I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Er det ikke noget i klassen?
LinkedIn Intro.
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
PR Kampagne for folkeskolen
Lærerprofessionen - en definition.
Kommunikation / it.
Engelbert H – og den sidste chance
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Velkommen til forældremøde
Fællesskab og relAtioner i fdf
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Læsning.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Efterskoleforeningen Kursus for nye forstandere Liselund 2014 Anette Ingemansen Vicedirektør Nye forstandere 2014.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
SPOR 3: STRATEGISK BRUG AF SOCIALE MEDIER Joakim contentmarketing.dk.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Ansøgning for dummies.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Århus Efterskole 21/
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Vejledning i et ledelsesperspektiv
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Best practice i sociale medier
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Rita Buhl 22. september 2018.
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Nye forstander på efterskoler 2016
Metoden fælles beslutningstagning
Meningsskabelse som relationskompetence
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem i lyset – brug det i jeres grundfortælling om efterskolen Vis, at I ikke kun er stedet, hvor man kan få et år til at gå med at udvikle sig personligt og socialt Men – også et år, der kan bidrage med at sætte retning på fremtiden Brug alle kanaler - også til det faglige budskab!

Rammen er sat I Efterskoleloven står, at efterskolernes ”hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse” – og ”at efterskoler tilbyder unge elever kurser med henblik på elevernes hele menneskelige udvikling og modning samt deres almene opdragelse og uddannelse” Efterskoleforeningen

Brug rammen Udfra hovedsigtet – og i mange tilfælde efterskolernes eget værdigrundlag – finder langt den største del af skolerne (97% i 2014) det naturligt at tilbyde vejledning på skolen, som en del af det samlede tilbud Efterskoleforeningen

- og bryd rammerne På efterskolerne har I helt unikke muligheder for at tilbyde vejledningen i andre rammer end på folkeskolerne Vejledningen ligger ikke (nødvendigvis) i UU-feltet Vejledningen bliver en del af dagligdagen – samværet og samtalen mellem lærer og elev

Nye rammer Når vejledningen ikke foregår i et klasseværelse og i en planlagt periode, så foregår den i stedet: over aftensbordet under cykelturen på sidelinjen – tilskuerrækken – eller når vi lige ses på gangen

Ram målgruppen(s) forældre Påstand: En del forældre opfatter efterskoleåret som et ‘(fjumre-)år” undervejs Dét billede skal udskiftes med billedet af ‘en mere kvalificeret vejledning af den unge om fremtiden’

Sæt ord på Sæt ord på, at vejledningen: findes er mere kvalificeret (end folkeskolernes) værdsættes og prioriteres Efterskolerne kan noget andet end folkeskolerne, og det skal i italesætte

Det skal ud! På hjemmesiden Mange skoler har ‘Vejledning’ med som en egen underside – brug den! Fortæl, at I kan noget mere og andet Og få det frem i lyset – ”Velkommen på forsiden” – gør vejledningen til en del af jeres grundlæggende fortælling Klassisk eksempel:

Forældrene vil høre det! Den unge er i efterskoleåret ‘ude af forældrenes hænder’ – og forældrene bekymrer sig for fremtiden Italesæt vejledningen – lad forældrene vide, at efterskolen hjælper med at få den unge godt videre

Fortæl det til dem… Det skal … med i præsentationen af skolen på ‘Efterskolernes Dag på hjemmesiden på de sociale medier i avisen i mailen …. Efterskoleforeningen

Sig det også til de unge! … at du udvikler evner, kompetencer og holdninger og bliver bevidst om forhold af betydning for dit karrierevalg, så du styrkes i at tilrettelægge livsforløb og træffe reflekterede valg Vejledningen styrker dig i din overgang til og deltagelse i ungdomsuddannelse og arbejdsliv Efterskoleforeningen

Involver dem… I hverdagen skal de unge opfordres til at tænke videre end dette år Lad dem vide, at deres efterskoleår (også) handler om fremtiden – deres fremtid Tag snakken – den uformelle – med eleverne, og gør det tit (selvfølgelig også den formelle, men det kan alle…)

Gør de unge til medspillere… Giv de unge en aktiv rolle i markedsføringen – det er dem, der er hovedpersonerne, når vejen til fremtiden skal findes Det er deres historie, der skal fortælles Så lad dem fortælle den!

Sig det her: Facebook – med posts, billeder og film Skolens ‘anden’ hjemmeside – her kommer både de unge (men især måske også forældrene) OFTE Her vil nye elever og forældre også i høj grad tjekke en kommende efterskole ud

Og her: Instagram – billeder og # Her er mange af de unge (og nogle af deres forældre) Opfordr de unge til at dele de gode historier #minefterskole #minfremtid

Brug levende billeder: YouTube – både de professionelle film og de unges egne film Mange efterskoler bruger i forvejen i høj grad film – i markedsføring/præsentation af skolen, linjer osv. Brug filmene aktivt på alle platforme

De gode historier ”Jeg troede, jeg skulle være ingeniør, men nu midt i mit efterskoleår tror jeg mere, at …” ”Det var en snak med min håndboldlærer, der åbnede mine øjne for, at …” ”Og der, lige midt i frikadellerne, gik det op for mig, at …” ”Det var på vej ned for at hente cyklerne, at Ole spurgte …”

TAK for jeres opmærksomhed! Marianne Kalb Telefon: Linkedin