KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Advertisements

Det Internationale Område Studieområde 3/
De sidste undervisningstimer
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Synopsis VIP3/2012.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Problemorienteret projektarbejde
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Videnskabsteori & metode
Lokal arbejdsmarkedsbalance Center for Job og Ydelse 2. halvår 2012.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Synopsis VIP13 HH3.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Jan Christiansen SOSUFYN
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
1. Trin – Problemstilling
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvordan får jeg indflydelse?
MUNDTLIG FREMSTILLING
KNÆK KODEN.
SRO 2018 hHx.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked

Husk at læse opgaveformuleringen godt igennem. Giv en redegørelse for begrebet arbejdsløshed herunder typer af arbejdsløshed og hvorledes man måler arbejdsløshed.  Foretag en analyse af udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark fra 2011 frem til i dag og kom herunder ind på, hvilke mismatch problemer, der p.t. er på det danske arbejdsmarked. Med udgangspunkt i ét eller flere mismatch problemer, bedes du vurdere, hvilke løsninger, der kan være på problemet/problemerne. N.B. Det er et krav, at matematiske metoder anvendes i besvarelsen af analysespørgsmålet, enten i selve synopsen eller ved fremlæggelsen. Husk at læse opgaveformuleringen godt igennem.

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Vise at du forstår relevante fagbegreber, som bruges når man taler arbejdsløshed/ledighed dvs. begreber som bruges, når man måler arbejdsløshed og typer af arbejdsløshed. Analyse: Her skal du ved hjælp af relevante kilder dokumentere udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark (2011 frem til i dag) samtidig med, at du bruge begreberne, som du har redegjort for. Og så skal du også ved hjælp af relevante kilder pege på, hvor der på det danske arbejdsmarked ikke er balance mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft (= mismatch). Vurdering Du skal her komme med (konkrete og realistiske) forslag til, hvem der vil kunne løse ét eller flere af mismatch problemerne og hvordan.

Faglige elementer Typer af arbejdsløshed Arbejdsstyrken Ledighedsbegreber (fx brutto-, netto- og AKU-ledighed) Evt. den danske model (herunder fx trepartsforhandlinger) (Flaskehalsproblemer og lønpres). Strukturpolitik herunder arbejdsmarkedspolitik (og evt. andre økonomiske politikker) Fra matematik: Regression, prognosemodeller, indeks- eller procentregning eller andet. Argumentation Kildeindsamling og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ Generelt: Brug af relevante fagbegreber, når muligt.

Redegørelse Giv en redegørelse for begrebet arbejdsløshed herunder typer af arbejdsløshed og hvorledes man måler arbejdsløshed. Hints Forklar de forskellige typer ledighed og hvordan man i praksis måler ledigheden. Du kan fx også vælge at komme ind på, hvorfor lav arbejdsløshed/ledighed er et samfundsøkonomisk mål – her kan du bl.a. komme ind på, hvilke problemer ubalance mellem udbud og efterspørgsmål kan give. (Hold evt. lidt tilbage her til den mundtlige fremlæggelse!) Relevante kilder kan findes her: SamfNU kapitel 5 og ØkonomiNu kapitel 6 og 10. http://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/metode/ledighedsbegreber, http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Flere%20i%20arbejde/Ledighed/Den%20registrerede%20ledighed.aspx og evt. noter, opgaver eller andet materiale fra undervisningen.

Analyse Foretag en analyse af udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark fra 2011 frem til i dag og kom herunder ind på, hvilke mismatch problemer der p.t. er på det danske arbejdsmarked. Hints Brug godt med kilder (primært kvantitative men også kvalitative). Husk tal fortæller ikke noget selv. Du skal sætte ord på, hvad tallene viser og hvad der kan forklare den pågældende udvikling. Husk der kan være en række uddybninger af tallene, som du gemmer til fremlæggelsen (det kan eksempelvis være detaljer omkring, hvem der oftest bliver ramt af arbejdsløshed). Begreberne som du har med i redegørelsen skal anvendes mest mulig i analysen. Husk at mismatch problemer er der, hvor der er ubalance mellem udbud og efterspørgsel. Vær bevist om (evt. på skrift eller mundtligt), hvorfor mismatch problemerne er problematiske. Husk kravet om, at matematiske metoder skal anvendes i besvarelsen af analysespørgsmålet (i selve synopsen eller ved fremlæggelsen). Dvs. bearbejd selv nogle af dataene. Relevante kilder: Bl.a. Danmarks Statistik Se slide 8 og 9.

