KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE CO - CREATION KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE - 8. NOVEMBER 2016 -
Vision At løfte kvaliteten af råvarerne, maden og måltidet i Danmark, så vores madkultur bliver til størst mulig gavn og glæde for flest muligt mennesker."
Mission På en fælles rejse med forbrugere, landmænd og andre med ambitioner på madens vegne, at skabe en transparent fødevareproduktion med fokus på velsmag, ansvar og mangfoldighed. Danmark skal genrejses som landbrugsland. Glæden og stoltheden omkring vores madkultur skal bringes tilbage så det vækker genklang i enhver flække af landet, på tværs af generationer, og langt uden for landets grænser"
VORES TILGANG Mad som middel Tætte partnerskaber og involvering Exit strategier, forankring og bæredygtighed
BEHOV FOR ALLE Eksperterne kan bidrage. Men de har deres afgrænsede faglighed, så helheden tabes måske? Interessenterne kan man nemt få i tale. Men repræsenterer de befolkningen, de snævre interesser, eller er de alternative eksperter? Institutionerne er både driftssystemer, udviklere af politik og arbejdspladser. Er de roller altid forenelige? Borgerne har legitimitet og relevans – for de skal leve med beslutningerne bagefter. Men har de den nødvendige indsigt til, at man kan tillægge deres svar værdi?
Skab involvering
Take care…. Bermuda trekanten Politik Erhvervsliv Borgere Civil Samfundet
Information er at overdrage viden og oplysninger uden diskussion Kommunikation er inddragelse og dialog med henblik på at skabe involvering og ny viden
Start med målet
START MED MÅLET Start med målet
HVORFOR? I Danmark er 15-20 % af alle børn overvægtige med følgevirkninger som indlæringsvanskeligheder, social stigmatisering og forhøjet risiko for livsstils-sygdomme allerede tidligt i børnenes liv. Der er ca. 60.000 svært overvægtige børn i Danmark i dag, og 70% af de overvægtige unge forbliver overvægtige også som voksne (Sundhedsstyrelsen, Hjerteforeningen 2013). Forskning fra Harvard University peger på, at blandt de mest afgørende forhold, der determinerer det enkelte menneskes sundhed, er om man ofte laver sin mad selv. Andre undersøgelser viser, at sansetræning og deltagelse i madlavning får børn til at udvikle bedre og mere varierede madvaner.
COOL BEANS - Læring gennem mad og måltider -
Handling skaber holdninger
HVAD ER COOL BEANS? Et nationalt undervisningskoncept, der med lokale kræfter skal gøre det til den naturligste ting for børn at gå i køkkenet og lave sund mad til sig selv og deres familie. Over ti undervisningsgange kommer børnene i køkkenet, hvor de hver gang tilbereder et måltid af gode friske råvarer, som de til sidst spiser sammen. De bliver præsenteret for alt fra hele fisk til ny høstede grøntsager fra lokale producenter, og de vil lære at færdes hjemmevandt i et køkken. Ambition er at lære børn at lave mad og dermed gøre dem til kritiske forbrugere, der træffer sunde kostvalg, stiller krav til morgendagens fødevareproduktion og påvirker den danske madkultur i en retning, hvor kvalitet, nydelse og det gode måltid er et naturligt omdrejningspunkt.
HVAD – UNDERSTØTTELSE TIL SKOLEREFORMEN Skolefaglig understøttelse Cool Beans understøtter de obligatoriske fag ( dansk, matematik, fysik og biologi, historie sundhedskundskab mv. Samfundsfaglig understøttelse Konceptet har skabt mulighed for for tværgående samarbejder med det omkringliggende miljøs erhvervs-, institutions- og foreningsliv, eksempelvis slagtere eller madlavning med lokale plejecentre. Social understøttelse Cool Beans er ikke kun et fagligt redskab, men taler i høj grad også ind i sociale dagsordener såsom inklusion, fællesskab, mobning, samvær på tværs af generationer.
HVAD ER COOL BEANS? Et train-the-trainer kursus En lokal digital platform Lokale kokke, fagfolk og andre lokale aktører Pop-up restauranter Evaluering/effektmåling En manual baseret på erfaringerne
DE FØRSTE RESULTATER
DE FØRSTE RESULTATER
DE FØRSTE RESULTATER
DE FØRSTE RESULTATER
DE FØRSTE RESULTATER
Mogens Bang, Fælles leder v. Kølkær Skole og Kløverhuset ”Vi oplever elever, som ikke altid er dem, som står fagligt stærkest og er mest populære i sociale sammenhænge, blomstre i den grad, da der her er noget, hvor de i hvert fald er lige så gode som deres kammerater.” Mogens Bang, Fælles leder v. Kølkær Skole og Kløverhuset
Guidelines #1 Skab et klart koncept med et klart mål #2 Tænk implementering ind fra starten #3 Involver målgruppen og andre relevante aktører fra start #4 Gør modtagere til deltagere #5 Vurdér fra starten hvordan det bliver en naturlig del af hverdagen #6 Formulér strategi og aktiviteter i et fælles sprog, som kan forstås af alle #7 Gør fremdriften synlig #8 Skab symboler #9 Få ambassadører # 10 Skab en ”bevægelse”
MED AT SKABE FORANDRINGER GOD FORNØJELSE MED AT SKABE FORANDRINGER