Junior PC-kørekort på en specialskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Advertisements

TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT i undervisningen.
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Orientering om skriftlige prøver (eksamen, termins- og årsprøver) 2016.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Video Klubben Klostergade November DVD film Sammensat af Stillbilleder.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen Finsensvej Frederiksberg Tlf: Fax: URL: e- post:
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
It hjemme og i butikken. Gør det selv Oprette sig som bruger, og gå i gang. Print eller send tegning. Tegningen gemmes på hovedkontorets server, hvor.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Den Digitale Underviser
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Studieretningsprojektet
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Efter Karl Henrik Flyums modeller
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Lydbøger i Word.
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Senior IT Allerød
ÅRHUS AFDELING.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Velkommen til møde om Elevplan
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Sådan bruges video- s og emnerapporter
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Præsentation af app til Stafet For Livet Formålet med Stafet For Livet Appen er, at skabe en app, der fungerer som en samlet indgang til stafetten for.
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
På biblioteket giver vi også hinanden licenser
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
SPS på ungdomsuddannelser
Hold dit NemID for dig selv
Introduktion til arbejdet som klubsekretær
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Information om Aula til forældre
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Præsentationens transcript:

Junior PC-kørekort på en specialskole

Disposition Hvorfor IT Kompetencer i Junior PC-kørekort Emner i JPCK Eksempel på trinmål IT- og mediekompetencer i elevplan Områder fra JPCK i elevplanen Elevens kompetencer indenfor JPCK Før JPCK Forslag til materialer Gode steder til inspiration Litteratur + bilag

Hvorfor IT Samfundets udvikling Omverdenskrav Stor mulighed for differentiering Kan kompensere for funktionsnedsættelser Kan øge elevens muligheder for udvikling Kan give kommunikationsmuligheder Det er sjovt 

Junior PC kørekort Betjeningskompetencen Forståelseskompetencen Refleksionskompetencen

Emner i JPCK IT- og mediestøttede læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk

Computere og netværk trinmål 1 Undervisningen skal led frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til Sikker På vej Kan ikke Ikke relevant Kende de forskellige dele af et skærmbillede Kende navnene på computerpladsens forskellige enheder Begynde og afslutte arbejde på en computer Logge på et lokalt netværk Gemme og hente filer på en computer og på et lokalt netværk Tage enkle forholdsregler vedr. virus i forbindelse med fremmede filer Indtage en god arbejdsstilling ved computeren Bruge begge hænder på tastaturet

IT – og mediekompetencer i elevplan Færdighedsmål til udvikling af IT- og mediekompetencer Dansk: Bruge computeren (scanne, printe og bruge Internet) Billedkunst: Udvælge og bearbejde billedmateriale digitalt   Anvendte materialer Dansk: selvstændigt formulere og skrive svar på pc Matematik: opgaver på www.matematikbogen.dk Matematik: Pc matematik træning 

Områder fra JPCK i elevplanen Computere og netværk: bruge en computer som et personligt arbejdsredskab It - og mediestøttede læreprocesser: bruge digitale undervisningsmaterialer Produktion og analyse: producere og arbejde med tekster på computeren, arbejde med tal på computeren, optage og arbejde med billeder på computeren Informationsindsamling: Bruge Internettet

Computere og netværk Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Kende de forskellige dele af et skærmbillede sikker Gå til trin 2: kende de grundlæggende udtryk og begreber i forbindelse med computerarbejde Kende navnene på computerpladsens forskellige enheder Begynde og afslutte arbejde på en computer Sikker Gå til trinmål 2: navigere på computerens harddisk og på et lokalnetværk Logge på et lokalt netværk Gemme og hente filer på en computer og på et lokalt netværk Gå til trinmål 2: kende de mest almindelige filtyper Tage enkle forholdsregler vedr. virus i forbindelse med fremmede filer Kan ikke Bør være med i elevplan Indtage en god arbejdsstilling ved computeren Ikke relevant Eleven sidder bedst muligt, da hun er ’stablet’ op – men der kan undervises omkring at se væk fra skærmen ind imellem og at have en god belysning Bruge begge hænder på tastaturet Eleven benytter skærmtastatur

