Et pilotprojekt på naturskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Engelsk og tysk fra klasse Krogerup Højskole.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Efterslægten – Net-HF  Tilbyder fleksibel enkeltfagsundervisning til de mange kursister, der ikke kan/vil følge normal skematilrettelagt undervisning.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Kultur og kulturelle udtryksformer ”Gamle dage”. Projektplan – smør Uge Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Respekt for Grænser Fakta
Natur og naturfænomener
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
- for samarbejdspartnere
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Tænketankens vision i en skolekontekst
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Læring gennem registrering og indberetning
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Kulturen i børnelivet? At give børn stemme Beth Juncker Professor
Den pædagogiske læreplan
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Sund Mund til Byens børn
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Nysgerrighed og indsats
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Hvor kan jeg hente hjælp?
Innovation i Naturfaglige fag
Velkommen til Risskov Skole
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Hvad ser du på næste side?
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Et pilotprojekt på naturskolen Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Et pilotprojekt på naturskolen

Deltagere og organisering Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Deltagere og organisering Skoleelever dissekerer Børnehavebørn eksperimenterer Børn lærer børn

Det naturfaglige indhold Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Det naturfaglige indhold Konkret Appellerende FFM og Læreplanstema

Læreplanstemaet natur og naturfænomener Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Læreplanstemaet natur og naturfænomener Forenklede Fælles Mål for natur/teknologi At børnene lærer naturen at kende med alle sanser og oplever den som kilde til og rum for leg, oplevelse, udforskning og viden. At børn tilegner sig mange forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø. At børnene oplever respekt og forståelse for og oplever glæden ved at være i naturen. En naturfaglig dannelse skabes af oplevelser med, interesse for og viden om naturen i et miljø, hvor der er plads til at undres, stille spørgsmål og finde svar. Eleven kan deltage i dissektion af dyr Eleven kan med modeller fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber Eleven har viden om medier og formidlingsformer.

Grundtankerne Hvad kom først – hønen eller ægget? Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Grundtankerne Læringspotentiale i at børn lærer børn om et naturfagligt emne Møde i praksis mellem pædagogisk personale i institution og skole Ligeværdigt møde mellem børn fra daginstitution og skole Møde på naturskolen – et sted børnene møder både i daginstitution og skole

Børn lærer børn – det ligeværdige møde Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Børn lærer børn – det ligeværdige møde Både skolebørn og børnehavebørn får lov at formidle De voksne som facilitator for læringsmødet Fokus på læringsmødet forud for dagen Video 1 Video 2

Børn lærer børn – læringspotentiale Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Børn lærer børn – læringspotentiale Video 3 Faglig selvtillid Inklusionpotentiale Nærvær og ansvar Ufiltreret sprogbrug Læring kan opnås på mange måder

Vi ved fra forskningen at: Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Brobygning Vi ved fra forskningen at: Børnene ofte bliver skuffede over at aktiviteterne i skolen minder om dem i børnehaven Ca. hvert fjerde barn tror det bliver kedeligt at gå i skole og ca. hvert tredje at det bliver svært Børnehavebørnenes forestilling om skolen er ret stereotyp og traditionel Info fra Bakspejlet 2015, EVA

Hvad kan børnene få med hjem? Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Brobygning Hvad kan børnene få med hjem? Ikke altid stor forskel på børnehaveaktiviteter og skoleaktiviteter Skolebørnene keder sig ikke Børnehavebørnene bidrager med noget fagligt Skoleaktiviteter er ikke altid stillesiddende

Brobygningspotentiale: Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Brobygningspotentiale: Det faglige Mødet med skolebørnene Deres forestilling om skolen

Hvis man skulle gøre noget andet/mere: Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Hvis man skulle gøre noget andet/mere: Læringsmål Kommunikation Brobygning To dage i stedet for en Klassetrin tættere på børnehaven Møde mellem pædagogisk personale i børnehave og skole Udvikling Evaluering

Naturskolerne i Rude Skov og Raadvad Naturskolerne.dk Hvad kom først – hønen eller ægget? Naturskolerne i Rude Skov og Raadvad Helle Harthimmer Anne Mette Abildtrup Hansen Karen Vesterager mail@naturskolerne.dk