Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Caseoplæg om Facebook.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på og læs mere om materialer og initiativer Vi hører gerne fra jer.
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Hjertecafèer - tilbageblik
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
FØRSTEHJÆLP OG FOREBYGGELSE
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Metoden fælles beslutningstagning
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Spansk IT efter reformen.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Fra anledning til udvikling
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www.borger.dk/kampagne og læs mere om materialer og initiativer Vi hører gerne fra jer – send input til kampagne@digst.dk

Indhold Aktiviteter på Facebook Borgerservice to-go Info-arrangement om læseadgang for pårørende It-café Digitalt generationsmøde Website Digitalt kørekort Materiale handout Materialer – et overblik I kan hjælpe på mange måder. Alt fra et nyt arrangement til lidt ekstra fokus på det, I allerede gør. Alt sammen kan bidrage, skabe opmærksomhed og gøre en forskel. På de næste sider har vi samlet nogle idéer til aktiviteter der kan understøtte overgangen til digital kommunikation med det offentlige. I er meget velkomne til at lade jer inspirere. borger.dk/kampagne ligger informationsmaterialer, I frit kan anvende. Vi hører gerne fra jer – send input til kampagne@digst.dk Tak, fordi I vil være med. Og god fornøjelse!

Aktiviteter på Facebook Hvad: Brug Facebook! Hvis I ikke har jeres egen Facebook-side, kan I samarbejde med andre sider, hvor jeres målgruppe kommer. Det kan f.eks. være Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere, Ældresagen, Mød os – indvandrere i København og Århus, Folkebevægelsen mod ensomhed og mange flere. Hvordan: Udforme opslag, som I ønsker at slå op på siden. Sørg for, at indholdet er relevant for lige præcis de målgrupper, I vil have fat i. Opslagene må gerne være lidt forskellige. Det kan være et billedopslag, et link eller en video. Lav fx det ene opslag til en lille konkurrence. Find ud af, hvad man kan vinde, og hvordan man deltager. Det nemmeste er at lave en konkurrence, hvor folk deltager ved at svare på et spørgsmål i kommentarfeltet. Husk, at det ikke er tilladt at lave konkurrencer, hvor man opfordrer folk til at dele opslaget. Hvor og hvornår: Denne aktivitet kan foregå løbende over begge uger. Lav en plan for, hvilke opslag I lægger op hvornår. Et godt pejlemærke er at gøre det i tidsrummene 13.00-15.00 og 20.00-21.00. Hvis I har jeres egen Facebook-side, kan I også tjekke, hvornår jeres fans er mest aktive. Få en Facebook-pakke, I kan bruge direkte Bagerst i idekataloget finder I to eksempler på Facebook-aktiviteter. I er velkomne til at bruge eksemplerne direkte. Materialer: www.borger.dk/kampagne Posts til Facebook Budskabspapir Kampagnefilm Annoncer Målgrupper: Unge Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

Borgerservice to-go Hvad: Hvordan: Materialer: www.borger.dk/kampagne Borgerservice to-go handler om at flytte jeres tilbud ud til de steder, hvor jeres målgruppe færdes. På den måde får I mulighed for at møde dem, der ikke normalt bruger jeres tilbud, og høre om deres udfordringer, og hvordan I kan hjælpe dem. Hvordan: Planlæg borgerservice to-go i god tid, så I kan nå at fortælle om det i forvejen. Hvis I laver borgerservice to-go i forbindelse med undervisning på fx en sprogskole eller folkeskole, kan læreren gøre opmærksom på det inden og sørge for, at alle husker deres NemID. I kan bruge Borgerservice to-go på forskellige måder. Det kan fx være til: undervisning uddeling af materialer spørgetime Hvor og hvornår: Det er en god idé at lave borgerservice to-go i samarbejde med de foreninger eller institutioner i området, som har kontakt med den målgruppe, I gerne vil nå. Hvis det fx er unge, kan det være en god idé at samarbejde med en folke- eller ungdomsskole. Det kan også være mere uformelt i shoppingcentre eller på det lokale bibliotek. Kontakt stedet og undersøg, hvor og hvornår det giver bedst mening for jer at komme forbi. Materialer: www.borger.dk/kampagne Foldere og faktaark Postkort om Digital Post Plakater Visitkort om Digital Post Målgrupper: Unge Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

