Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børn med en anden forståelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børn med en anden forståelse"— Præsentationens transcript:

1 Børn med en anden forståelse
Temadag Lolland kommune Christina Sommer tlf

2 Børn med og uden diagnoser
* Autisme og Aspergers Syndrom - GUA * ADHD og ADD (opmærksomhedsforstyrrelse) * OCD (tvangstanker og tvangshandlinger) * Tourettes syndrom (tics – lyde og bevægelser) * Fysiske handicaps * AKT – Adfærd, Kontakt og Trivsel Tilstand / Forstyrrelse

3 Stress-sårbare børn 1. Svært ved at at forstå andres mening
(empati, ToM) 2. Kan bedst lide når tingene er som de plejer‏ (vil gerne bestemme, god til at overholde reglerne - ”preference for sameness”) 3. Sansesensitiv (over/under-stimulering) 4. Forstå og udtrykke sine følelser (kan ofte blive ked af det/vred) 5. Fakta orienteret – er helt vild med at få viden (100 % optaget af et eller flere emner)

4 Et spørgsmål om forbindelse?
Hypotese om disconnectivity; anderledes forbindelser mellem hjerneområder medfører anderledes processering og processerings- hastighed. Færre/flere synapsforbindelser (grooming) Spejlneuroner Forsinket modning

5 Spejlneuroner

6 3 overordnede områder Tanker Følelser Krop og sanser
Har det godt! Det er farligt! Tanker Glad Bange Følelser Krop og sanser Afslappet / anspændt

7 Hjernens kemi 1. Det neurale netværk: i hjernen er der ca milliarder neuroner - hjerneceller 2. Neuroner kommunikerer gennem synapsforbindelser (dendritter og axoner), ca forbindelser pr. neuron 3. Synapsforbindelser har brug for signalstoffer for at sende impulsen videre 4. Myelinisering: Jo flere forbindelser og aktivitet – des hurtigere forarbejdning og automatisering

8 Hjernen på mikroplan

9 Hjernen, Signalstoffer & Stress
Dopamin (puls op) Serotonin (velvære) Endorfiner (puls ned) Kortisol Kost / mad Søvn Motion Gode oplevelser Sårbarhed: Stress Angst Depression Udadreagerende adfærd Selvværd Spiseforstyrrelse

10 Forskellige måder at bearbejde information på
Analog/Parallel Helhed Følelser og forståelse Tolke Digital/Seriel Detalje Fysisk Konkret

11 Central coherence Detaljer: 8 streger i en række
Hver ting er en del for sig! Helhed: 1 cirkel / 1 nul Tendens til at få alt samlet til en helhed!

12 Top down og Bottom up Top down Bottom up Helhed Detalje Være duks Være

13 Tanke observation Automatiske tanker Leveregler Skemata - kernetanker
Negative tanker som forvrænger den rationelle tænkning Tankefejl - misforståelser Leveregler Personlige retningslinjer, værdier og leveregler som styrer dit liv (”kom til tiden, sig sandheden, hilse pænt”) – man Skemata - kernetanker Tanker om en selv (”Jeg er elskeværdig, jeg er håbløs, jeg kan klare mig selv, jeg fortjener ikke…”)‏

14 Typer leveregler Lovmæssige Sociale Kulturelle (subkulturelle)
– ”man skal følge færdselsregler”, ”det er forbudt at stjæle” Sociale ”man skal sige tak for…”, ”man skal hilse/vente” Kulturelle (subkulturelle) ”man skal gå med hængerøvsbukser”, ”man må ikke spise svinekød”, ”man skal have meget kort hår”, ”man skal rydde op først” Personlige – fleksible ”man skal børste tænder før morgenmad”, ”man skal drikke 2 liter vand”, ”man behøver ikke stå på ski” Egocentriske ”man skal tage mig først”, ”man skal gøre hvad jeg siger”, ”man må ikke drille mig”, ”man må løbe væk, hvis de er dumme”


Download ppt "Børn med en anden forståelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google