Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Charter for socialt ansvar Refleksionsværktøj # maj 2016.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Somatisk SOF Sydvestjylland den 22. januar 2014 Implementering af strategi for forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme for mennesker med en sindslidelse.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
Temadag Odense 10. november 2015
Præsentation af resultaterne fra
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
En nordjysk investering – Vejle
Studieretningsprojektet
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Alle rettigheder forbeholdes
Studieretningsprojektet
Uddannelsesplanen.
Hvorfor resultatløn?.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Social- og sundhedsuddannelserne
Nye elevgrupper Kursus for sekretærer
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Fælles ledelsesgrundlag
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Kursus for nye efterskoleledere
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Inklusion i Folkeskolen
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Nye forstander på efterskoler 2016
Tendenser i forældresamarbejdet
Individuel supplerende elevstøtte
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Ledelsesevaluering.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
professionsideal for lærere
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole. Sammen skaber vi nemmere adgang.

Dagsorden Kort præsentation af mig og udgangspunkt for oplægget Kort om charter for socialt ansvar: baggrund, tilblivelse og indhold De økonomiske anbefalinger Dilemma: Efterskolernes frie idegrundlag og sammensætningen af elevgruppen på den enkelte skole. Hvad betyder det for jer som faggruppe?

Introduktion af Efterskolernes charter for socialt ansvar Efterskolernes charter for socialt ansvar blev vedtaget på Efterskoleforeningens årsmøde 2016. Charteret formulerer tre principper for arbejdet med socialt ansvar. Charteret fastlægger tillige en række forpligtelser for de enkelte skoler og for Efterskoleforeningen. Målet er, at alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole (jf. Efterskoleforeningens vedtægter § 2) Charteret er en hensigtserklæring, hvormed skolerne har forpligtet sig til at gøre skoleformen mere tilgængelig for de grupper, der i dag har vanskelige forudsætninger for at vælge efterskole.

Principper for socialt ansvar Tilgængelighed: Skolens pris og aktiv brug af støtteformer skal gøre efterskolen økonomisk mere tilgængelig. Fællesskab: Mere mangfoldig elevgruppe med udgangspunkt i værdigrundlaget vil gavne alle elever. Det kræver, at skolen også har en kultur med fokus på inklusion og fællesskab for alle elever. Gennemsigtighed: Åbenhed om pris og tilbud. Samarbejde: med kommuner eller andre relevante organisationer om relevante målgrupper.

Forpligtelser i charteret: Den enkelte skole Skolerne vil gøre rede for, hvordan de ud fra deres værdigrundlag udmønter kriteriet om, at efterskolen skal være åben for alle, herunder fx socialt udsatte unge, unge med særlige udfordringer og unge med minoritetsbaggrund. De vil også redegøre for, hvordan de særligt imøde- kommer unge, hvis forudsætninger for at vælge og gennemføre et efterskoleophold er ringere end andre unges. Redegørelsen kan både omfatte økonomien bag, den pædagogiske tilgang og de særlige kompetencer og aktiviteter, der findes på skolen til inklusion og fastholdelse af alle elever. Redegørelsen kan fx indgå i indholdsplanen og gøres tilgængelig via skolens hjemmeside. Skolerne vil indgå formelt samarbejde med eksterne organisationer med henblik på at udmønte et socialt ansvar. Efterskoleforeningen Efterskoleforeningen understøtter netværksdannelse mellem skolerne og med eksterne samarbejdspartnere om socialt ansvar. Efterskoleforeningen udvikler og gennemfører målrettede efter- og videreuddannelsesforløb i emner inden for socialt ansvar. Efterskoleforeningen bidrager til særlige informations- og oplysningsindsatser over for UU-centre og andre relevante faggrupper.

Status Kort sigt: 2016/2017 Kendskab Ejerskab Fællesskab (awareness raising) Behovsanalyse Mellemlang: 2017 (fra årsmøde) Status Projektrevision (er vi på ret kurs?) Videre udvikling af behovsanalyse og udvikling af initiativer Længere sigte: 2017/18 Gennemførelse af målrettet kompetenceudvikling Gennemførelse af målrettet netværksopbygning og etablering af partnerskaber

Tal for socialt ansvar på efterskoler.. Pris: steget 24% på ti år i faste priser. Det er markant mere end pris- og lønudviklingen. Gennemsnitlig egenbetaling oversteg elevstøtten i 2007. Familier finansierer en større andel af prisen selv. Ca. 10% af eleverne får nedsat egenbetalingen med individuel supplerende elevstøtte. Udsatte og sårbare unge: Ca. 8% kommer med økonomisk støtte fra kommunen. Inklusionselever udgør 6,4% i 2015 (almene skoler). Flygtninge og indvandrere: ca. 500 pr. år. Det er ca. 1,8% mod 12% i folkeskolen. Ikke nogen nævneværdig udvikling i antallet de seneste år. Frafald har de senere år ligget på ca. 12% i gennemsnit. Socialt ansvar er en dårlig forretning: eleverne kommer senere, springer oftere fra og kræver mere opmærksomhed (svagere faglige forudsætninger og flere sociale problemer) Store forskelle mellem skolerne: mellem 78% og 15% elever fra fem nederste indkomstintervaller..

Skolepriserne er steget – og der er store forskelle mellem skolerne 72% 47% 43% Fast priser: 22 % i perioden Egenbetaling: 48 % i perioden Større spredning: højeste pris var 15% over gennemsnittet i 2004 – 32% over i 2014. Procenterne ud for hhv. højeste pris, gennemsnitsprisen og laveste pris angiver stigningen fra 2004 til 2014 for hver prisgruppe. Alle priser er årets priser. Der er altså ikke renset for inflation.

Økonomiske anbefalinger I: Stræk skalaen for statslig elevstøtte I dag Forslaget Indkomstgrænser: 330-855 t.kr. Max støtte: 1182 kr. om ugen, 24% af eleverne Grundstøtte: 569 kr. om ugen, ca. 17% af eleverne. Forskel højeste-laveste: 26.040 (42 uger) Indkomstgrænser: ca. 230-1005 t.kr. Max støtte: ca. 1400 kr. om ugen, 9,8% af eleverne. Forskel højeste-laveste: 48.300 (42 uger)

Økonomiske anbefalinger II: Målretning af individuel elevstøtte I dag Forslaget Taxameter pr. årselev 1185 kr. Samlet pulje ca. 33,4 mio.kr. årligt. Opsparet ca. 52 mio.kr. ultimo 2015 Samlet pulje fordeles efter skolens antal af elever fra fem nederste indkomsttrin (i dag op til 435 t.kr.) Gennemsnit for sektoren er ca. 38%. Forslaget vil omfordele ca. 5,1 mio.kr. Skoler som får mere: 1490 kr. pr. åe Skoler som får mindre: 880 kr. pr. åe.

Effekt af omfordeling af ind Effekt af omfordeling af ind.supplerende elevstøtte (N=245 skoler sorteret efter andel elever fem nederste indkomsttrin)

Åbenhedskriteriet Åbenhed Fagligt Skole-økonomi Kulturelt Elevøkonomi

Hvem kommer på efterskole?

De kommer på efterskole..

Spørgsmål til refleksion Hvordan vil du beskrive elevgruppen på din skole? Hvordan møder I eleverne på din skole? Hvordan bliver du mødt af de øvrige medarbejdere på skolen? Bliver du inddraget i drøftelser om skolens kultur og praksis? Føler du dig ordentligt ‘klædt på’ til at have med eleverne at gøre? Hvordan synes du selv, at du kan gøre en forskel i forhold til socialt ansvar på skolen?