-for-oeko-eksport-til-tyskland#.WQcGZU1dDIU http://www.organictoday.dk/stort-marked-for-oko-eksport-til-tyskland/

Sverige http://sverige.um.dk/da/om-sverige/landefakta/ http://um.dk/da/eksportraadet/markeder/markedsinformation/Publikationer/2015/10/sverige-sektoranalyse-food-2015/ https://di.dk/SiteCollectionDocuments/Opinion/Konjunktur/Markedfokus/Sverige.pdf http://fodevarewatch.dk/Fodevarer/article7999296.ece http://okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2015/10/paa-markedet-oekologi-erhverv-576 http://okologi.dk/newsroom/2017/02/dansk-oeko-eksport-til-sverige-er-fordoblet-paa-tre-aar http://www.business.dk/foedevarer/danske-oekologer-jagter-vaekst-i-sverige http://okologi.dk/newsroom/2016/11/dansk-oekologi-hitter-paa-boomende-svensk-oeko-marked

Så længe det er individuelle synopser! Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode – bl.a.: Kvalitative data Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!