Vurdering Med udgangspunkt i ét eller flere mismatch problemer, bedes du vurdere, hvilke løsninger, der kan være på problemet/problemerne. Hints Vær tydelig mht., hvad det er for ét problem eller problemer, som du kommer med løsningsforslag til. Fokus på, hvem der er de centrale aktører på det danske arbejdsmarked – husk den danske model. Evt. inddrag trepartsforhandlingerne. Inddrag også relevante økonomiske politikker (herunder arbejdsmarkedspolitik fx: Stramnings- , opkvalificeringsstrategi eller lønspredningsstrategi). Underbyg din argumentation med henvisning til, hvad centrale aktører på arbejdsmarkedet mener kan være løsninger. Husk løsningsforslagene skal være konkrete og realitistiske. Relevante kilder fx: ØkonomiNu afsnit 10.1, SamfNU 5.2.5 og evt. noter, opgaver eller andet materiale fra undervisningen Se slide 8 og 9.

Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger Meget kan findes via Danmark Statistik – www.dst.dk - enten under ”Find statistik” eller ”Nyt fra Danmarks Statistik” Tal vedr. beskæftigelsen/arbejdsløsheden hører til under emnet: Arbejde, løn og indkomst. Derudover kan man også prøve med: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejdsloeshed http://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/metode/ledighedsbegreber https://www.dr.dk/nyheder/indland/ufaglaerte-taber-kampen-om-arbejdspladserne http://star.dk/da/Viden-og-analyse/Udvikling-paa-arbejdsmarkedet/Ledighed.aspx http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8487236/stor-risiko-for-mangel-paa-den-rigtige-arbejdskraft-i-fremtiden/ http://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_vejen-til-lighed-og-velstand-er-uddannelse-og-opkvalificering.pdf http://danmarksvaekstraad.dk/file/634221/Rapport_om_kvalificeret_arbejdskraft.pdf

Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger http://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/publikation/ae_ot13.pdf - her er det særlig kap. 3, der er interessant. http://ae.dk/publikationer/danmark-kommer-til-at-mangle-faglaerte http://www.ae.dk/emne/ubalancer-paa-arbejdsmarkedet http://ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_opsvinget-i-europa-tynges-af-hoj-langtidsledighed.pdf https://www.lo.dk/Nyheder/Nyhedsarkiv/2015/01/~/media/LO/Aktuelt/Nyheder_2015/MangelPaaFaglaerte_2015.ashx http://politiken.dk/oekonomi/arbejdsmarked/ECE2515906/haandvaerkere-bliver-en-mangelvare---men-akademikere-kommer-i-overskud/ http://www.gibotech.dk/da/alle-nyheder/110-robotter-fordriver-ufaglaerte http://www.b.dk/emne/trepartsforhandlinger http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Flere%20i%20arbejde/Trepartsforhandlinger%202016.aspx http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11489/25/RegLab_-_kvalificeret_arbejdskraft2016.pdf Her er det mest kap. 2, som er relevant. http://www.fyens.dk/erhverv/Frygt-for-flaskehalse-trods-114000-ledige/artikel/3128177 http://www.business.dk/arbejdsmarked/der-bliver-skabt-job-som-aldrig-foer-men-de-ledige-er-ikke-dygtige-nok https://www.tv2fyn.dk/artikel/mangel-paa-arbejdskraft-ledige-skal-bygge-robotter

Husk

Så længe det er individuelle synopser! Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode – bl.a. Kvalitative data Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!