Info-arrangement om læseadgang for pårørende Hvad: Pårørende er ofte den allervigtigste kontaktflade til de borgere, der ikke har så let ved den digitale kommunikation med det offentlige – og med it generelt. Læseadgang er en god mulighed, hvor borgeren kan give den pårørende læseadgang til sin digitale post, så den pårørende kan læse med og guide. Hvordan: Planlæg et arrangement i de rammer, der er mest nærliggende for jer. Saml foldere og faktaark, som er let for den pårørende at orientere sig i og evt. give videre. Hvor og hvornår: Arrangementet kan holdes på biblioteket, i et indkøbscenter, i fitnesscenteret, på s- togsstationen. Det er ikke fakta-tungt, men handler mere om at informere om muligheden for læseadgang. Vælg et tidspunkt på dagen, hvor der er mange mennesker – typisk morgen og eftermiddag. Materialer: www.borger.dk/kampagne Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Annonce om læseadgang Faktaark Visitkort Målgrupper: Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer

It-café Hvad: Materialer: www.borger.dk/kampagne Hvordan: Alle, der har behov for at vide mere eller få hjælp, kan komme forbi til en god kop kaffe og få vejledning og hjælp til deres konkrete situation. Hvordan: Indret et caféområde, hvor borgere kan få hjælp til digital selvbetjening og fx gå ind og se sin digitale post. Hav informationsmateriale om de digitale selvbetjeningsløsninger og eventuelt også noget af det merchandise, der bliver stillet til rådighed i kampagnen, klar. Annoncér arrangementet de steder, hvor borgerne færdes, fx via opslag i borgerservice, svømmehallen, sportsklubber, på biblioteket, hos aftenskolerne mv. Brug også kommunens og bibliotekets hjemmeside og Facebook-side samt andre relevante nyhedskilder. Det kan være en god idé at opfordre borgeren til at medbringe sin computer, da nogle er mest trygge ved at bruge deres egen. Hvor og hvornår Aftenskolerne vil gerne bidrage til kampagnen som et sted, man kan henvende sig, hvis man har brug for it-hjælp. Derfor er det oplagt at kontakte lokale aftenskoler og høre, om de vil være vært for en it-café. Materialer: www.borger.dk/kampagne Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige + sådan oplyser borgeren om ændringer digitalt (UDK) Postkort om Digital Post Visitkort Målgrupper: Unge Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

Digitalt generationsmøde Hvad: De unge er teknisk dygtige, fordi de er vokset op med computeren og mobiltelefonen. Ældre har derimod erfaringer fra tiden før internettet og kan derfor forholde sig reflekteret til formålet med teknologien og informere de unge om det offentlige. Hvordan: Inviter de ældre. Hvis I selv er en ældreorganisation, har I måske kontakt til ældre, der gerne vil deltage. Ellers kan I kontakte det lokale ældreråd, aktivitetscentre, ældreklubber eller andre frivillige organisationer. Kontakt skoleklasser fra fx gymnasieskolerne, teknisk skole eller en højskole med henblik på at lave et digitalt generationsmøde Lav konkrete opgaver, som de unge og ældre kan løse i fællesskab – fx at logge på Digital Post og lave en mappe, finde en konkret selvbetjeningsløsning mv. Eventen kan eventuelt indeholde et kort oplæg (max 10 minutter) fra en ældre it-bruger, der fortæller om sine udfordringer og positive erfaringer. Formen skal passe de ældre, der deltager. Og et kort oplæg (også max 10 minutter) rettet mod de unge, der forklarer, hvordan teknologi og digital selvbetjening er relevant for dem. Hvor og hvornår Start fx med at kontakte skolerne og hør, om de vil deltage. De kan evt. stille lokaler til rådighed. Men der kan også være andre oplagte muligheder i jeres lokalområde. Materialer: www.borger.dk/kampagne Drejebog og invitation inkl. opgaver til et generationsmøde ligger på borger.dk/kampagne Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige Plakater– via borger.dk/kampagne Målgrupper: Unge Borgere i ændrede livssituationer Ældre

Brug jeres hjemmeside Hvad: Materialer: www.borger.dk/kampagne Brug jeres hjemmeside til at sætte fokus på den digitale kommunikation med det offentlige. Det er en nem måde at få ekstra synlighed i kampagneugerne. Hvordan: Digitaliseringsstyrelsen stiller online-materialer til rådighed, der kan bruges direkte på jeres site: Læg webbannere eller kampagnefilmene på jeres forside. Gør opmærksom på aktiviteter på jeres hjemmeside og/eller Facebook-side. Hvor og hvornår: Annoncerne og/eller webbannere kan ligge på jeres website. Det kan være en god idé at skifte dem ud løbende, så indholdet varierer, og så jeres besøgende ikke bliver blinde over for det. Materialer: www.borger.dk/kampagne Webbanner til jeres website Annoncer: "Husk at tjekke din digitale post og opgiv e-mail og mobilnummer" Ikon: Digital post fra det offentlige Kampagnefilm med budskabet: Husk at læse din digitale post og opgiv e-mail og telefonnummer. Målgrupper: Alle

