Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning i et ledelsesperspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning i et ledelsesperspektiv"— Præsentationens transcript:

1

2 Vejledning i et ledelsesperspektiv
1: Vejledning og kerneydelsen Lad vejledningen indgå som et bærende element i skolens koncentrerede person – og karrierevejledning 2: Vejlederen som nøgleperson Gør vejlederne til nøglepersoner og kulturbærere i den integrerede vejledning.  3: Italesættelse Italesæt løbende den integrerede vejledningen så alle medarbejdere kender retningen  4: Elever og forældre Se det som en ledelsesopgave at formulere for elever og forældre, hvordan vejledningen fylder og praktiseres i hverdagen.  5: Vejledning og skoleudvikling Overvej vejledningens potentiale som retningsgivere i relationsarbejdet med eleverne. 

3 Bjergsnæs Efterskole Grundtvig-Koldsk 1981 - 58 elever 156 elever
Gymnastik, fodbold, kreativitet og viden Beliggende i den sydlige del af Viborg Samlæsning af 9. og 10. klasse Ingen klassedeling - løbende holddeling

4 Vejledning og skoleudvikling Projekt 9. klasse
Udvikling af lærer-elev-relationen Overgange mellem efterskole og ungdomsuddannelse (ny brobygning)

5 Skoleformens hovedsigte
Livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse Brobygningen var adskilt fra vores hovedsigte!

6 Vejledning og skoleudvikling Ny brobygning
Fælles for 9. og 10 klasse Projekt-onsdag 6 brobygningsdage ( ) Refleksionsperioder og vejledningsaktiviteter i efteråret Fælles OSO 9./10. klasse – forældredag med jobdisplay 2 vejledere + 4 lærere

7 Vejledning og skoleudvikling Ny brobygning – centrale pointer
Alle medarbejdere har andel i den integrerede vejledning Vejledning som en fælles pædagogisk proces Vejledningen giver retning i forhold til det daglige relations- arbejde. Brobygning både for 9. og 10. klasse Brobygning er et dannelsesfag, der skal integreres i hovedsigtet på linje med fx fortælletimer, tysk, fodbold og gymnastik.

8 Hvad siger eleverne? ”Hvorfor skal vi hele tiden lave noget?”
Hvorfor skal vi hele tiden lærer noget? Jeg troede, det var et sabbatår. (Sabbat, ugens 7. dag, hvor der ikke må arbejdes) Eleverne er stressede eksistentielt – her hjælper efterskolens struktur og rammer. Og derfor må de gerne have travlt.

9 Lederen skal sparke døren ind hos vejlederne
Lad tingene emergere - især når der udvikles….(!?) Og brænd lyset i begge ender


Download ppt "Vejledning i et ledelsesperspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google