Ledelsens betydning for at lykkes!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Alle børn skal være del af fællesskabet
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sprogvurderinger af 3-årige
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kom godt i gang Styrk fagligheden for tosprogede børn
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Den inkluderende skole
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Hanne Middelhede Gitte Bejder
Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Udviklingsplan for sprog 0-12 år
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
KLF - konference om chancelighed
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Ledelsens betydning for at lykkes! Læringsmiljø af høj faglig kvalitet Fokus på det sproglige miljø Medarbejdernes udvikling og læring Girsti www.silkeborgkommune.dk

Lovgivning dagtilbudsloven PPR, kompetenceceneter forvaltning Udformer kommunale sprog og læsestrategi, kommunal sprog og læsehandleplan Faglige netværk Lokale politikkere fortolker og udformer politikker lokale sprog og læsehandleplan, har lokale og kommunale netværk sætter på dagsorden Formidling til pædagogiske medarbejdere Girsti www.silkeborgkommune.dk

Alderslyst står sammen Daginstitutionen Alderslyst- 3 børnehuse Den selvejende Blæksprutten Sølystskolen med SFO Kompetencecentret Girsti www.silkeborgkommune.dk

Ledelsens betydning! Vi har sat retning og mål Det vi ved virker blandt andet fra TTF den kommunale sprog og læsehandleplan Sprogplanen som vi har hørt om i dag Vores lokale sprog og læsehandleplan Ambitiøse mål, der peger lidt længere frem                                                                               ×         Support Pixabay Thank Our Volunteer Image Authors Kaffe Synes godt om Pixabay på Facebook Følg os.     Helle www.silkeborgkommune.dk

Mål for 0-6 år Andelen af tosprogede børn (født i Danmark!), der ved indgangen til skolen har behov for en fokuseret eller særlig indsats, er nedsat markant, dvs.:   1. Pr. juni 2015 er andelen nedbragt fra 65 procent til 50 procent 2. Pr. juni 2017 er andelen nedbragt fra 50 procent til 30 procent 3. Pr. juni 2019 er andelen nedbragt fra 30 procent til 20 procent Helle www.silkeborgkommune.dk

Forudsætninger for vores arbejde Girsti www.silkeborgkommune.dk

Hvorfor fokus på sprog? www.silkeborgkommune.dk Børn med stort ordforråd som 2-årige får en bedre start: De opnår senere bedre resultater i læsning og matematik. De forsætter oftere efter endt skolegang i gymnasiet. Køber hus, bliver gift …højere indkomst gennem hele livet. Vi kan gøre en forskel! Pædagoger er: ”Gode til at understøtte børns sociale, emotionelle og adfærdsmæssige udvikling”. ”Færre pædagoger er gode til understøttelse af børns sproglige og kognitive udvikling”. Herunder det fysiske sprogmiljø: ” for forskning viser, at fri adgang til mange gode kvalitets bøger påvirker børns læseinteresse markant”. Helle www.silkeborgkommune.dk

Lokal sprog – og læsehandleplan: Forældresamarbejde Generelt for medarbejdernes pædagogiske tilgang Generelt for miljø/læringsrum Generel indsats for 0-2 årige børn: Fokuseret: Særlig: Generel indsats for de 3-6 årige: Organisering i Alderslyst Samarbejdspartnere Refleksion Evaluering Helle www.silkeborgkommune.dk

Sprog og faglighed: Dialogisk læsning De ti sprogstrategier Tematisk sprogarbejde Individuelle læringsmål og handleplan Sprog – og læsehandleplan Helle www.silkeborgkommune.dk

Sprog og faglighed Struktur Samling, guidning, små grupper Fokus på børns kompetencer til at kunne begå sig i fællesskabet Samskabende forældresamarbejde Helle www.silkeborgkommune.dk

Sammenhæng i overgange: Samskabende forældresamarbejde- tidlig opstart Årshjul udarbejdet i samarbejde med alle lokale børnehuse og Sølyst skolen med SFO Overleveringmaterialet – ressourceblomst. Skoleven. Overgangsmarkør. Store legedag for alle kommende skolebørn i området Pædagog med i sfo og skole i uge 32 og 33 Deltagelse i Europæiske kulturbørn www.silkeborgkommune.dk

Ledelsens rammesætning: Sprogpædagoger og pædagogers: rolle og funktion i en SMTTE Kompetenceudviklingsplan Tid til andet arbejde til sprogansvarlige 45.min. Formidling, videndeling f.eks. Workshop i lokalområdet og deltagelse på konferencer og temadage, lokal arbejdsgruppe årshjul for arbejdet Sætte på dagsorden Ledelsen understøtter sprogpædagogernes opgaver Pædagogisk arbejdsgrundlag Girsti www.silkeborgkommune.dk

De bærende elementer er Viljen til på ledelsesniveau til at gøre en forskel i et åbent samarbejde på tværs Forandrings og forankringsplan Italesættelse af at vi gør den største forskel i et dagtilbud af høj kvalitet efterfulgt af en god skole Højt prioriteret i hele vores område Fokus på at udvikle sammenhænge i vores overgange med inspiration fra Inge Schoug Fagligt løft til de pædagogiske medarbejdere Understøttelse af lokal arbejdsgruppe Girsti www.silkeborgkommune.dk

Snak med sidemand om ( 10 min. ): Spørgsmål Snak med sidemand om ( 10 min. ): Hvilke gode erfaringer har vi selv med at lykkes i samarbejdet i forhold til implementering af nye tiltag. Fortæl-fortæl Hvad vil vi bidrage med til fælles refleksion Hvilke 2 erfaringer vil I dele med os andre Girsti www.silkeborgkommune.dk

Fokusdag med spil, opgaver, kreativitet osv. Ordet er frit Dialogisk læsning Tale –høre Osv. Tur ud af huset Fokusdag med spil, opgaver, kreativitet osv. Musik -værkstedet Legedag Ture i små grupper Girsti www.silkeborgkommune.dk