ADHD..

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Handleplan for trivsel og dialog på Firkløverskolen
ADHD HOS UNGE OG VOKSNE ”DEN SVÆRE DIAGNOSE, DER ER LET AT STILLE”.
Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Læringsstile og lektier
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Temamøde om ADHD Køge Den 3. november 2011.
Generelt om det for tidligt fødte barn
Baggrunden for indførelsen af PALS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Forståelse og pædagogisk praksis
God trivsel = God læring
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Forældremøde X årgang.
Langagerskolen specialskole i Aarhus Kommune
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
©Jenny Bohr – Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
ADHD - Kendt eller ukendt diagnose - Brug for fokus på fastholdelse Jette Myglegaard, indehaver af PlusJob Formand for ADHD-foreningen.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Inklusion og inkluderende processer
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Patientundervisning 4. Session Bipolar lidelse Årsager.
Antropologisk Undersøgelse af Vejle Roklub 2015 DFfR hovedgeneralforsamling 2016 Christopher Furlan.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Børn med en anden forståelse
Præsentationens transcript:

ADHD.

Hvilke elever/børn møder jeg i min hverdag? De velfungerende elever. Elever med diagnoser (ADHD, Autisme, OCD, Turette). Elever med almene AKT problematikker. Teenager. Elever som bare har en dårlig dag. Elever som har en god dag.

Attension Deficit Hyperactivity Disorder? Hvad er Attension Deficit Hyperactivity Disorder? ADHD er en neuropsykiatrisk lidelse, som giver forstyrrelser i barnets opmærksomhed og aktivitet. ADHD er karakteriseret ved symptomer inden for tre kerneområder: Opmærksomhedsvanskeligheder, hyperaktivitet og impulsivitet. Børn med ADHD har primært svært ved at koncentrere sig, skabe overblik og struktur og ved at planlægge og gennemføre aktiviteter. Børn med ADHD har ofte også andre problemer bl.a. omkring søvn, indlæring, motorik, angst, depression og sociale vanskeligheder. ADHD findes i alle samfundslag, og årsagen er primært arvelighed. Diagnosen ADD bruges om ”den stille ADHD”, dvs. børn med udtalte opmærksomhedsproblemer, men uden hyperaktivitet.

25 Råd og redskaber Forstå barnets ADHD (specifikke problematikker) Se barnets vanskeligheder bag adfærden Stå sammen med kollegaer og barnets netværk omkring udvikling og trivsel Giv masser af ros og anerkendelse Brug positiv og anvisende kommunikation Afhold dig for at skælde ud og kritisere Hold hovedet koldt under en konflikt Spejl barnet, når noget er svært Afled barnet før/under/efter en konflikt Se bort fra negativ adfærd Indfør rutiner og faste rammer Brug visuelle systemer og anvisninger Hjælp barnet med at konfliktløse Brug din rolle som forbillede Hjælp barnet med selvbeherskelse Lær barnet om moral og værdier Ros ”væren” frem for ”Kunnen” Vær på forkant ved forberedelse, analyse og evaluere Brug kun logiske og fair konsekvenser eller trusler Lav fælles regler Benyt jer af møder Brug korte, opmærksomhedsfri pauser Lad barnet styre Giv barnet små, vigtige opgaver Brug positive belønningssystemer