Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Dagens program Kort rids af projektet
Cuneco – en del af bips.
Date :31 1.
Netværk af forebyggende sygehuse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Tilbudsportal & Socialportal
Den Danske Kvalitetsmodel
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Indhold, indsatser, implementering
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Kvalitetsudvikling hvordan
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
Kvalitet i plejen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Præsentationens transcript:

Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring Projekt God Praksis Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring

Projektets baggrund Evalueringsinstituttets rapport, 2003 Huset Mandag Morgen ”Overset ?” Forstandernes vision om evidensbasering og forskningsmæssig forankring af det audiologopædiske område Samfundets megatrends i øvrigt… Kommunalreformen

Projektets formål: At sikre borgerne den bedste kvalitet i de tale-hørepædagogiske ydelser på baggrund af evidensinformeret viden og beskrivelse af god praksis med faglig fokus på systematik, dokumentation og evaluering – og synlighed. At lægge op til en løbende forbedring af den audiologopædiske indsats overfor borgeren. At der på landsplan sikres ensartet kvalitet i sammenlignelige tale-hørepædagogiske ydelser At kommunerne kan orientere sig i de tale-hørepædagogiske tilbud og indkøbe ydelser på det bedst informerede grundlag

Projektets dele og sammenhæng med praksis Mødet med borgeren

Implementering - evaluering Retningslinier, vejledninger og kvalitetsstandarder må nødvendigvis sættes ind i en evalueringsmæssig sammenhæng for at give mening Derfor er udvikling af evalueringsmetoder tænkt ind i projektet, men ligger uden for den aktuelle tidsramme → forberedelse af området til akkrediteringsprocesser

Evaluering af standarder

Projektets mål 2006 Udarbejdelse af retningslinier og kvalitetsstandarder indenfor en række overordnede temaer på det audiologopædiske område – de nationale retningslinjer Opbygning af katalog over specialespecifikke vejledninger og kvalitetsstandarder inden for 5 udvalgte specialer på tale-høreområdet på baggrund af den bedste foreliggende viden Opbygning af katalog over specialespecifikke kvalitetsstandarder inden for de 5 udvalgte specialer Publicering af resultater til ejergruppen/ATHS og andre interessenter

Projektets interessenter Projektets primære målgruppe: borgere der modtager audiologopædiske ydelser Projektets slutbrugere: medarbejdere ved ATHS-institutioner og øvrige tilgrænsende institutioner (f.eks sygehuse Andre: brugerorganisationer, kommuner, universiteter, videnscentre og ministerier

Hvad kendetegner projekt God Praksis? Nationalt projekt – alle institutioner deltager Mange aktører, interessenter og kulturer Opgaven ikke afprøvet før Opgaveusikkerhed – vi ved reelt ikke, hvordan resultatet bliver ” vejen bliver til, mens vi går den” – og forhåbentlig bliver vi klogere imens! Midlertidig projektorganisation – arbejdsgrupper sammensat på tværs af landet skal arbejde inden for en stram deadline

vejledninger for god praksis Formål: at udarbejde vejledninger med anbefalinger, som skal sikre at borgerne tilbydes den bedste kvalitet ud fra det bedste af den tilgængelige viden og erfaring på området (god praksis) Vejledningerne skal skabe en fælles forståelsesramme for hvad god kvalitet er Vejledningerne skal bygge på dokumenteret viden, lærebøger, forskningsresultater, og ekspertkonsensus Vejledningerne skal hjælpe medarbejderne til bedre og systematisk indsats samt dokumentation af resultaterne

Kvalitetsstandardens begrebshierarki Dokumenteret viden – fagspecifik vejledning ↓ Kvalitetsstandard som indeholder: Kvalitetskriterier og Kvalitetsindikatorer

Arbejdsgruppens opgaver Udarbejde en vejledning for god praksis inden for specialet (kun udredningsdelen) Sætte udredning ind i en ICF- ramme Dokumentere anbefalingerne med henvisninger til faglitteratur eller ekspertkonsensus Deadline: 1. maj 2006

Mål 31.12. 2006: Nationale retningslinjer og kvalitetsstandarder Fagspecifikke vejledninger og kvalitetsstandarder på 5 specialeområder Klar til implementering og evaluering