Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Studiefremdriftsreformen
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Svar fra et tilsyn bliver overset Kontinuitetsbrud.
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Observation af din/andres undervisning –
Følge- Op.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Blodfortyndende medicin i for høj dosis Medicineringsfejl
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
Undervisning af Sundhedspersonale
Morten Elbro HR Chef SILVAN-Kæden
Medicinafstemning.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser

MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
DANBIO i et sygeplejeambulatorie
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Medicinafstemning og Medicinsupervision
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Enhedens navn Studiefremdriftsreformen Hvad betyder den for mig? Oplæg v/ Studievejledere Trine og Luise & Studiekoordinator Lasse.
Udvikling og fastholdelse af kvalitet og sikkerhed 1
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
IndsatsområdeMålHvad skal der tilAnsvarlig/tidEvaluering Journal- dokumentation At alle medarbejdere udfylder medicinskema korrekt ud fra givne retningslinjer.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Udvikling ”pakkeforløb” i Psykiatrien i Region Nordjylland med udgangspunkt i koncept for kræftpakker.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
Farmakologi og medicinhåndtering 1608
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Organisationsdiagram for SLB´s arbejde med medicinskabeloner
Sektorovergange Tidsforbrug ved modtagelse af patienter fra indlæggelse Opgørelse fra undersøgelse 2016.
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Mette Kirstine Skjødt Kl :
OUH Sygeplejestuderendes læring af medicinhåndtering En orientering om ændringer fra 2018 Hensigten med oplægget
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
OPFØLGNING PÅ EGENKONTROL JUNI 2013
Fra anledning til udvikling
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter Utilsigtede hændelser på OUH i forbindelse med medicinhåndtering: Hvor går det galt? Status på uddannelsessøgendes brug af E-lærings kursus i medicinhåndtering Status på uddannelsessøgendes evaluering af E-læringskursus i medicinhåndtering Screening, undervisning og prøve i medicinhåndtering på UCL Hvad gør vi på OUH fremadrettet?

Utilsigtede hændelser på OUH i forbindelse med medicinhåndtering. Godt 9800 ptt. er udsat for UTH i forbindelse med fejlmedicinering pr. år i Danmark. Ca. 900 på OUH

Utilsigtede hændelser på OUH i forbindelse med medicinhåndtering: Hvor går det galt? Fleste utilsigtede hændelser knytter sig til dispensering og administration af lægemidler: Mangelfuld identifikation af patient – administration af forkert medicin Manglende overensstemmelse mellem ordination og dispenserede/ administrerede medicin: - fejltolkning af ordination - vælger andet/forkert lægemiddel end det ordinerede - manglende tjek af lægemiddelnavn ved dispensering - fejlindstilling af tekniske hjælpemidler (eks. Dråbetællere) - manglende koncentration om administrationen - dispenserer for megen medicin (tabletter, opblanding etc) Forkert administrationsvej (i/v administration af ikke intravenøse administrationsformer, subcutane venflon, etc) Manglende dokumentation af administreret medicin Overser CAVE

Hvorfor går det galt?

Status på uddannelsessøgendes brug af E-lærings kursus i medicinhåndtering, 2016 Før påbegyndelse af modul 11/12 : 103 studerende : 7 af 22+ ? mulige fra Svendborg 96 af 58+? Mulige fra Odense Undervejs modul 8 14 studerende: 2 ud af 4+? mulige fra Svendborg 12 ud af 10+? mulige fra Odense Undervejs modul 6: 101 studerende : - 19 ud af 25 + ? mulige fra Svendborg - 82 ud af 68 + ? mulige fra Odense TAL!!!!

Status på uddannelsessøgendes evaluering af E-læringskursus i medicinhåndtering 2016 46 ud af 114 sygeplejestuderende (40%) modul 11/12 har evalueret 93,5 % er enig eller helt enige i at det faglige indhold er i orden 95,6 % enige i at indholdet i E-læringskurset kan bruges i det daglige arbejde 87% enige i at der er en tilpas kombination af teoretisk viden og øvelser 84,8 % enige i at længden af kurset er passende 87% ved hvorfor de skal tage kurset 37 % har haft opfølgning med klinisk vejleder efterfølgende, 63 % har ikke. 61 % tog notater undervejs i E-læringskurset Anbefalinger fra sygeplejestuderende Flere medicinregningsopgaver At vejlederne orienterer rettidig (før modul 11 og ikke i løbet af modul 12) om krav om gennemførelse af E-læringskursus i medicinhåndtering og hvor E-læringskurset kan findes. Tydelige spørgsmål

Screening, undervisning og prøve i medicinhåndtering på UCL  Screening i matematik/ regning - 1. semester - 7-10 ugers aftenundervisning, en gang om ugen - Pris: 150 kroner - Uanset studiestart ligger kurset sideløbende med klinisk undervisning på 2 semester Undervisning i farmakologi: - 1. semester teori : 14 lektioner (1 ECTS, faget AF har givet 5 lektioner til farmakologi) - 2 semester teori: 10 lektioner (1 ECTS, sygepleje har givet 1 lekt.) - 2.semester klinik: (1ECTS) - 3 semester teori: 19 lektioner ( 2 ECTS) - 3 semester klinik: (1 ECTS) - 4 semester klinik 1 ECTS - 7 semester klinik 1 ECTS Færdighedstræning v. brug af simulationsteknologi - 2. semester – dispensering og administration Multiple Choise prøve i medicinhåndtering - håndtering af lægemidler - rammeordination og ramme delegering - lægemiddelregning. - Hjælpemidler er tilladt, dog ikke telefon og samtale med andre.  Prøven varer 2½ timer. - 85% rigtige svar bestået med 02. - Prøven bestås inden 5. semester  

Hvad gør vi på OUH fremadrettet? Justeringer af E-læringskursus i medicinhåndtering (Medicinetikette, labels, spørgsmål) Indføring af score i % i forbindelse med medicinregning (printscreen – sendes til kl. vejleder) Medicinregning – vi arbejder yderligere et E-læringskursus med medicinregning Evaluering af implementering af E-læringskursus i medicinhåndtering Certificering af færdiguddannet personale i lægemiddelhåndtering Øget fokus på at skabeloner til brug i forbindelse med medicinregning anvendes Øget fokus på anvendelse af de 5 trin i forbindelse med medicinhåndtering? Øget fokus på anvendelse af refleksionskæde i forbindelse med medicinhåndtering?

8 skabeloner/ formler til brug v. medicinregning http://info. ouh

De 5 trin Den rette patient Den rigtige medicin Den rigtige dosis Det rigtige tidspunkt Den rigtige måde

Forslag til forandring i forhold til læring af medicinhåndtering ?