Digitalt kørekort Hvad: Materialer: www.borger.dk/kampagne Hvordan: Digital Post og digital selvbetjening kan helt oplagt indgå i undervisningen på skoler og uddannelsessteder. Målet er, at eleverne udfører konkrete opgaver, der involverer digital kommunikation med det offentlige. Aarhus Kommune og biblioteker har udarbejdet et anvendeligt læringsredskab, som allerede er testet og anvendt blandt flere skoler og med stor tilfredshed. Du finder det her: www.digitalabc.dk Hvordan: Lav en aftale med de lokale skoler, ungdomsuddannelser og sprogskoler om at komme ud og fortælle om digital kommunikation med det offentlige. Gør præsentationen kort og vedkommende. Anvend digitalabc.dk og find inspiration på borger.dk/kampagne under ”Præsentationer”. Mange unge har bærbare computere med i skole, så det er en god idé at opfordre dem til at gå ind og tjekke deres digitale post. I kan også være til stede i kantinen i frokostpausen og holde ”spørgecafé”. Lav en aftale med uddannelsesstedet om dette. Hvor og hvornår: Særligt sprogskolerne, ungdomsuddannelserne og VUC er oplagte steder. Kontakt skolens kontor og aftal, hvornår det giver bedst mening for jer og dem, at I kommer forbi. Materialer: www.borger.dk/kampagne Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige App’en: NemQuiz www.digitalabc.dk til unge Præsentationer til unge Målgrupper: Unge

Del materialer ud og skab opmærksomhed Hvad: Digitaliseringsstyrelsen har en lang række materialer, der kan deles ud på gaden, i indkøbscentret, i foreninger, sprogskoler, VUC, ældrecentre osv. Hvordan: Besøg kampagnens hjemmeside, og beslut jer for, hvilket materiale I vil anvende. Det kan enten være helt konkret materiale, der vejleder og guider i Digital Post og digital selvbetjening. Det kan også være enklere materiale, som bare vækker en interesse, f.eks. postkort eller annoncer. Lav en stand med materialer, roll-ups og gerne noget spiseligt, så folk bliver lokket til. Det kan være bolsjer, frugt eller kage. Hvor og hvornår: Tidspunktet afhænger selvfølgelig af de folk, I gerne vil have fat i. Der kan hentes inspiration til målgruppernes berøringsflader mv. i den segmentanalyse, der ligger på borger.dk/kampagne, som berører de mange målgrupper. Materialer: Foldere og faktaark Postkort Plakater Visitkort Bolsjer Roll-ups – find dem på www.borger.dk/kampagne Målgrupper: Unge Ikke-vestlige indvandrere Ufaglærte medarbejdere 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

Materialer – et overblik Find materialer, der er relevante for jeres arrangement og den målgruppe, I ønsker at ramme på www.borger.dk/kampagne Folder: ”Til dig, der har svært ved det digitale” Faktaark om digital kommunikation med det offentlige Faktaark: Sådan oplyser borgeren om ændringer digitalt Webbaner til jeres website: Der findes en lang række webbannere, der er målrettet forskellige målgrupper og situationer. Annoncer: Der findes flere forskellige annoncer, der er målrettet forskellige målgrupper og situationer. Promoted posts til Facebook til forskellige målgrupper Postkort: Går du glip af noget? Husk din digitale post Ikon: Digital post og digitale selvbetjeningsløsninger Kampagnefilm Plakater: Husk at tjekke din digitale post Gulvklistermærker: Husk at tjekke din digitale post Visitkort: Husk at tjekke din digitale post Billeder målrettet unge, ældre, ikke-vestlige indvandrere og familier Spørgsmål? Skriv til: kampagne@digst.dk

Facebook-pakke Hvis I ønsker at lave aktiviteter på Facebook, kan I finde eksempler på opslag her, som I kan hente på kampagnesiden:

Film om Digital Post og digital selvbetjening Her er eksempler på film der handler om Digital Post og digital selvbetjening, som i kan anvende på fx infoskærme: Klik på billederne for at se filmen på youtube