IT- og mediestøttede læreprocesser Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Bruge IT- og medieværktøjer i procesorienterede arbejdsforløb mede hjælp fra læreren Sikker Gå til trin 2: arbejde procesorienteret Bruge en logbog på en computer Ikke relevant Det indgår ikke i klassens arbejde – og læreren er i tvivl om eleven ville kunne have udbytte af det Kende til at gemme IT- og medieprodukter i en digital portfolio Kan ikke Digital portfolio er ikke en del af skolens kultur – i stedet gemmes elevens produkter på papir – men det kunne være et mål for skolens IT-plan at bruge digital portfolio Kende til at offentliggøre produkter fra en portfolio på Internettet Bruge digitale uv. materialer med hjælp fra andre På vej Mål kunne indgå i næste elevplan Kende til at forløb og processer kan simuleres ved hjælp af en computer Bruge enkle computerprog. til spil og simuleringer Måske!! Gå videre til trinmål 2 Kommunikere og samarbejde i elektroniske konferencer

Produktion og analyse Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Arbejde med tekst, tegninger, billeder, lyd og tal på computeren Sikker Arbejde med de andre områder indenfor dette emne / trin Formatere tekst og tal På vej Mål kunne indgå i næste elevplan Bruge et digitalt kamera Ikke relevant Fysisk ikke muligt – men webcam? Bruge en digital lydoptager Kan ikke Bruge IT- og medieværktøjer til at skabe og eksperimentere med udtryk Vide at man kan ændre på et produkts udtryk ved hjælp af et programs funktioner Vurdere og tage stilling til et rpodukt ud fra et umiddelbart indtryk Fortsat arbejde med de andre områder indenfor dette trin Produktion og analyse

Kommunikation Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Vide at alle kan lave en hjemmeside og få den udgivet Kan ikke Mål kunne indgå i næste elevplan Modtage og sende en e-mail Sikker Bruge det i undervisningen Vide at der er flere former for kommunikation på Internettet På vej Bruge grundlægende regler for kommunikation på nettet Vide at man ikke skal afgive personlige oplysninger på nettet Web-etik indgå som en del af uv.

Informationsindsamling Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til … Kommentar / næste mål Arbejde med tekst, tegninger, billeder, lyd og tal på computeren Sikker Arbejde med de andre områder indenfor dette emne / trin Formatere tekst og tal På vej Mål kunne indgå i næste elevplan Bruge et digitalt kamera Ikke relevant Fysisk ikke muligt – men måske ville webcam være muligt Bruge en digital lyd-optager Kan ikke Bruge IT- og medieværktøjer til at skabe og eksperimentere med udtryk Vide at man kan ændre på et produkts udtryk ved hjælp af et programs funktioner Vurdere og tage stilling til et produkt ud fra et umiddelbart indtryk Fortsat arbejde med de andre områder indenfor dette trin

Før JPCK Kan eleven være alene ved computeren Kan eleven tænde computeren Kan eleven tænde skærmen Kan eleven tænde højttalerne Kan eleven åbne cd-rom-drev Kan eleven bruge tastatur delvis Kan eleven bruge tastatur helt Kan eleven bruge museknap venstre Etc.

Forslag til materialer Power point MediaMixer Photostory Audacity Digitalt kamera Web-kamera

Gode steder til inspiration www.junior-pc-koerekort.dk www.emu.dk www.laerit.dk www.uni-c.dk www.guruerne.dk www.pensionistedb.dk www.ikt-gruppen.dk www.specialcentersigridundset.dk

Litteratur Hjemmeside for JPCK Hjemmeside for UNI-C Håndbog i pædagogisk it-vejledning af Bent B. Andresen (Kroghs forlag) Junior PC-kørekort på en specialskole? Af Eva Helms (pit-opgave 2.1) IT-plan på Brøndagerskolen – en specialskole for elever med autisme og generelle indlæringsvanskeligheder af Allan Frederiksen (pit – opgave 3)

Bilag Det første computerarbejde på Specialcenter Sigrid Undset Skema til støtte for JPCK på Specialcenter Sigrid Undset